اخبار

مشاوره تولیدکننده کپو؛ برای فروش صنایع دستی باید شناخت و شناسنامه ایجاد کنید

خوزستان

۱۴۰۱/۰۶/۳۰

خلاصه خبر

جلسه مشاوره تخصصی کسب و کار برای تولیدکننده کپو از شهرستان اندیمشک در جهاددانشگاهی خوزستان با تأکید بر لزوم ایجاد شناخت و شناسنامه از محصولات صنایع دستی برای برندسازی و فروش موفق، برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه، 16 شهریورماه با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیراجرایی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس مستندسازی طرح برای فروزان سلیمان زاده پیشران طرح و تولیدکننده محصولات کپو در سالن جلسات سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد، تقی نژاد با اشاره به یک جلسه گفت و گو با این پیشران و تشریح طرح، اظهار کرد: خانم سلیمان زاده از تولیدکننده های پای کار استان هستند و از همان ابتدا همکاری خوبی را آغاز کردند. قرار شد جلسات مشاوره برای ایشان برگزار شود که بتوانیم به کسب و کارشان کمک کنیم و مسائل خود را مطرح کنند.
همچنین در این جلسه سلیمان زاده با قدردانی از دعوت به این جلسه و اهمیت دادن به مشاغل خانگی، اظهار کرد: در حال حاضر در خوزستان به خصوص شهرهای اندیمشک و دزفول، ۶۰ الی ۷۰ درصد مردم به کار کپو مشغول هستند. من متریال کار را برای بافنده ها فراهم می کنم، طرح ها را به آن ها می دهم و محصول را از آن ها خریداری می کنم.
وی با بیان اینکه بافنده های کپو هنرمندند و با مشکلات اقتصادی جامعه اغلب بدسرپرست یا بی سرپرست هستند، گفت: از اینکه بتوانم در این شرایط به آن ها کمکی بکنم باعث خوشحالی ام است. به دنبال آن هستم که بتوانم حمایتی را جلب کنم تا دستم برای توسعه بیشتر کار و حمایت از اشتغال و کسب درآمد این افراد باز باشد زیرا با هر بافنده جدید که بخواهیم کار کنیم باید برایش هزینه کنیم و این هزینه ها هم بابت انتظارات او از کارفرما برای حمایت در شرایط ضروری و هم بابت تأمین مواد اولیه کار است. در واقع اگر به مشکلی برخورد کنند حمایتشان می کنیم و مانند یک شرکت با 30، 40 کارمند هستیم که همه از ما انتظار حمایت دارند.
این تولیدکننده کپو از برنامه خود برای ثبت برند هم گفت و افزود: البته هنوز نتوانستم برای این کار اقدام کنم. باتوجه به اینکه شرکت تعاونی احسان اکسین کهن را ثبت کرده ام و محصولات را از طریق گالری صنایع دستی کهن عرضه می کنم، می خواستم همان نام کهن را برای برندم ثبت کنم که هنوز موفق به انجام آن نشده ام. در تهران برندهای زیادی در زمینه محصولات کپو فعالیت می کنند که همه آن ها اغلب محصولات خود را از اندیمشک و دزفول تأمین می کنند و بعد با برند خودشان می فروشند. به طور مثال اگر یک استوانه کپو را از ما 300 هزار تومان خریداری کنند، آن را با برند خودشان 700 هزار تومان می فروشند.
سلیمان زاده درباره اینکه چرا خودشان این کار را انجام نمی دهند، بیان کرد: ما فروش اینترنتی داریم ولی آن قدر نیست که شناخته شویم. خیلی از گروه ها هم عضو هستیم و گفتند می خواهیم به شما کمک کنیم و حتی بخشی از محصولاتمان را برای صادرات به بوشهر می دهیم ولی طی این 2، سه سال هیچ کمکی به ما نکرده اند. از سوی دیگر ما در یک شهرستان کوچک هستیم و اکثر مردم خودشان بافنده اند و از ما خرید نمی کنند. می خواهیم کاری کنیم که تولیداتمان با برند خودمان فروخته شود.
همچنین در این جلسه سیدرضا علوی مشاور کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه توسعه هر استان و کشور توسط کارآفرینان و تولیدکنندگانش رقم می خورد، اظهار کرد: هرچه وضعیت کسب و کار شما بهتر باشد وضعیت استان بهتر خواهد شد. به همین دلیل در طرح مشاغل خانگی به دنبال افرادی مانند شما هستیم که خودتان از افراد دیگری حمایت و پشتیبانی می کنید. اینکه به دنبال برندسازی هستید بسیار ارزشمند است زیرا در زمینه کپو برندی در خوزستان نداریم.
