اخبار

ششمین جلسه تأسیس شرکت بازاریابی پوشاک خوزستان برگزار شد: از تعیین دفتر شرکت تا آماده سازی تجهیزات و نحوه انتقال سهام

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۲۲

خلاصه خبر

ششمین نشست هم اندیشی پیشرانان پوشاک خوزستان با تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان با هدف تأسیس شرکت بازاریابی تخصصی پوشاک با توافق روی دفتر شرکت، آماده سازی فضا و تجهیزات و نحوه انتقال سهام با تنظیم قرارداد وستینگ، برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که سه شنبه، 15 شهریورماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین زهره صالحی چلچه، فاطمه طاهری فر، مریم دانش و نادیا علی نجاتی پیشرانان شبکه پوشاک استان در محل سازمان مرکزی جهاددانشگاهی استان برگزار شد، خانم طاهری فر ریاست و خانم علی نجاتی دبیری جلسه را برعهده داشت.
طاهری فر رئیس جلسه با بیان مصوبات جلسه گذشته خواستار ارائه گزارش اعضا پیرامون تعیین دفتر شرکت شد که صالحی چلچه در این خصوص عنوان کرد: در محل شهرک صنعتی باتوجه به برنامه قبلی ام برای ارائه آموزش های فنی و حرفه ای، بهتر است برای شرکت مکان مجزا و مستقلی در نظر گرفته شود. فکر می کنم در این صورت تمرکز و جدیت اعضا روی کار هم بیشتر خواهد بود. با استعلام قیمت از مدیریت مجموعه هم اعضا نظر مساعدی روی قیمت داشتند و در نتیجه فقط یک هزینه برای مان به همراه دارد که آن هم میان اعضا تقسیم می شود.
همچنین در این جلسه دانش با تأیید این مسأله، برخی هزینه های داخلی را مطرح کرد و پیشنهاد داد اقلام موردنیاز برای صرفه جویی در هزینه ها از تهران تهیه شود. درخصوص استخدام منشی و حسابدار نیز خانم علی نجاتی نظر مساعد فرد موردنظر را عنوان کرد.
همچنین در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه در صورت قطعی شدن مکان طی امروز و فردا کلید آن را تحویل بگیرید که بدانید قرارداد نهایی شده است، گفت: در خصوص هزینه ها و تجهیزات دفتر اقدامات را پس از تصمیم گیری به طور جداگانه مشخص و مکتوب کنید.
بر این اساس با توافق اعضا اقدامات ذیل مشخص شدند: 
1-    خانم طاهری فر تا آخر وقت امروز (15 شهریورماه)، کلید دفتر را تحویل گرفته و تخلیه کند.
2-    برای انجام سقف کاذب خانم صالحی چلچه طی امروز، یک استعلام قیمت گرفته و با برآورد ابعاد اتاق، قیمت نهایی را به اعضا اعلام کند.
3-    خانم دانش استعلام قیمت کاغذ دیواری را از تهران و خانم صالحی چلچه از اهواز انجام داده و در گروه اعلام کنند.
4-    خانم دانش استعلام قیمت کولر و آب سردکن را انجام می دهد. خانم صالحی چلچه نیز قیمت کولر را از اهواز استعلام می گیرد.
5-    برای مبل و نیم ست اداری خانم علی نجاتی تا پایان هفته استعلام قیمت گرفته و اعلام می کند.
6-    برای روشنایی دفتر و خرید لامپ هم خانم علی نجاتی قیمت را استعلام گرفته و به اعضا اعلام کند. همچنین در صورت نیاز به کارهای برقی، برقکاری را معرفی می کند که بدون دستمزد کارها را انجام دهد.
7-    برای قفل درب ورودی نیز مقرر شد خانم دانش از فروشگاه معتمد آن را تهیه و فاکتور را به اعضا ارائه دهد.
8-    باتوجه به وجود خط تلفن در آن مجموعه، مقرر شد خانم ها طاهری فر و صالحی چلچه برای اختصاص یک خط تلفن با مدیریت صحبت کنند.
همچنین طاهری فر پیشنهاد داد باتوجه به نیاز به یک کمد برای نگهداری فایل ها و اسناد شرکت، از آنجا که این مجموعه دارای برخی تجهیزات اداری ازجمله کمد است یک عدد کمد از خودشان خریداری کنند که اعضا نظر موافق دادند.
