اخبار

اولین شرکت تخصصی برندسازی پوشاک خوزستان تأسیس می شود

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۲۰

خلاصه خبر

پنجمین نشست هم اندیشی پیشرانان پوشاک خوزستان با تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان به منظور تأسیس شرکت بازاریابی تخصصی پوشاک با توافق روی مدل این شرکت به عنوان یک شرکت برندسازی (مدیریت زنجیره ارزش) برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که یک شنبه، 13 شهریورماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین زهره صالحی چلچه، فاطمه طاهری فر، مریم دانش و نادیا علی نجاتی پیشرانان شبکه پوشاک استان در محل کارخانه پوشاک مطهره در شهرک صنعتی شماره یک اهواز برگزار شد، علوی با توجه به تأخیر یکی از اعضا، نکاتی را در این خصوص عنوان و اظهار کرد: زمان شما بسیار ارزشمند است؛ بنابراین جلسات را رأس ساعت مقرر شروع کنید. اگر کسی به جلسه نرسد یا با تأخیر برسد، این بی احترامی محسوب نمی شود که جلسه را در ساعت مقرر شروع کنید. نکته دوم اینکه مدیر جلسه باید جلسه را شروع و مدیریت کند.
همچنین براساس توافق قبلی برای مدیریت جلسات، خانم دانش به عنوان رئیس (مدیر) جلسه ضمن درخواست ارائه گزارش اقدامات از اعضا پیشنهادات و نکات مدنظر خود را مطرح کرد؛ در این جلسه همچنین خانم طاهری فر به عنوان دبیر جلسه، به ثبت مصوبات پرداخت. دانش با اشاره به مصوبه جلسه قبل مبنی بر مشخص کردن آورده های اعضا برای سه ماه آینده، گفت: در این جلسه باید در خصوص محل شرکت، آورده ها و هزینه ها گفت و گو کنیم. بهتر است مکان برگزاری جلسات هم محل مشخصی باشد. همچنین اعضا نظر خود را درباره استخدام منشی و حسابدار بیان کنند. نظرم این است که حسابداری را استخدام کنیم که هم زمان امور منشی گری را نیز انجام دهد.
در این جلسه صالحی چلچه مدیرعامل کارخانه پوشاک مطهره و پیشران طرح، با برآورد هزینه های دفتر شرکت در صورت تخصیص فضا در محل سایت اداری مجموعه، گفت: البته هنوز قیمت دقیق این دفتر به من اعلام نشده اما به طور تقریبی مشابه دفتر اداری ام خواهد شد. در خصوص حسابدار هم می توانیم مبلغی را به طور توافقی به حسابدار کارخانه پرداخت کنیم که کارهای این شرکت را هم انجام دهد. در ادامه علوی این نکته را متذکر شد که بهتر است هر موضوع به طور جداگانه مطرح و مصوبات یا اقدامات آن با رأی گیری از اعضا مشخص شود. در خصوص مکان شرکتف 2 گزینه پیش رو دارید؛ جای مستقلی را اجاره کنید یا در دفتری در همین مجموعه مستقر شوید. درباره حسابدار هم پیشنهاد می کنم تصمیم گیری بر مبنای نظر اکثریت باشد و با سه چهارم موافق تصویب شود.
علوی ادامه داد: باصحبت های انجام شده، به عنوان اقدام مقرر شد خانم صالحی برآورد دقیق هزینه مکان را ارائه دهد. همچنین تا جلسه آینده مکان دفتر مشخص شود. اگر درب آن به بیرون باشد که با مجموعه شما تداخل نداشته باشد بهتر است. موضوع بعدی در خصوص حسابدار، به یک نفر نیاز دارید که کامل در دفتر مستقر باشد. در این بخش خانم علی نجاتی پیشنهاد داد با یک نفر به عنوان حسابدار صحبت و در صورت موافقت، وی را معرفی کند.
وی در خصوص ایده های مدل کسب و کار این شرکت خاطرنشان کرد: این شرکت می تواند به عنوان یک شرکت تبلیغاتی و خدمات بازاریابی، خدمات خود را به همه شرکت های تولید پوشاک ارائه دهد و از آنجا که خودتان تخصص این کار را ندارید باید نیرو استخدام کنید. پس باید ببینید این شرکت چقدر می تواند درآمدزایی کند، رقبا و مشتری های شما چه کسانی هستند و وارد یک فضای کاری می شوید که هزینه های آن زیاد است و باید ببینید که آیا درآمد آن به صرفه است. پیشنهاد نمی کنم وارد این فضا شوید.
