اخبار

از کپی کاری و تقلید بافت های کپوی اندیمشک تا مشکلات تأمین مواد اولیه

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۱۴

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در جلسه ای با کارآفرین رشته کپوبافی اندیمشک در خصوص برنامه های حمایتی از توسعه کسب و کار این پیشران گفت و گو کرد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، فروزان سلیمانی پیشران طرح و تولیدکننده محصولات کپو در شهرستان اندیمشک، شنبه 22 مردادماه 1401 با حضور در محل دبیرخانه طرح با شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مسائل و چالش ها، شرایط توسعه همکاری ها و حمایت از برنامه های توسعه کسب و کار خود را مطرح کرد.
در این جلسه سلیمانی با بیان اینکه از بچگی شروع به بافت کپو کردم و از مادر و مادربزرگم کار را یاد گرفتم، گفت: البته باتوجه به اینکه این کار زحمت زیادی دارد مادرم دوست نداشت کپوباف شوم با این وجود چون به این هنر علاقه داشتم حتی پنهان از چشم آن ها کار را دنبال کردم. از 15 سال پیش کارم را به صورت رسمی شروع کردم و آن را توسعه دادم. 
وی افزود: کپو را معمولا ارزان می خریدند و این باعث شد در کار بی انگیزه شوم؛ یکی از مشکلات این است که مواد اولیه را نمی توانیم در دزفول پیدا کنیم و ناچار باید از بوشهر آن را تهیه کنیم. باتوجه به شرایط تصمیم گرفتم کار بافندگی را کنار بگذارم و یک تیم تشکیل بدهم، به همین دلیل این کار را سر و سامان دادم.
این تولیدکننده کپو، تصریح کرد: با همسرم تصمیم گرفتیم که به بوشهر برویم و به طور مستقیم مواد اولیه را تأمین کنیم. با این وجود نتوانستیم از خود باغدار خرید کنیم و باید از واسطه ها بخریم که از یک هفته قبل پول را دریافت می کنند و با تأخیر جنس را تحویل می دهند. از سوی دیگر از هر 200 کیلو برگ، حدود 30 کیلوگرم آن غیر قابل استفاده و دورریز است. یکی دیگر از مواد اولیه کار کپو، کرتک است که بعضی بافنده ها خودشان آن را از حاشیه نهرها می چینند و بعضی هم آن را جمع آوری و می فروشند.
سلیمانی با اشاره به تغییرات زیاد قیمت مواد اولیه به عنوان یکی دیگر از مشکلات کپوبافان، خاطرنشان کرد: با این حال برای آنکه بافنده ها بی انگیزه نشوند مواد اولیه را با قیمت کمتری به بافنده ها می دهیم. بافنده ها را به نحوی ساماندهی کردیم که به هرکدام یک طرح خاص را آموزش دادیم که هر فرد یک کار را درست انجام دهد. پس از آماده شدن کار، آن را درب خانه ها تحویل می گیریم و دستمزد بافنده را به طور نقدی پرداخت می کنیم. بیشتر این نیروها هم افراد بدسرپرست، بی سرپرست یا نیازمند این شغل هستند.
وی همچنین درباره نحوه قیمتگذاری محصولات، گفت: هر طرح و مدل یک عرف قیمت دارد ولی آن هم بستگی به کیفیت و تمیزی بافت دارد و کسی که خیلی تمیز می بافد، دستمزد بیشتری می گیرد. در دزفول شاید بتوان گفت 60 الی 70 درصد مردم بافنده هستند ولی در اندیمشک این میزان کمتر و حدود 40 تا 50 درصد است.
این پیشران طرح ملی توسع مشاغل خانگی خوزستان، در خصوص محل عرضه محصول و آموزش نیروها هم تصریح کرد: یکی از مشکلات ما جا و مکان است. در حال حاضر یک گالری در اندیمشک راه اندازی کرده ایم که اولین گالری عرضه صنایع دستی اندیمشک نیز هست و همان جا آموزش می دهیم و محصولات را به فروش می رسانیم. اغلب این هنرجوها هم دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و بسیار خوب کار را یاد می گیرند. از طریق فضای مجازی هم سفارش می پذیریم و به تمام نقاط کشور ارسال می کنیم. حتی خود بوشهری ها از ما خرید می کنند و از مزیت مرزنشینی خود استفاده و این اجناس را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کنند.
سلیمانی همچنین بافت کپو در اندیمشک را منحصر به فرد دانست و با بیان اینکه بوشهری ها و شمالی ها از این بافت تقلید می کنند، ادامه داد: ما ایرانی ها بافت های تمیز را می پسندیم اما خارجی ها اغلب کارهای کج و معوج را ترجیح می دهند که معلوم باشد واقعا کار دست است ولی اگر بافت خیلی تمیز باشد فکر می کنند با دستگاه کار شده است. یکی دیگر از مشکلات این است که سن بافنده ها اغلب بالا است و به همین دلیل آموزش آن ها برای تولید طرح های جدید مشکل است. از سوی دیگر معمولا در بازار دزفول، کارها را به قیمت ارزان می خرند و به همین دلیل بافنده ها برای فروش محصول با مشکل مواجه هستند.
وی که با همراهی پسرش شرکت صنایع دستی احسان کهن اندیمشک را راه اندازی کرده است، گفت: طرح ها با کمک پسرم آماده می کنیم و اغلب سعی می کنیم طرح های اختصاصی خود را تولید کنیم. البته یکی از چالش ها هم این است که اگرچه بعضی مشتری ها جنس را عمده می خرند اما پول را یک جا واریز نمی کنند. اکنون با بافنده های روستای مازو، شهیون، شهرک مدنی، شهرک دوکوهه و ... کار می کنم.
این پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، همچنین یکی دیگر از چالش های خود را کپی کاری دیگران از طرح های آن ها عنوان کرد که شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح، پیشنهاد داد این تولیدکننده طرح های خود را ثبت کند تا امکان پیگیری کپی وجود داشته باشد.
در این جلسه همچنین تقی نژاد با تشریح ابعاد و مزیت های طرح، اظهار کرد: با اجرای این طرح توانستیم با همراهی تولیدکنندگانی از شهرهای مختلف استان شبکه پوشاک را تشکیل دهیم و اکنون ذیل این شبکه همکاری های مؤثر و ارزشمندی شکل گرفته که به بهبود و ارتقای کسب و کار این پیشرانان انجامیده است. در رشته کپو نیز باتوجه به ظرفیت های استان و شهرستان های اندیمشک و دزفول درصدد ایجاد یک شبکه با همراهی تولیدکنندگان و فعالان این عرصه هستیم و در حد امکانات طرح، از توسعه کسب و کارهای شما حمایت  می کنیم.
وی همچنین در خصوص مشکلات تأمین مواد اولیه برای بافندگان، اظهار آمادگی کرد که باتوجه به کمبود نقدینگی تولیدکنندگان، بتوان مواد اولیه مورد نیاز را با همکاری یک صندوق خیریه برای این افراد تأمین کرد.   
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.