اخبار

استقبال تولیدکننده پوشاک بهبهان از همکاری با طرح مشاغل خانگی خوزستان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۲۹

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان طی جلسه ای با یک تولیدکننده پوشاک شهرستان بهبهان زمینه های همکاری متقابل را بررسی کرد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه، 24 مردادماه 1401در محل دبیرخانه طرح برگزار شد، خانم پناهی با اشاره به سابقه 23 سال تولید پوشاک خود اظهار کرد: در دوران کرونا با خرید یک دستگاه به ارزش سه میلیارد تومان، خط تولید ماسک با قیمت مناسب و سود پایین را در بهبهان را ه اندازی کردم اما کارگاه های زیرزمینی که ماسک را با کیفیت بسیار پایین تر تولید می کردند و از طرف دیگر اجزه می دادند با هر قیمتی عرضه شود، بازار را به دست گرفتند و دیگر اداره صنعت و معدن از تولیدات ما حمایت نمی کرد. ما ماسک باکیفیت با همان قیمت تولید می کردیم اما چون اجازه نمی دادیم با قیمت گران عرضه شود، از ما خرید نمی کردند.
وی با بیان اینکه مشتری هایش از بهبهان، گچساران، دهدشت و ... بودند، گفت: می توانستم ماسک زیادی به عراق بفروشم اما با آنکه سود خوبی داشت این کار را نکردم چون مردم شهرستانم به این ماسک ها احتیاج داشتند. در امارات هزینه تولید ماسک بالا است و آن ها علاقه دارند از ایرانی ها خرید کنند که این یک بازار خوب است.
این تولیدکننده پوشاک تصریح کرد: در حال حاضر در بهبهان 50 نفر چرخکار دارم که در خانه هایشان برایم کار می کنند. لباس های برش زده را به آن ها تحویل می دهم و کار نهایی را تحویل می گیرم. به همراه دخترم به این افراد آموزش داده ایم و برایشان چرخ خیاطی تهیه کرده ام؛ البته هزینه آن را از دستمزدشان کم می کنم تا هم خودشان صاحب دستگاه شوند و هم به معیشت شان برسند.
پناهی خاطرنشان کرد: تعدادی از این افراد هم از زنان سرپرست خانوار هستند. به دنبال ایجاد اشتغال برای زنان زندانی هم هستم و معتقدم با این کار به جای اینکه یک زندانی از خانواده اش کار بخواهد می تواند در همان زندان به درآمدزایی برسد، هم مخارج خود را تأمین کند و هم قرض ها و بدهی هایش را بدهد. با این کار می توانم از زنانی که به دلیل بدهی مالی در  زندان هستند، تا حدودی حمایت کنم.
وی یکی از مشکلات خود را هدررفت زیاد پارچه های ماسک عنوان کرد و افزود: در حوزه کار بیمارستانی، از زمانی که کار به صورت سامانه ای واگذار می شود، اغلب افرادی از استان های دیگر برنده مناقصه می شوند و بعد هم اجناس با کیفیت بسیار پایین و قیمت پایین تحویل می دهند. به طور مثال در تهران که چرخکار پاکستانی و افغان وجود دارد، حقوق و دستمزد خیلی پایین تر است و از سوی دیگر دسترسی آن ها به مواد اولیه و هزینه های کمتر حمل و نقل قیمت تمام شده را کاهش می دهد. در حالی که در خوزستان هزینه ها و دستمزد نیروی کار بیشتر و هزینه های حمل و نقل هم مازاد بر آن است که قیمت نهایی را بالا می برد. در حال حاضر به اهواز آمده ام و یک کارگاه هم در اهواز راه اندازی کرده و سعی می کنم عده ای را در اهواز به کار بگیرم.
همچنین در این جلسه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با معرفی ابعاد و مزایای مختلف طرح برای تولیدکنندگان و متقاضیان، به تشکیل شبکه پوشاک استان اشاره و خاطرنشان کرد: با ایجاد این شبکه، اعضا ارتباطات خوب و مؤثری در زمینه های تولید مشترک، آموزش نیروی کار، به اشتراک گذاری تجهیزات و فضا و ... پیدا کردند و همکاری های خوبی شکل گرفته است که خانم پناهی از این موضوع استقبال کرد و قول همکاری داد.
در این جلسه باتوجه به اینکه پناهی عنوان کرد می خواهد از کار بیمارستانی خارج شود، تقی نژاد قول داد این تولیدکننده را با دیگر اعضای شبکه که کار سری دوزی انجام می دهند آشنا کند که بتواند به تولید انبوه روی بیاورد. 
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.