مشاور کارآفرینی و توسعه کسب و کار طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان افزود: یک ایده دیگر این است که این شرکت عمدتا به خودتان خدمات ارائه دهد. درواقع به جای آنکه هرکدام یک وبسایت، تولیدکننده محتوا، عکاس و ... داشته باشید، این شرکت بازاریابی و تولیدمحتوا را برای شرکت های خودتان انجام دهد. گزینه سوم اینکه کمی جلوتر فکر کنید وبگوئید می خواهم یک برند یا مجموعه ای از برندها درست کنم و در واقع این شرکت هم یک شرکت برندسازی است و ممکن است با 10 تولیدکننده دیگر هم کار کنید. در این صورت یک تیم نیاز دارید که در آن باید یک طراح لباس هم حضور داشته باشد. پس فقط بحث بازاریابی نیست، بلکه موضوع برندینگ است. پس به کسی نیاز دارید که برندسازی انجام دهد. حتی ممکن است بخواهید یک بنکدار را به تیم اضافه کنید. مشابه آن شرکت هاکوپیان است که مجموعه ای مشتمل بر حلقه های تولید، طراحی و برندسازی است. شما بخش تولید را دارید و طراحی را هم یا خودتان انجام داده یا به مرور زمان به بیرون واگذار می کنید. یک زمانی پاتن جامه هم خیلی خوب کار می کرد و در واقع کل این زنجیره ارزش را مدیریت می کرد.
همچنین در ادامه این جلسه مصوب شد در ابتدای هرجلسه دبیرجلسه گوشی های تلفن همراه اعضا را جمع آوری کند و پس از پایان جلسه به آن ها تحویل دهد.
علوی بهترین گزینه را برندسازی یا مدیریت زنجیره ارزش عنوان و تصریح کرد: البته این چشم انداز شرکت است و قرار نیست یک شبه اتفاق بیافتد. پس به آن فکر کنید. شما برندهای خودتان را دارید و آن شرکت هم یک برند دیگر یا مجموعه ای از برندها خواهد بود. حتی می تواند آن قدر بزرگ شود که برندهای شما را بخرد. آنچه مهم است اینکه شرکت شما چه کاره است.
همچنین در ادامه، خانم دانش نظر اعضا را راجع به مدل کاری این شرکت جویا شد که همه بر مدل سوم (شرکت برندسازی) توافق کردند. سپس علوی در پاسخ به دیدگاه های مطرح شده، گفت: شاید زمانی بگوئید تفکرمان این است که یک هایپرمارکت لباس بزنیم. مثال آن فروشگاه افق کورش، شهر خرید و ... است که خودش تولیدکننده نیست بلکه فروشگاه است و همه برندها را زیر چتر خود آورده است. البته برندهای خودش را دارد و برندهای دیگران را هم عرضه می کند. این شرکت است که درباره استراتژی کار تصمیم می گیرد.  در واقع شما سخت افزار، دانش و ارتباطات لازم را دارید و بعد آن شرکت برندینگ می تواند به شما کمک کند. شاید بگویید شرکتی ایجاد می کنیم که ابتدا برندهای خودمان را سامان دهد و در سطح کشور جا بیاندازد.
علوی اظهار کرد: وقتی می گوییم برند، یعنی یک تفکر بزرگ که در درازمدت مردم شما را به آن نام بشناسند. برند، رنگ سازمانی، استراتژی ورود به بازار و ... دارد و به طور طبیعی شرکت وقتی این برندها را جا بیاندازد پول و سهم خود را می برد. این شرکت مشخص می کند بازاریابی، اسم برند و بسته بندی شما چگونه باشد. پس با توافق همه اعضا، این شرکت اولین شرکت برندسازی لباس در خوزستان خواهد بود. در این بخش طاهری فر پرسش خود درباره امکان فروش محصولات در این شرکت را مطرح کرد که علوی اظهار داشت: وقتی شما می خواهید مطرح و معروف شوید و برندتان را بشناسند به طور طبیعی سیستم بازاریابی و فروش هم لازم دارید و باید شرکت تان فروش بالایی داشته باشد.