وی با اشاره به مفهوم زنجیره ارزش در بازاریابی و فروش، تصریح کرد: پول از قسمت فروش وارد این زنجیره می شود پس اگر محصول به فروش نرود پولی وجود ندارد. فروشگاه هم پول را از دست مشتری می گیرد. اگر به گردش پول در حلقه های این زنجیره نگاه کنیم، کمترین سهم آن مربوط به بخش ساخت و تولید است که تقریبا در همه کسب و کارها حدود 10 درصد قیمت به سازنده و مابقی پول به دیگر بخش های زنجیره می رسد. این پول هم مساوی تقسیم نمی شود  و تأمین کنندگان مواد اولیه و فروشندگان معمولا بیشترین سهم را بدست می آورند.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: پس باید حواستان باشد که فروشگاه یا فروشنده هم پول مفت بدست نمی آورد بلکه جایگاهی دارد که شما ندارید و در نتیجه مجبورید به او بفروشید. برند فقط یک اسم نیست مجموعه ای از کارها باید انجام شود تا یک برند ساخته شود. آیا اگر لوگوی خودتان را روی محصولات بزنید مردم از شما خرید می کنند؟ همان اسم کهن هم برای برندتان اسم خوبی است. ثبت برند خوب است و مالکیت آن برای شما می ماند اما این برای شما پول ایجاد نمی کند. برندسازی با تولید محتوا اتفاق می افتد.
علوی با تأکید بر لزوم تمرکز بیشتر روی مباحث بازاریابی، افزود: بخشی از بازاریابی به این بر میگردد که یک اسم داشته باشید و شما را بشناسند. برای اینکه صنایع دستی را بفروشید باید شناخت و شناسنامه ایجاد کنید. شناسنامه محصول حاوی اطلاعاتی از قبیل جنس، سازنده و داستان آن محصول است. بهترین راه این است که یک وبسایت یا صفحه اینستاگرامی راه اندازی کنید و مرتب اطلاعات مختلف راجع به محصولات در آن قرار دهید تا شناخته شوید.
وی عنوان کرد: خیلی از اطلاعات که برای شما ساده و بدیهی است به این معنا نیست که مردم عادی هم می دانند و می تواند برای آن ها جدید و جذاب باشد. کسی که می تواند محصول شما را به 2 برابر قیمت بفروشد این کار را انجام می دهد. پس اگر می خواهید به آن جایگاه برسید باید نگاه کنید افراد موفق چه کردند و آن را تکرار کنید. در صنایع دستی بهترین راه داستان سرایی است.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه اسم به تنهایی کافی نیست، گفت: برند تمام آن چیزهایی است که وقتی یک اسم را می شنوید در ذهن شما می آید. حالا دوست دارید مردم راجع به اسم کهن چه فکری کنند و چه حرفی بزنند؟ باید در رفتار و گفتارتان آن را به مرور در ذهن مردم جا بیاندازید. کلیدواژه کهن، سنتی بودن و اصالت است. پس باید با توضیحات خود راجع به محصول مرتب این مفاهیم را به مخاطب القا کنید و راجع به کهن، اصیل و سنتی بودن حرف بزنید و توضیح دهید. یک ویژگی خوب دیگر که می توانید روی آن مانور دهید بافنده های شما هستند.
علوی با اشاره به اینکه مردم باید برای خریدشان دلیلی داشته باشند، ادامه داد: شما باید آن دلیل را به مردم بگویید. برند باید در ذهن مردم جایگاه داشته باشد و این خود به خود اتفاق نمی افتد. این را باید به مردم بگویید. هر روز یا هر هفته باید محتواهایی تولید کنید. به مرور زمان مردم به پیج تان می آیند و این داستان ها را دنبال می کنند. در این داستان ها هم باید عقل و هم قلب آن ها را درگیر کنید. مثلا ادعا می کنید برنج در ظرف کپو حشره نمی زند، این را عملی آزمایش کنید و نشان دهید. البته باید برای آن وقت بگذارید ولی ارزش آن را دارد. پس برند هویت و تصویر محصول در ذهن مردم است و این تصویر را شما باید ایجاد کنید. اگر این برند به عنوان یک تصویر خوب شکل بگیرد، مردم از شما خرید می کنند.
وی البته ساختن برند را یک کار زمان بر دانست و خاطرنشان کرد: برای آنکه برند شکل بگیرد راجع به کارتان، مواد اولیه، سازنده، زحمت بافند ها و .. توضیح دهید. هر استوری یا پست یک مورد را بیان کنید، فقط مهم این است که این مطالب به طور مرتب و منظم منتشر شود. به این ترتیب از شما شناخت ایجاد می شود. در نهایت هم باید مردم را دعوت به خرید کنید؛ مثلا بگویید با خرید یک کپو به تأمین هزینه تحصیل یک کودک کمک کنید یا به طور مثال در درمان فلان شخص بیمار سهیم شوید. مهم این است که مردم را با محصول خود درگیر کنید زیرا افراد بر مبنای شناخت خرید می کنند.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، تصریح کرد: آدرس و شماره تلفن خود را در پیج قرار دهید و مرتب از فضا کار و محصولاتتان عکس و فیلم بگذارید. مردم خیلی راحت تر شناخت و اعتماد پیدا می کنند. در کنار آن هر چندمدت یک پست برای دعوت مردم به خرید بگذارید و پیشنهاد خرید بدهید. نحوه سفارش را هم توضیح دهید. حتی از مراحل تولید سفارش مشتری می توانید عکس بگیرید و برایش بفرستید. قطعا بازخوردهای مثبت دریافت می کنید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.