اخبار

تولیدکننده فرش ایذه عنوان کرد: از چالش های تأمین مواد اولیه تا طراحی و برند

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۲۱

خلاصه خبر

جلسه بررسی امکان همکاری های مشترک میان تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان و مدیرعامل تعاونی فرش ترمه انشان از شهرستان ایذه در محل دبیرخانه طرح برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه، 14 شهریورماه 1401 برگزار شد، زرین قیصری رئیس سابق اتحادیه فرش و خیاطان زنان شهرستان ایذه با اشاره به سوابق فعالیت کسب و کار خود اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت ایجاد اشتغال برای 100 نفر را دارم و به جز 2، سه سال کرونا که از جیب خرج کردم، طی چندین سال فعالیت توانستیم درآمدزایی خوبی داشته باشیم. از سال 96 نیز طی جلسه ای با رئیس اتحادیه کشوری فرش، با دستوری که گرفتم همه بافنده ها را با بیمه روستایی عشایری، بیمه می کنم. 
وی با بیان اینکه کل زنجیره تولید از پشم تا فرش را انجام می دهیم، گفت: بنا به نیاز کارهایی از قبیل شستشو، حلاجی، ریسندگی(به روش سنتی) و حتی رنگرزی پشم را انجام می دهیم؛ متأسفانه در خوزستان نه فروشگاه مواد اولیه فرش و نه رنگرزی وجود دارد و به همین دلیل به روش سنتی و بنا به نیاز رنگرزی می کنیم.
این تولیدکننده فرش درباره علت نبود فروشگاه مواد اولیه در استان، عنوان کرد: سرمایه و فضای فیزیکی آن فراهم نیست و از سوی دیگر تولیدکنندگان و فعالان این حوزه همدل نیستند که خودشان با کمک هم چنین مکانی را راه اندازی کنند. در طول 15 سالی که رئیس اتحادیه بودم اگر واقعا فکر می کردم که همکاران دیگر می توانند و می خواهند چنین کاری انجام دهند حمایت می کردم و توانایی آن را داشتیم اما اکنون شرایط متفاوت شده است.
 قیصری با بیان اینکه حتی کاغذ طراحی در خوزستان پیدا نمی شود، افزود: برای طراحی نقشه قالی باید از کاغذهای شطرنجی یک میلی متری استفاده کنیم که مجبور شدم آن را از اصفهان تهیه کنم. برای چاپخانه هم به صرفه نیست که به طور مثال فقط بخواهد برای یک نفر این کار را چاپ کند.
وی در خصوص اینکه آیا طراح فرش در استان وجود دارد و طرح اختصاصی کار می شود، توضیح داد: طراح سنتی در استان وجود دارد البته در ایذه نیست. در حال حاضر طراحی را به روش سنتی انجام می دهم که با استفاده از یک میز نور، طرح آماده روی کاغذهای آ4 را روی کاغذ شطرنجی پیاده و بعد نقطه زنی و اصلاح می کنیم. چندین قلم مخصوص برای کار وجود دارد. البته اکنون دیگر طراحی ها سیستمی شده و با نرم افزارهای مربوطه کار می کنیم که هزینه طراحی را تا 80 درصد کاهش می دهد.
این تولیدکننده فرش شهرستان ایذه افزود: وقتی طرح اولیه آماده شد، ابتدا برای آن بازاریابی می کنیم و بعد طراحی نهایی و مراحل کار اعم از نخ ریسی و رنگرزی را انجام می دهیم. البته باید ببینیم نیاز بازار چیست. در حال حاضر طراحی را با یک چاپگر رنگی و سیستم کامپیوتری می توانیم انجام دهیم.
