اخبار

علوی: با پایش فروش میزان سرمایه در گردش را مشخص کنید/ هزینه بازاریابی 20 درصد قیمت تمام شده است

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۲۹

خلاصه خبر

جلسه مشاوره تخصصی کسب و کار با هدف برآورد میزان نیاز به تسهیلات و نحوه بازگشت آن و راهکارها برای رفع چالش های پیش رو، برای پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که سه شنبه، 15 شهریورماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین سمیه صیدال تدوئی تولیدکننده ترشی و شوریجات با برند "سیرناع" در سالن جلسات سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، تقی نژاد اظهار کرد: طی جلساتی که تاکنون با خانم صیدال داشتیم باتوجه به درخواست ایشان برای اعطای وام، قرار شد اطلاعات لازم درخصوص موارد هزینه کرد و نیاز به این تسهیلات را در مجموعه خود با جزئیات آن، مشخص کنند که این وام بتواند برایشان منفعت و آورد مالی داشته باشد.
وی سپس از خانم صیدال خواست تا در این خصوص توضیحات و نکات مدنظر را عنوان کند که پاسخ داد: بخشی از این هزینه مربوط به بسته بندی و جایگزینی ظروف پت با شیشه بود که باتوجه به تحقیقی که انجام دادم بدلیل نیاز به دستگاه ها و فضای بزرگتر برای بسته بندی محصول با ظروف شیشه ای و از سوی دیگر تقاضای بازار، فعلا با همان ظروف پت کار را ادامه می دهم. از سوی دیگر جایگزینی دستگاه و مراحل بعدی کار اعم از لیبل زدن و ... هزینه های بیشتری در تولید تحمیل می کند و ظروف شیشه ای هم ظاهرا بازار خوبی ندارد.
این تولیدکننده ترشی و شوریجات ادامه داد: متوجه شدم شرایط نگهداری محصول روی تغییر رنگ و طعم آن تأثیر می گذارد و لازم است در این خصوص تمهیداتی به کار ببندم. برای فروش به بنکدارها هم باتوجه به اینکه درحال حاضر امکان بسته بندی کارتنی را ندارم و هزینه اولیه کارتن ها بار مالی جداگانه ای ایجاد می کند، فعلا این بخش را کنار گذاشته ام و تصمیم گرفتم بسته بندی را به صورت شیل های 6 تایی ارائه دهم که هم جلوه زیباتری دارد و هم محصول آسیب نمی بیند و حجم فروش را بالاتر می برد. بنابراین قصد دارم بسته بندی را تکمیل کنم.
صیدال تدوئی با اشاره به بهترین زمان مصرف ترشیجات طی 4 تا 6 ماه اول و لزوم هواگیری ظرف محصول، خاطرنشان کرد: دستگاه فعلی چون تخلیه هوا ندارد خیلی برای کار ما مناسب نیست که البته با کارخانه سازنده آن صحبت کردم و خودشان هم موضوع را پذیرفتند، البته می توانند تزریق گاز در کارخانه انجام دهند که ماندگاری محصول را بالا می برد و یک هزینه اضافی برای حمل و نقل به کارخانه دارد. با این دستگاه می توانم کار کنم و در حال حاضر یک نفر را استخدام کرده ام که با آن کار می کند.
وی همچنین با بیان اینکه طی هفته گذشته 4 نفر را به مجموعه خود اضافه کرده است، گفت: یک نفر کار فروش را به صورت مویرگی در سطح شهر انجام می دهد که با مراکز و اصناف مرتبط مذاکره کرده و فروش را انجام  می دهد. معتقدم این روش برای فروش محصول ما بیشتر جواب می دهد که به صورت حضوری و شفاهی محصول معرفی و بازاریابی انجام شود.
این پیشران طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات کارگاه، تجهیزات خنک کننده مانند کولر است. در حال حاضر بدلیل هزینه بالا، امکان ایجاد سردخانه را نداریم اما اگر بتوانیم فضا را خنک کنیم در نگهداری و حفظ رنگ و طعم آن تأثیر زیادی دارد. در حال حاضر به دلیل دیوارکشی فضای کارگاه و بخش بندی آن و از سوی دیگر کار کردن با تجهیزات پخت، دمای هوا در مجموعه کارگاه بالا است که این مسأله هم کار کردن را برای نیروها دشوار می کند و هم ماندگاری محصول را کاهش می دهد. 
صیدال تدوئی در خصوص راهکار وی برای حل این مشکل، عنوان کرد: 2 بخش این فضا به انبار محصول اختصاص دارد و اکنون بیشترین مسأله ام تأمین کولر و خنک کردن فضای کارگاه به خصوص قسمت انبار است. یک معضل کپک هم در قسمت تولید وجود داشت که متوجه شدم نیروهایی که در این قسمت بودند نکات لازم را رعایت نمی کردند و اکنون با استخدام 2 نیروی جدید این مسأله حل شده و هم کیفیت کار و فروش محصول بالا رفته است. موضوع دیگر اینکه رستوران ها معمولا ترشی را در بسته بندی یک نفره و پلمپ شده، می خواهند که بتوانند کنار غذا به مشتری عرضه کنند. فروش رستوران ها هم فروش خوبی است؛ در این خصوص هم شرکت دستگاه دیگری را معرفی کرده که بسته بندی های کوچکتر می زند.
همچنین در این جلسه سیدرضا علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در خصوص مسائل این پیشران پیشنهاداتی را مطرح و تصریح کرد: می توانید با یکی از فضاها شروع کنید و ببینید که آیا نصب  و راه اندازی کولر جداگانه جواب می دهد و بعد برای بقیه فضاها هزینه کنید. پیشنهادم این است که اولویت بندی کنید اول از همه کدام بخش باید خنک شود. برای یک فضای 15 تا 20 متری، یک کولر 12 هزار هم جواب می دهد و خیالتان راحت می شود که محصول تان خنک می ماند و از سوی دیگر توان مانور بیشتری برای مدیریت سرمایش، مصرف برق و هزینه ها دارید.
وی ادامه داد: نکته دوم اینکه اگر تزریق گاز را بخواهید به مراحل تولید اضافه کنید، چقدر برایتان هزینه دارد؟ صیدال تدوئی پاسخ داد: هزینه زیادی ندارد، یک تا 2 میلیون تومان. علوی خاطرنشان کرد: پس تا آخر این ماه هم موضوع تزریق گاز را نهایی کنید و هم کولر را در انبار محصول نصب و راه اندازی کنید. مورد دیگر بازاریابی است که یک نفر را جذب کرده اید. هزینه های بازاریابی تان باید حدود 20 درصد قیمت تمام شده تان شود و روی کاغذ محاسبه کنید که استخدام این فرد برایتان مقرون به صرفه باشد.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: برای یک حسابدار هم به فکر باشید. یک تا 2 هفته هم می توانید به صورت آزمایشی با بازاریاب کار کنید و بعد بر اساس میزان فروش تان می توانید سرمایه در گردش تان را مشخص کنید. بهتر است عدد و رقم های هر روز مذاکره، فروش و پایش را طی این 2 هفته مشخص و برای آخر ماه یک قرار بگذارید. در خصوص بسته بندی با ابعاد کوچک هم بهتر است پس از آنکه قسمت بازاریابی و فروش تان مشخص شد و بدانید چقدر وام  نیاز داردید و چقدر می توانید قسط بدهید، آن را انجام دهید. همه چیز به فروش تان بستگی دارد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.