اخبار

هفتمین نشست با طراحان لباس خوزستان؛ از جزئیات برگزاری "طراح شو" تا اخذ نشان شیما

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۳۰

خلاصه خبر

هفتمین نشست هم اندیشی طراحان مُد و لباس در استان با تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بررسی جزئیات، ارکان و محتوای رویداد "طراح شو" با هدف تربیت تکنیسین های طراح لباس برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه، 16 شهریورماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین نسرین ارجمندی از طراحان مُد و لباس استان در سالن جلسات جهاددانشگاهی خوزستان برگزار شد، علوی در خصوص دیدگاه های طراحان برای برگزاری ورکشاپ طراحی لباس و جمع بندی آن ها جویا شد که ارجمندی عنوان کرد: سرفصل های دوره مشخص و برنامه ریزی شدند و در جلسه داخلی که با طراحان دیگر داشتیم گفته شد که باید یک شورای سیاستگذاری داشته باشیم که اعضا، اهداف، ارکان و وظایف هر بخش را مشخص کند.
وی افزود: همچنین بهتر است در اسم رویداد یک تجدیدنظر کنیم؛ شاید عناوینی مانند "طراح آفرین" یا "با ما طراح شو" برای رویداد مناسب تر باشد. در حال حاضر سرفصل ها و مدرسان را مشخص کرده ایم ولی نگرانی دوستان این است که جایگاه ها و وظایف هر کدام مشخص باشد.
این طراح مُد و لباس و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: بهتر است طرح های شرکت کنندگان به طور عملی هم پیاده و اجرا شوند زیرا گاهی یک طرح روی کاغذ بسیار زیباست ولی در اجرا آن زیبایی و کارایی را ندارد و برعکس آن هم ممکن است اتفاق بیافتد. حتی می توانیم طرح ها را به کارگروه مُد و لباس ارسال کنیم که به نام طراح آن، ثبت شود. البته طرح هایی که پس از داوری استانداردها و چهارچوب طراحی را داشته باشند، ارسال خواهند شد. اگر یک طرح نشان شیما (شناسه یکپارچه مُد و لباس ایران) دریافت کند، مجوز تولید خواهد داشت.
ارجمندی همچنین خواستار مستندسازی خروجی رویداد در قالب یک کتابچه با ارائه همه آثار و طراحی های شرکت کنندگان به عنوان یک اثر ماندگار شد و تصریح کرد: در خصوص محتوای پوستر و سرفصل ها نیز طی چند روز آینده، موارد لازم را با همفکری دیگر طراحان، مشخص می کنیم.
سپس علوی در این خصوص اظهار داشت: شورای سیاستگذاری مشخص است و 2 وظیفه عمده آن یکی جنبه تشریفات و دیگری مشروعیت بخشی است. به طور مثال رئیس جهاددانشگاهی خوزستان عضو این شورا می شود زیرا قرار است جهاددانشگاهی این برنامه را راهبری کند و در نتیجه اگر مسأله ای پیش بیاید از این طریق قابل حل است و یا اگر از وزارت ارشاد در این برنامه مسئولی حضور نداشته باشد ممکن است با چالش هایی مواجه شویم پس مدیرکل ارشاد استان هم در شورای سیاستگذاری عضو می شود. ممکن است پارک علم و فناوری بگوید از رویداد حمایت می کند پس رئیس پارک هم بهتر است در شورای سیاستگذاری حضور داشته باشد.
وی تصریح کرد: در واقع سازمان هایی که به نحوی در این برنامه تأثیرگذار هستند و به برنامه اعتبار و مشروعیت می دهند، باید عضو این شورا شوند. به جز شورای سیاستگذاری، یک کمیته علمی و یک کمیته اجرایی نیز باید تشکیل شود که به نظر می رسد کمیته علمی متشکل از همین اعضا و طراحان حاضر در نشست ها باشد که کار را به پیش می برند. این کمیته برنامه ریزی های لازم را انجام و برای تصویب به شورا تحویل می دهد. کمیته اجرایی هم درگیر امور اجرایی رویداد است و به طور طبیعی یک نفر نمی تواند در همه کمیته ها عضو شود.
مشاور کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه کمیته علمی سرفصلها، محتوای دوره، مدرسان و ... را مشخص می کند، افزود: اطلاع رسانی و برگزاری رویداد هم از وظایف کمیته اجرایی است. یک دبیرخانه هم باید راه اندازی شود که رابط این رویداد با جامعه و مخاطبان است. پس ازکان، جایگاه ها و وظایف مشخص است. هرکس در رویداد مشارکت داشته، معمولا در انتهای رویداد یک گواهی برای او صادر می شود که این گواهی می تواند تک امضایی یا بیشتر باشد و این موضوع را کمیته علمی مشخص می کند. درواقع کار اصلی هر رویداد را کمیته علمی انجام می دهد.