علوی این توصیه را نیز کرد که وسیله های برقی را از نزدیکترین فروشگاه تهیه کنید. زیرا اگر خراب شود و ارزان قیمت باشد که فوری می توانید آن را جایگزین کنید و اگر هم گران قیمت باشد می توانید از خدمات پس از فروش و ضمانت آن استفاده و آن را تعمیر کنید. اقدامات مربوط به تهیه تجهیزات را می توانید در گروه خود مطرح و با سه چهارم نظر مثبت، خرید کنید. البته یک برنامه زمانی هم برای جلوگیری از تداخل کارها داشته باشید. به طور مثال اگر نیاز به برقکاری دارید قطعا باید پیش از اجرای کاغذ دیواری آن را انجام دهید. البته ابتدا باید سقف کاذب را اجرا کنید؛ همچنین برای برق کشی کولر و لوله آب و کنداکتور آن هم فکر کنید که اگر بنایی یا اصلاحاتی لازم است، قبل از کاغذ دیواری انجام شود. پس اولویت های اجرا و اقدام کننده را مشخص کنید.
وی افزود: هر چه قدر هزینه ها را برآورد کردید 10 درصد را برای سایر موارد یا موارد پیش بینی نشده در نظر بگیرید. در نهایت امروز همه قیمت ها را استعلام بگیرید و فوری یک قرارداد وستینگ میان خودتان امضا کنید. وستینگ سهم هرکس را مشخص می کند. از آنجا که یک دفتر اجاره می کنید و هر کس به نحوی مشارکت دارد، منطقی است که هرکس 25 درصد سهام را داشته باشد. حُسن قرارداد وستینگ این است که سهم به یک باره منتقل نمی شود بلکه در انتهای هرسال 5 درصد از سهام براساس حُسن انجام کار از سوی شخص به او منتقل می شود و اگر کسی وسط سال کار را رها کند یا برود سهم به او منتقل نمی شود. پس اگر سال دوم برود 5 درصد سهام را دارد.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: در واقع اگرچه هرکس 25 درصد سهام را به طور بالقوه دارد ولی زمانی این سهم بالفعل می شود که شخص همه 5 سال را بماند و خوب کار کند. همچنین ممکن است در انتهای سال به دلیل عملکرد ضعیف یک شخص، سه درصد سهام به او منتقل شود و یا بدلیل عملکرد مطلوب 8 درصد سهام منتقل شود. پس باتوجه به عملکرد این 5 درصد ممکن است کمتر یا بیشتر شود. این موضوع برمبنای ضوابط مالی، زمانی و با یک مکانیزم امتیازدهی مشخص می شود. به طور مثال یک اقدام را مشخص می کنید و درصورت هر 5 امتیاز منفی یک درصد از سهام کم می شود. امتیاز منفی می تواند بدلیل تأخیر، بدقولی، درست انجام ندادن کار و ... باشد. امتیاز تشویقی هم می توانید داشته باشید.
علوی همچنین این پیشنهاد را مطرح کرد که اعضا یک حساب حقوقی مشترک به طور علی الحساب باز کنند که شرکت ثبت شود و همه موارد زیرمجموعه هویت حقوقی شرکت برود. همچنین به دلیل آنکه حساب مشترک 4 امضایی سخت است پیشنهاد می کنم تنخواه تصویب کنید و تنخواه گردان داشته باشید. در واقع یک نفر هزینه ها را انجام داده و بعد فاکتورها را ارائه می دهد. همه فاکتورها هم باید رسمی شامل شماره تماس، آدرس و مهر فروشنده باشد. در نهایت حسابدار هم باید آن ها را ثبت کند.
وی تصریح کرد: موضوع دیگر اینکه یک نفر باید نماینده قانونی شما برای امضای قراردادها و ... باشد؛ کسی که صاحب امضا و بعدها مدیرعامل شرکت خواهد بود. همچنین به رئیس هیأت مدیره، بازرس ها و ... فکر و بین خودتان توافق کنید. مدیرعامل معمولا 2 سال یک بار مشخص می شود ولی می تواند زودتر یا دیرتر تغییر کند. البته در حال حاضر باتوجه به اینکه شما هرکدام مدیرعامل شرکت های خودتان هستید و یک نفر نمی تواند مدیرعامل 2 شرکت باشد، تنها خانم علی نجاتی می تواند مدیرعامل شود. مدیرعامل لازم نیست جزو هیأت مدیره یا سهامدار باشد. در قانون هم می توانید امضا را برای رئیس هیأت مدیره قرار دهید. به عبارت دیگر در اساسنامه قید شود که صاحب امضا رئیس هیأت مدیره است.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: پیشنهادم این است تا جلسه آینده یک اساسنامه از ثبت شرکت ها بگیرید و شروع به تکمیل کردن آن کنید تا ساختار حقوقی تان بین خودتان مشخص شود. آیا تمایل دارید یک نفر در حوزه طراحی به تیم تان اضافه شود؟ البته آن وقت سهام هرکدام 20 درصد می شود. یادتان باشد مدیریت را باید از اجرا جدا کنید. شما به یک نفر نیاز دارید که زبان طراحان را بشناسد و طراحی بلد باشد و در واقع مکمل کار شماست.