وی با ترسیم حالت های مختلف فعالیت این شرکت، گفت: اگر این شرکت تنها یک شرکت تبلیغاتی باشد، خدماتی از قبیل طراحی سایت، لوگو و از این دست انجام می دهد و مشتریان آن هم می توانند همه تولیدکنندگان لباس باشند. حالت دوم، شرکت خدمات بازاریابی است که به جز موارد قبلی طراحی، فروش و بازاریابی را هم انجام بدهد. در این حالت هم مشتریان شرکت می تواند همه شرکت هایتولیدی لباس یا فقط مجموعه خوداتن باشد. حالت آخر، شرکت برندسازی به معنای مدیریت زنجیره ارزش است که باز هم می تواند به همه تولیدکنندگان یا فقط مجموعه های شما خدمت ارائه دهد؛ همچنین می تواند جداگانه برای هرکدام یک برند و یا فقط یک برند ایجاد کند.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد مدل درست، برندسازی است. فرض کنید این شرکت راه اندازی شده و قرار است به شرکت های دیگر خدمات ارائه دهد. ممکن است بگوید من برایتان طراحی سیستم های فروش، مشتری و ... را انجام می دهم ولی اجرای کار با خودتان است و یا اینکه آیا تنها به مجموعه خودتان خدمات دهد یا دیگر تولیدکنندگان هم بتوانند از خدمات آن استفاده کنند، مواردی است که باید در این شرکت مشخص کنید. به این سؤالات هم مدل سازی می گویند و در واقع با پاسخ دادن به آن ها مدل کسب و کار شرکت را مشخص می کنید.
علوی همچنین در خصوص اظهارنظر خانم صالحی برای برگزاری جلسات داخلی میان اعضا جهت بحث و بررسی بیشتر مسائل، گفت: در خصوص جلسات سه مرحله وجود دارد که شامل تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا می شود؛ تصمیم سازی، به معنای گردآوری اطلاعات لازم برای تصمیم گیری است. جلسات هیأت مدیره برای تصمیم گیری برگزار می شود و این بخش در جلسات اتفاق می افتد. در واقع خروجی جلسات هیأت مدیره مجموعه ای از اقدامات برای تصمیم سازی یا اجرا است. اگر نتوانید تصمیم بگیرید یعنی نیازمند برخی اطلاعات هستید پس باید مجموعه ای از اطلاعات را گردآوری کنید. بنابراین ممکن است خارج از جلسات هیأت مدیره در بحث گردآوری اطلاعات یا اجرا، نیاز به برگزاری جلسات دو به دو یا سه به یک برای جمع آوری داده داشته باشید ولی تصمیم گیری اینجا اتفاق می افتد.  
وی با یادآوری بخش های مختلف یک زنجیره ارزش از تحقیقات به تولید، طراحی، ساخت(تولید)، توزیع و فروش عنوان کرد: در واقع این شرکت می خواهد همه این ساختار را مدیریت کند. اما آیا الزاما همه را باید انجام دهد؟ خیر. می گوید تحقیق را به شرکت A، طراحی را به شرکت B، C و D و توزیع را ممکن است خودم یا به دیگری بدهم. پس مدیریت به معنای اجرا کردن نیست. شما اکنون در شرکت های خود همه بخش های این زنجیره را انجام می دهید و تنها اتفاقی که با تأسیس این شرکت می افتد این است که بخش های توزیع و فروش از عهده شما برداشته و به این شرکت واگذار می شود. البته درباره مکانیزم آن باید صحبت و تصمیم گیری شود.
این مشاور کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با اشاره به کارهای یک شرکت در قالب برنامه ریزی، ساماندهی، رهبری، نظارت و اصلاح افزود: حال اینکه به طور مثال در اجرا چه کسی فروش را انجام دهد، مشخص نیست. این موارد بعد مشخص می شود. همچنین درباره مدل همکاری شرکت با شرکت های خودتان، باید بحث و بررسی کنید. اتفاق خوبی که می افتد نظارت این شرکت روی تولیدات شماست که دیگر شه شما اجازه تولید هر محصولی را نمی دهد و در واقع فکر و مدیریت آن را این شرکت انجام می دهد.
در پایان این جلسه با توافق اعضا روی مدل شرکت به عنوان یک شرکت برندسازی (مدیریت زنجیره ارزش)، مقرر شد اعضا نظر خود را درباره اسنکه شرکت خدماتش را فقط به مجموعه های آن ها یا همه تولیدکنندگان ارائه دهد، در جلسه آینده بیان کنند. همچنین اعضا مشخص کنند که می خواهند این شرکت برندسازی را برای تک تک آن ها انجام دهد یا یک برند جدید ایجاد کند؟ همچنین برای دفتر شرکت، اعضا مکان های مدنظر را به طور دقیق استعلام قیمت بگیرند که این موضوع هم در جلسه آینده نهایی شود.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.