اخبار

استفاده از ظرفیت شورای عالی استان ها برای توسعه مشاغل خانگی در خوزستان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۲۷

خلاصه خبر

جلسه معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان با رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی استان ها برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، محمدعلی نیزاری در این جلسه که سه شنبه 22 شهریورماه در محل شورای عالی اسلامی استان برگزار شد، با بین اینکه در جهاددانشگاهی آموزش و کارآفرینی ادغام شده و اکنون ارزش آموزش به اشتغال است، اظهار کرد: در حال حاضر 4 سال است که جهاد دانشگاهی با طرح های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و مشاغل خانگی برای کمک به وضعیت اشتغال به مباحث کارآفرینی ورود کرده است؛ در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نیز برای استان 2500 نفر ظرفیت در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان ما مردم بیشتر به فکر شغل دولتی هستند، گفت: خیلی از افراد از شغل خانگی غافل هستند؛ از سوی دیگر افراد توانمندی وجود دارند که حرفه، فن یا مهارتی دارند و یا می توانند محصولی را تولید کنند اما توانایی عرضه و فروش آن را ندارند. با این دیدگاه جهاددانشگاهی به این طرح ها ورود کرده است که در قالب آن افرادی را به عنوان پیشران شناسایی می کند.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی خوزستان توضیح داد: این افراد بازار را می شناسند، سرمایه و توان کافی و برند دارند و می توانند افراد دسته اول را حمایت و در مجموعه خود به کار بگیرند. در واقع پیشران ها به افراد مستعد و علاقمند آموزش های حرفه ای کسب و کار و بازار ارائه می دهند که بتوانند متناسب با نیاز بازار تولیدکنند و در نهایت محصول آن ها بتواند در بازار به فروش برسد. آموزش ها ممکن است در جهاددانشگاهی یا در محل کارگاه های پیشران ها برگزار شود.

نیزاری همچنین با اشاره به حمایت های دیده شده برای پیشرانان، گفت: تولیدکنندگان هم در بعضی موارد نمی دانند چطور عمل کنند و برای توسعه فعالیت های خود در سطوح ملی و بین المللی نیاز به حمایت دارند. جهاددانشگاهی نقاط ضعف آن ها را در کار پیدا می کند و به آن ها مشاوره های تخصصی کسب و کار ارائه می دهد. با شناسایی این افراد به دنبال ساخت زنجیره های ارزش تولید هستیم و در واقع می خواهیم این حلقه ها را به یکدیگر وصل کنیم.

وی با بیان اینکه ابتدا تمرکز طرح روی شهرستان اهواز بود و بعد به سراغ شهرهای دیگر رفتیم، افزود: در هر شهرستان برای شناسایی پیشران ها از طریق نهادهای بالادستی مانند فرمانداری و اداره کار و همچنین خود پیشران ها اقدام کردیم. ما می خواهیم این کار را تعمیم دهیم تا کار خانگی به کار خانوادگی تبدیل شود و این را وظیفه شرعی، عرفی و اداری خود می دانیم و علاقمند هستیم که از ظرفیت های شورای شهر و شهرداری استفاده کنیم.

معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی خوزستان خاطرنشان کرد: بحث بازارچه های محلی و خوداشتغالی برای ما اهمیت دارد تا بتوانیم کار را توسعه دهیم و در نقاط مختلف شهر، محل های عرضه محصولات خانگی دایر شود تا این کار ابتر نماند. دوم بحث نمایشگاه های دائمی است که محصولات این پیشران ها به نمایش گذاشته شده و به مردم معرفی شوند.

همچنین در این جلسه سید محسن موسوی زاده رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی استان ها و عضو شورای اسلامی شهر اهواز، اظهار کرد: در حال حاضر دوره دوم است که به عنوان نماینده در شورای اسلامی شهر مورد اعتماد مردم واقع شدم و پیش از این در آموزش و پرورش فعالیت داشتم. با وجود اینکه در جاهای مختلف مورد قبول بودم ولی ترجیح می دهم که معلم باشم و 20 سال در آموزش و پرورش مسئولیت های مختلف بر عهده داشتم؛ در باوی مدارس فنی و حرفه ای را توسعه دادم ولی آنچه مرا همیشه رنج می دهد این است که ما را با تهران و اصفهان مقایسه می کنند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های شهر اهواز برای توسعه مشاغل خانگی، تصریح کرد: در حال حاضر 4 سرای محله بزرگ و فعال در مناطق کیان شهر، کوی رمضان، کوی صافی و فرهنگیان داریم که می توان از این فضاها برای عرضه محصولات استفاده کرد. همچنین در سطح شهرستان فضاهایی وجود دارد که برای استفاده از آن ها می توانیم با سازمان میادین رایزنی و از ظرفیت شورای عالی استان استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی استان ها توضیح داد: شورای عالی استان متشکل از 29 عضو از شهرستان های مختلف کشور است و جهاد دانشگاهی می تواند در جلسات شورای بخش ها برنامه ها و طرح خود پیرامون توسعه مشاغل خانگی را تشریح و از ظرفیت های شورا استفاده کند. معتقدم احتمال موفقیت این طرح در روستاها بیشتر است چون مردم فعال تر هستند و زندگی روستایی مثل گذشته نیست و وقت آزاد بیشتری دارند. 

موسوی زاده همچنین این قول را داد که برای عرضه محصولات خانگی در قالب نمایشگاه، یک فضای استاندارد در اختیار گذاشته شود و افزود: فضای پارک های سطح شهر هم می تواند برای عرضه تولیدات خانگی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین آموزش و پرورش کارگاه های بزرگی در سطح مدارس دارد که می توان از این فضا و ظرفیت هم در روزهای تعطیل برای آموزش افراد استفاده کرد. 

در پایان این جلسه بنا به اظهارات معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی که برخی تولیدکنندگان در شبکه تولیدات صنعتی دارند و پارک ها برای عرضه محصول آن ها مناسب نیست، موسوی زاده عنوان کرد در این خصوص با شهردار رایزنی و گفت و گو خواهد کرد که در محل نمایشگاه بین المللی اهواز، سالن رایگان در اختیارتان قرار داده شود.

در این جلسه همچنین سید رضا علوی مشاور و شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح حضور داشتند.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.