علوی افزود: آیا طراح به شما کمک می کند مدل کسب و کارتان را بهتر بچینید؟ آیا ممکن است طراح چیزهایی بداند که شما ندانید؟ آیا همه کارها را خودتان از نظر دانشی و اطلاعاتی می توانید انجام دهید یا نیازمند افرادی با تخصص های دیگر به طور مثال برندسازی و فروش هستید که در طراحی اهداف سازمانی به شما کمک کند؟ آیا اگر پاسختان مثبت است باید از همین ابتدای کار به تیم تان اضافه شود که پایه و اساس کار را درست و محکم بچینید. اگر چندماه کار کردید و بعد بخواهید او را اضافه کنید زیرساخت های شرکت بهم می ریزد و خیلی منطقی نیست.
 همچنین در این خصوص صالحی چلچه از پیشرانان طرح و مدیرعامل کارخانه تولید پوشاک مطهره اهواز پاسخ داد: قطعا به چنین تیمی نیاز داریم و نه فقط طراح شاید افرادی با مهارت های دیگر هم لازم باشند که می توانیم آن ها را استخدام کنیم. علوی عنوان کرد: نکته کلیدی اش این است که شاید ایراداتی در کار باشد که وجود یک طراح باعث شود از همان ابتدا به شما تذکر بدهد. قطعا برخی چالش ها و گزینه ها وجود دارد. 2 نکته وجود دارد، گاهی شما از کسی نظر مشورتی می گیرید که آنجا باید استخدام کنید و نباید فرد سهامدار شود؛ به طور مثال حسابدار. زمانی هم می گویید که آن فرد دانش و اطلاعاتی دارد که می تواند از زاویه دیگر به موضوع نگاه کند که جزئی از کسب و کار شماست. این فرد می تواند سهامدار شود. به طور مثال شما هیچ کدام سابقه برندسازی ندارید. شما در کارگاه خود مدیران خوبی هستید چون از صفر و چرخکاری شروع کردید و اکنون به مراحل کار اشراف کامل دارید. آیا هنوز چرخکاری می کنید؟ خیر ولی چون این کار را انجام داده اید می توانید چرخکار، برشکار و ... را مدیریت کنید.
وی با اشاره به 5 حلقه زنجیره ارزش یک شرکت، گفت: به نظر می رسد در هیأت مدیره به همه این حلقه ها نیاز دارید. حتی شاید لازم باشد یک بنکدار حرفه ای برای حلقه توزیع و فروش به تیم تان دعوت کنید. شما بنکدار را نمی توانید استخدام کنید و یا با طراح می توانید به صورت پروژه ای کار کنید ولی وقتی می خواهید شرکتی تأسیس کنید که کل این زنجیره را مدیریت کند به نظر می رسد که تجربه و دانش کل زنجیره را ندارید، پس باید افراد حرفه ای مثل خودتان در آن حلقه را بیاورید. بهتر است کارهایی که قرار است انجام شود را فهرست کنید و اینکه کدام را خودتان می توانید انجام دهید. به طور مثال ساختارهای فروش یا طراحی. در واقع به جز حلقه ساخت(تولید) این شرکت کارهای دیگر زنجیره را که خودتان غیر تخصصی انجام می دادید قرار است به صورت تخصصی انجام دهد. پس باید به دنبال کسی باشیم که به طور عملیاتی بازار ایران را بشناسد و کار کرده باشد.
در ادامه دانش پیشران طرح و مدیرعامل شرکت تعاونی پوشاک ستایش اندیمشک در تأیید این اظهارات، عنوان کرد: ما شرکتی می خواهیم که از همان ابتدا یک برند قوی معرفی کند. این شرکت قرار نیست خودش تولید کند بلکه مکمل حلقه های دیگر زنجیره است. 
علوی در پایان این جلسه تأکید کرد: موضوع اصلی این است که به این جمع بندی برسید که آیا همه کارها را خودتان به تنهایی می توانید انجام دهید یا به تخصص های دیگری هم در تیم تان نیاز دارید؟ طراحی یکی از حلقه هاست و احتمالا شما به حلقه های دیگری هم نیاز دارید. برای جلسه آینده در خصوص کار طراح، بازاریاب و جزئیات کارهایی که انتظار دارید فکر کنید و آن ها را بنویسید.
همچنین در این جلسه مصوب شود خانم طاهری فر یک قرارداد پیش نویس وستیگ تهیه و آن را در گروه به اشتراک بگذارد تا اعضا نظرات خود را درباره آن اعلام کنند. مصوب شد خانم علی نجاتی به عنوان مادرخرج و تنخواه گردان هزینه ها را انجام دهد. همچنین هفته آینده جلسات هیأت مدیره تعطیل است. مقرر شد جلسه آینده 27 شهریور در دفتر شرکت برگزار شود.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.