علوی با بیان اینکه طی جلسات گذشته یک نیاز از سوی شما احصا و عنوان شد که بتوان برای تربیت نیروی طراح راهکاری اتخاذ کرد و برگزاری این رویداد بر مبنای آن نیاز اندیشیده شد، اظهار کرد: انتظار می رفت در این جلسه محتوای پوستر و سرفصل ها نهایی شده باشد. اگر کسی نمی تواند یا نمی داند چه کار باید بکند شاید نباید در این کمیته باشد. اگر لازم است با کسی مشورت کنیم نیاز نیست که او را به کمیته دعوت کنیم.
وی همچنین این نکته را متذکر شد که اگر کسی در کمیته علمی عضو باشد نمی تواند مدرس یا داور شود و افزود: هدف رویداد را باید همواره مدنظر داشته باشیم. می خواهیم خروجی این دوره فرد بتواند در تولیدی های پوشاک به عنوان طراح مشغول به کار شود و آن اهداف و انتظارات از طراحی لباس را برآورده کند اما لازم نیست بتواند روی تمام مکاتب علمی طراحی لباس، مانور بدهد. کار طراحی قطعا یک کار گسترده و هم علم و هم هنر و تجربه است و هم فرد از نظر ویژگی های شخصیتی باید خلاق باشد. از سوی دیگر کارهای هنری مستلزم تلاش زیاد است و فرد باید سعی و خطای زیادی انجام دهد. بنابراین باید نبوغ و پشتکار داشته باشد. پس هدف را گم نکنیم.
مشاور کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان این توضیح را اضافه کرد: در واقع می گوییم فارغ التحصیلان رشته های طراحی لباس که اغلب سواد حرفه ای ندارند، با مشکل اشتغال مواجه هستند و تکنیسین هایی که بتوانند بسیار حرفه ای و تمیز کار کنند در استان نداریم یا بسیار اندک هستند. پس اگر دوره یا رویدادی می خواهیم برگزار کنیم، هدف و خروجی آن باید تربیت این تکنیسین ها باشد.
علوی همچنین در خصوص پیشنهاد ارسال طرح ها برای دریافت نشان شیما، گفت: می توانید یکی از شرایط داوری را دریافت این نشان، عنوان کنید و به دلیل آنکه قرار است این طرح ها به مرحله تولید برسد پس یکی از الزامات، اخذ نشان شیما باشد. پس هدف رویداد را فراموش نکنیم و مطابق آن برنامه را بچینیم. می توانیم بگوییم به عنوان یکی از امتیازات رویداد، طرح های نهایی و برتر برای دریافت نشان شیما ارسال می شوند که بتوانند مجوز تولید بگیرند.
وی درباره چاپ مجموعه طرح ها در قالب کتابچه نیز عنوان کرد: کار خوبی است و معمولا در همه رویدادها این کار انجام می شود. در نهایت بهتر است هرچه سریع تر محتوای رویداد و چارچوب آن مشخص شود تا از زمانبندی پیش بینی شده عقب نمانیم. محتوای پوستر شامل عنوان رویداد، مخاطب، هدف از برگزاری، دستاورد رویداد و محورها (سرفصل ها)ی رویداد باید مشخص شود.
مشاور کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان ادامه داد: به طور مثال گروه سنی 18 تا 40 سال می تواند مخاطب این رویداد باشد و یا دستاوردهای آن استخدام فرد طراح و تسلط به حداقل مهارت های ورود به بازار کار خواهد بود. پس محورها را با هدف استخدام، طراحی کنید بنابراین ممکن است چیزی اضافه کنید که به طراحی یا مهارت های سخت ارتباطی نداشته باشد و جزو مهارت های نرم محسوب شود مثل مخاطب شناسی یا کار تیمی.
علوی تصریح کرد: پس فقط رویداد را به طراحی محدود نکنید و بگویید می خواهم کسی را استخدام کنم، او باید چه مواردی را بداند؛ همچنین برای جلسه آینده به مدرس هر سرفصل فکر کنید. در بحث داوری هم باید با این نگاه باشد که مانند یک جلسه مصاحبه برای استخدام، خروجی کار فرد را ارزیابی کند. داوری بر مبنای شاخص هایی که کمیته علمی تعیین می کند انجام می شود و بهتراست داورهایی دعوت شوند که از نظر سابقه علمی، تجربی و حرفه ای با این فضا آشنا باشند.
همچنین در این نشست شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با اشاره به هدفگذاری طرح برای تبدیل خوزستان به قطب تولید پوشاک اظهار کرد: وقتی قطب پوشاک شویم خودمان می توانیم مُد تعیین کنیم. اگر تیم های طراحی قوی باشند، می توانند طراحی هایی انجام دهند که ضمن پاسخ به سلیقه بازار و به خصوص اقشار جوان، اصول و معیارهای کارگروه مُد و لباس را هم رعایت کرده باشند.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.