اخبار

عضو هیأت رئیسه اتاق تعاون: مشکل فرش خوزستان نداشتن کارگروه استانی است

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۲۱

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در جلسه ای با عضو هیأت رئیسه اتاق تعاون استان، مسائل و چالش های فعالان و تولیدکنندگان صنایع دستی به خصوص در زمینه فرش و گلیم را مورد واکاوی قرار داد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه، 14 شهریورماه 1401 برگزار شد، افسانه صالح خواه باورصاد مدیرعامل شرکت تعاونی جامه دوزان بختیاری با بیان اینکه باید تعاونی های مصرف را مجاب به خرید از تولیدات داخل استان کنیم، اظهار کرد: تعاونی های بسیارخوبی در بخش های مختلف پوشاک اعم از دوخت لباس بچگانه، شلوار مردانه، لباس راحتی، لباس مجلسی، تیشرت و ... در استان فعالیت می کنند ولی بازار آن ها اغلب مشکلاتی دارد. بازار باید از ادارات دولتی، تعاونی های مصرف فرهنگیان، کارکنان دولت، بیمارستانی ها و ... برای آن ها ایجاد شود و کلید بخورد. 
وی افزود: این تعاونی ها معمولا بازاریابی خودشان را دارند ولی در مقیاس کوچک و خرد کار می کنند؛ خیاط هایی داریم که دوختشان بسیار تمیز است ولی در سطح کوچک فعالیت می کنند که نیاز به حمایت دارند.
مدیرعامل تعاونی های صنایع دستی خوزستان سپس به معرفی فعالان حوزه قالی و گلیم در استان پرداخت و گفت: افرادی در استان فعالیت می کنند که با هزینه های پایین تعداد زیادی از علاقمندان را آموزش داده و اکنون اکثر آن ها مشغول به کار هستند، اما برخی کارشکنی ها و اجحاف در حق این تولیدکنندگان شده و از فعالیت های آن ها حمایتی نشده است.
صالح خواه باورصاد مشکل فرش استان را نداشتن کارگروه استانی دانست و خاطرنشان کرد: اکثر استان هایی که در حوزه فرش و گلیم فعالیت می کنند کارگروه استانی دارند ولی در خوزستان چنین کارگروهی وجود ندارد. کارگروه باید متشکل از همه تأثیرگذاران اعم از استاندار، اعضای شورای شهر، کمیسیون امور بانوان و ... باشد و مصوبات آن ضمانت اجرایی داشته باشد.
وی با بیان اینکه اغلب مناطق بختیاری نشین استان، همه فرش باف هستند افزود: شهرستان های ایذه، مسجدسلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا بافندهای قابلی دارند. اکنون 2 سال است که اتحادیه شرکت های تعاونی فرش در استان نیز راه اندازی شده است که بتوان حوزه فرش و گلیم استان را تا حدی ساماندهی کرد.
این عضو هیأت رئیسه اتاق تعاون خوزستان با اشاره به دیگر چالش های این حوزه خاطرنشان کرد: هیچ نرخنامه ای برای کار بافنده های فرش وجود ندارد. از سوی دیگر دستمزدها معمولا بالا و از بس گران است نمی توانند صادرات داشته باشند. در حال حاضر به کسانی که بخواهند کار کنند حتی پشم با نرخ دولتی عرضه می کنم و برای همه بازاریابی انجام می دهم. موضوع دیگر در بحث فرش، نداشتن برند است. گاهی هم وام ها و تسهیلاتی می دهند که این افراد کار نمی کنند و بعد که تمام شد دوباره دنبال وام به راه می افتند! در واقع نظارت درستی روی کار وجود ندارد و درست راهنمایی نمی شوند.
صالح خواه باورصاد که مدیرعامل شرکت تعاونی جامه دوزان بختیاری نیز است، با اشاره به فعالیت خود در حوزه های صنایع دستی و دوخت لباس سنتی گفت: به عنوان نماینده اتحادیه مسائل تعاونی ها را حتی در سطح مشکلات خانوادگی افراد رصد و پیگیری کرده ام و شناخت کاملی از فعالیت های تعاونی های صنایع دستی در استان دارم، تا جایی که بتوانم هم به همه آن ها کمک می کنم ولی انتظار داشتم به من هم بگویند خودت چه مشکلی داری و چه کمکی می توانیم به تو بکنیم.
وی با بیان اینکه اکنون 2 نفر نیرو با وی همکاری می کنند، تصریح کرد: اصلا در خصوص فعالیت های اتحادیه کمکی به ما نمی شود. نمایشگاه هایی که میراث برگزار می کند نیز همه هزینه آن از وزارت خانه پرداخت می شود. از سوی دیگر در نمایشگاه های فرش استان، دیگر تولیدکنندگان ما جایی ندارند زیرا یک سالن را به طور کامل، به یک استان می دهند. مثلا چندنفر از تولیدکنندگان و فعالان فرش تبریز سالن را کامل در اختیار می گیرند ولی چنین اتحادی میان تولیدکنندگان استان وجود ندارد. البته اگر میراث فرهنگی با ما همکاری کند مشکلی نداریم. از سوی دیگر آن قدر قیمت فرش های دستباف را بالا برده اند که کسی نمی تواند بخرد.
همچنین در این جلسه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با اشاره به حمایت های دیده شده در طرح اظهار کرد: اگر افرادی را می شناسید که می خواهند کار کنند اما معطل دستگاه یا تجهیزاتی هستند حتما آن ها را معرفی کنید که برایشان دستگاه خریداری کنیم. در این خصوص کاملا آماده همکاری و حمایت از اشتغال این افراد هستیم.
وی با ارائه توضیحی در خصوص ساختار طرح افزود: افراد توانمند مانند شما می توانند به عنوان پیشران در طرح ثبت نام کنند و از حمایت ها و مزیت های طرح اعم از آموزش های کارآفرینی، مشاوره های عمومی و تخصصی کسب و کار و ... بهره مند شوند. در واقع به تولیدکنندگان کمک می کنیم که بتوانند تحولی در کسب و کار خود ایجاد کنند.
تقی نژاد همچنین این پیشنهاد را مطرح کرد که به منظور همگرایی هرچه بیشتر تولیدکنندگان فرش و گلیم در استان هرچندمدت یک نشست یا دورهمی دوستانه میان آن ها برگزار شود زیرا این دیدارها ایده ها را به هم نزدیک می کند و در رفع اختلاف نظرها بسیار مؤثر است.
در پایان این جلسه، صالح خواه باورصاد با استقبال از پیشنهادات ارائه شده نسبت به ثبت نام در طرح اقدام کرد و برای معرفی و شناسایی فعالان عرصه صنایع دستی استان قول همکاری داد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.