اخبار

در راستای توانمندسازی مشاغل خانگی و شبکه سازی فعالین مشاغل خانگی در رسته فرش دستبافت نشست تخصصی فعالین این حوزه در ساری برگزار شد.

مازندران

۱۴۰۱/۰۶/۱۲

خلاصه خبر

در این نشست با تاکید بر اینکه فرش مازندران می تواند به عنوان برند شناخته شود ولی به دلیل عدم شناخت تاجران تولید کنندگان به مشکل فروش برخورده اند، چالش های این حوزه را عدم وجود اتحاد بین فعالین و بافندگان در استان عنوان شد. پیشرانهای این حوزه عدم آگاهی مناسب بافندگان فرش از فرایندهای تولید فرش و همچنین روند کارشناسی بیمه تامین اجتماعی در بیمه کردن افراد را از چالشهای عمده فرش استان دانسته که موجب شده آنان عمدتاً برای خودشان ببافند و رویکرد بازار را در نظر نداشته باشند.


متن کامل خبر

در راستای توانمندسازی مشاغل خانگی و شبکه سازی فعالین مشاغل خانگی در رسته فرش دستبافت نشست تخصصی فعالین این حوزه در ساری برگزار شد.

در این جلسه که با حضور مهدی‌زاده مدیر اشتغال جهاددانشگاهی مازندران به همراه دکتراکبرتبار و مهندس مهدی زاده دو تن از مشاورین جهاددانشگاهی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با پیشرانها و پشتیبانهای فرش دستبافت، تابلو فرش و دستبافتهای داری برگزار شد به چالشها و موانع این حوزه پرداخته شد.

در این نشست با تاکید بر اینکه فرش مازندران می تواند به عنوان برند شناخته شود ولی به دلیل عدم شناخت تاجران تولید کنندگان به مشکل فروش برخورده اند، چالش های این حوزه را عدم وجود اتحاد بین فعالین و بافندگان در استان عنوان شد.

پیشرانهای این حوزه عدم آگاهی مناسب بافندگان فرش از فرایندهای تولید فرش و همچنین روند کارشناسی بیمه تامین اجتماعی در بیمه کردن افراد را از چالشهای عمده فرش استان دانسته که موجب شده آنان عمدتاً برای خودشان ببافند و رویکرد بازار را در نظر نداشته باشند.

پیشرانهای فرش استان از هم اندیشی و استفاده از تجربیات همدیگر برای تامین مواد اولیه مانند کورت و ابریشم استقبال کرده و با تاکید بر استفاده از نقشه مناسب یکی از نقات قوت استان را بافت جنگلی فرش در بابل عنوان کرده که آن را رقیب بافت قم دانسته اند.

در این نشست پیشنهاد برگزاری رویدادهای اختصاصی فرش که موجب معرفی  فرش استان به تاجران و برندهای معتبر کشوری گردد نیز از پیشنهادهای فعالین این حوزه بوده که با اتصال به بازارهای جهانی تقویت صنعت فرش استان صورت پذیرد.

با پیشنهاد مشاورین ایجاد تعاونی پیشرانهای فرش مازندران نیز مورد استقبال فعالین قرار گرفت تا با ارتباط و هماهنگی ضمن تولید محتوی و گزارش های خبری، اطلاع رسانی مناسب در این حوزه انجام شود و این تعاونی با برگزاری جلسات با مدیران عالی استانی در زمینه رفع مشکلات و معضلات فعالین حوزه فرش قدم بردارند.

پیشرانهای فرش استان ضمن تاکید بر اینکه فعالیت اقتصادی فرش می بایست بر اساس فروش تضمینی مبتنی بر قرارداد باشد در خصوص مشکلات بیمه تامین اجتماعی نیز بیمه عشایر روستایی را راه جایگزین مناسب دانستند.

این نشست موجب تعامل و همکاری پیش از تشکیل تعانی فرش استان شد و تعاونی فرش بابل آمادگی خود را برای تامین ابریشم مورد نیاز فعالین استان عنوان کرد و پیشران برند فرش عرفان در ساری نیز آمادگی سفارش فرش به تعداد بالا همراه با تامین مواد اولیه را مطرح نمودند.

این نشست با پیشنهاد دریافت اطلاعات کامل و دسته بندی آنها در حوزه های فرش دستبافت و تابلو فرش از فعالین این حوزه جهت

همکاری و ایجاد بانک جامع فعالین استان خاتمه یافت.