اخبار

اتصال حلقه گلدوزی به زنجیره ارزش تولید پوشاک خوزستان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۲۷

خلاصه خبر

جلسه مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با هنرمند و فعال رشته گلدوزی با دستگاه، در اهواز برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه، 24 مردادماه 1401در محل دبیرخانه طرح برگزار شد، نادیا تارک با بیان اینکه کارش را از تولیدی لباس پزشکی، شرکت ها و مدارس شروع کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر به صورت انفرادی کار می کنم و 10 سال سابقه فعالیت دارم. گلدوزی کاری است که هرکسی نمی تواند انجام دهد، فرد باید علاقه داشته باشد و در این کار دقت خیلی اهمیت دارد.
وی با اشاره به اینکه کار گلدوزی را به صورت تجربی یاد گرفته است، افزود: دستگاه های گلدوزی کوچک دارم چون دستگاه های بزرگ فضای زیادی اشغال می کنند و صدای زیادی دارند که در محیط خانه مناسب نیستند. به دنبال گرفتن مدرک فنی و حرفه ای هم بوده ام اما گفتند چنین رشته ای نداریم. در واقع رشته گلدوزی با کامپیوتر در فنی و حرفه ای فعال نیست و به همین دلیل نتوانستم مدرک بگیرم.
این هنرمند در خصوص روش انجام کار هم توضیح داد: ابتدا طرح را با برنامه اسکن می کنم و بعد از طریق برنامه، طرح گلدوزی می شود. 
وی درباره این ایده که خوزستان به قطب پوشاک کشور تبدیل شود، نیز تصریح کرد: تا وقتی که اصفهان و تهران می توانند با قیمت مناسب کار کنند چنین چیزی مقدور نیست. خیلی از تولیدکنندگان استان کار را برای گلدوزی به تهران می فرستند چون اینجا گران تمام می شود. حتی برای تعمیر دستگاه ناچار باید  آن را به تهران بفرستیم یا باید تعمیرکار چرخ را بیاوریم اینجا که در هر دو حالت هزینه ها زیاد است.
تارک با بیان اینکه کارهای گلدوزی با قیمت ها و کیفیت های مختلف هستند، ادامه داد: در تهران افراد سه شیفت کار می کنند، بنابراین قیمت ها را می توانند کمتر کنند. نیروی کار هم ارزان قیمت است. اینجا پارچه هم گران است، در آن شهرها پارچه و نخ را مستقیم ازکارخانه تأمین می کنند ولی اینجا هزینه های باربری هم اضافه می شود. به همین دلیل برای اصفهان و تهران قیمت تمام شده، پایین تر است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون با پتروشیمی های کارون و مارون، شرکت برق آبادان و شیراز و بندر امام کار کرده ام و افراد زیادی مراجعه می کنند و درخواست کار می دهند.
همچنین در این جلسه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، به تشریح ابعاد و مزیت های طرح برای پیشران ها و متقاضیان پرداخت و تصریح کرد: با همکاری پیشرانان، یک شبکه پوشاک تشکیل داده ایم که همکاری های مؤثری ذیل آن رقم خورده است. از سوی دیگر حلقه های مختلفی در این زنجیره ارزش سهیم هستند که یکی از آن ها خرجکار پارچه و گلدوزی روی لباس است و از این جهت شما می توانید همکاری های خوبی با این شبکه داشته باشید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.