قیصری با بیان اینکه البته اکنون توقع بافنده ها بالا رفته و اغلب کارهای زودبازده را ترجیح می دهند، گفت: قیمت گذاری درست و نرخنامه مشخصی برای کار بافنده ها وجود ندارد و گاهی هم به حق خودشان قانع نیستند. مکان و بازار را هم نمی شناسند و گاهی هم حاضرند خودشان مواد اولیه را بیاورند و محصول را بفروشند ولی با تولیدکننده کار نکنند.
وی با اشاره به فعالیت بافنده های ایذه در زمینه چوقا، گیوه، گبه، قالی، گلیم، گلیم فرش، گلیم تابلویی و گلیم های درجه یک(ورنی بافت) و درجه 2(کرباس)، خاطرنشان کرد: البته برخی از این محصولات به دلیل سختی کار، گران قیمت هستند. فرش و تابلوفرشی که در تبریز فروش می رود کار دست بافنده های ماست ولی چرا به اسم آنجا مطرح می شود؟ چون از خودمان طراح نداریم و خوزستان را فقط به چوغا و گبه می شناسند و قبول دارند. نخ و نقشه از آنجا می آید و به همین دلیل به اسم آنجا هم می شناسند. اگر طرح در خوزستان داشته باشیم و نخ را بیاوریم، خودمان رنگرزی و بافت را انجام دهیم به اسم خودمان می رود و فرش خوزستان هم شناخته می شود. طرح های ساده و شکسته که بیشتر در گبه به کار می رود را متعلق به خوزستان می دانند.
مدیرعامل شرکت تعاونی فرش ترمه انشان همچنین درباره نحوه فروش محصولات خود اظهار کرد: فروش هم از طریق سفارش گیری و هم عرضه در یکی از گالری های سطح شهر انجام می شود. بیش از 1000 نفر را در بخش صنایع دستی و خیاطی می شناسم که همه بلدند و کار انجام می دهند ولی نه سرمایه ای برای خرید مواد اولیه وتولید دارند که بعد بتوانند سرفرصت کار را بفروشند و نه می توانند خودشان تولید کنند و بعضی هم در گذران زندگی شان مانده اند.
قیصری ادامه داد: در تبریز، اصفهان و حتی لردگان یک تیم شامل چله کش، طراح و نقشه خوان روزانه هشت ساعت در کنار هم کار می کنند و باهم تعامل دارند و به همین دلیل هم کارشان رونق گرفته است. یک نفر تک رنگ می زند، یک نفر نقشه و کسی که کارش خیلی تمیز است کار پودکشی را انجام می دهد. در واقع 4 نفر هم زمان کار می کنند؛ ما می خواهیم همه کارها را خودمان انجام دهیم. 
وی درباره امکان اجرای همین مدل تقسیم بندی کار در استان، گفت: البته می توانیم. هفت سال است که می خواهم آن را اجرا کنم، اما سرمایه کافی نداشتم و هنوز نتوانستم یک تسهیلات دریافت کنم که کمک کارم باشد. اگر می توانستم یک وام دریافت کنم از درآمد کار و سفارش هایی که داده می شود، می توانم اقساط آن را بپردازم. در حال حاضر مکان کارگاه اجاره است و سهم زیادی از درآمدم برای اجاره هزینه می شود.
همچنین در این جلسه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با تشریح ارکان و مزایای طرح برای تولیدکنندگان اظهار کرد: آموزش ها و مشاوره های متنوعی در حوزه توسعه کسب و کار برای تولیدکنندگان اجرا می کنیم که تأثیر مثبت آن را در کسب و کارتان حس می کنید. همچنین می توانیم برای نیروهای شما، آن دسته از افرادی که نیاز به تأمین دار قالی یا ابزارآلات دیگر هستند این تجهیزات را با همکاری یک موسسه خیریه تهیه کنیم.
در پایان این جلسه مقرر شد خانم قیصری در خصوص موارد مطرح شده در جلسه طی 2، سه روز آینده نظر خود را بیان کند که بتواند به عنوان پیشران در طرح حضور داشته و همکاری متقابلی داشته باشد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.