اخبار

تأکید علوی بر لزوم تناسب بین مخاطب و محتوای رویداد در برگزاری ورکشاپ طراحی لباس

خوزستان

۱۴۰۱/۰۷/۰۹

خلاصه خبر

هشتمین نشست هم اندیشی طراحان مُد و لباس در استان با تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با تأکید بر اهمیت تناسب بین مخاطب و محتوا در برنامه ریزی رویداد طراحی لباس برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه، 23 شهریورماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین نسرین ارجمندی، الهه عصاره و آزیتا کرائی از طراحان مُد و لباس استان در سالن جلسات سازمان جهاددانشگاهی برگزار شد، تقی نژاد اظهار کرد: طی آخرین توافق ها قرار شد محتوای پوستر، سرفصل ها و ... برای برگزاری دوره آموزشی طراحی لباس مشخص شود که ارجمندی پاسخ داد: سرفصل ها را مشخص کرده ایم، فقط روی عنوان دوره فکر می کنیم بهتر است "طراح شو" به "با ما طراح شو" تغییر کند که امروزی تر است.
همچنین الهه عصاره از طراحان مُد و لباس استان، عنوان کرد: با طراح های زیادی سر و کار داریم که نمی دانند چه کار کنند و راه کسب درآمد و جایگاهشان چیست. معتقدیم در این دوره باید وظیفه و حوزه کاری به آن ها تفهیم شود که بدانند از چه راهی باید کسب درآمد کنند. دغدغه ما دغدغه کسب و کار است و می خواهیم فضایی فراهم کنیم که خروجی آن به ارتقای کسب و کار طراحان منتهی شود. شاید لازم باشد افرادی را دعوت کنیم که چندان دغدغه اجتماعی و تربیت نسل آینده را نداشته باشند اما اطلاعات خوبی داشته باشند و طبعا جذب این افراد شرایطی دارد.
وی عنوان کرد: کسی که بخواهد به عنوان طراح استخدام شود باید مجموعه ای از آموزش های عمومی را بگذراند و بعد باتوجه به زمینه ای که متخصص تر و علاقمندتر است، آموزش های تخصصی دریافت کند. زمان ورکشاپ محدود است و فقط می توان دریچه ای را برای فرد باز کرد که بداند با چه حوزه کاری سر و کار خواهد داشت. در واقع طی سه روز ورکشاپ، نمی توان اطلاعات چندان تخصصی را منتقل کرد اما اینکه مسابقه و حالت استعدادیابی باشد، می توان افراد برتر را برای حضور در دوره های تخصصی و استخدام جذب کرد.
این طراح مُد و لباس خاطرنشان کرد: می خواهیم یک محتوای جدید به افراد ارائه دهیم و طبیعی است که برای آن هزینه ای را بپردازند زیرا اگر بخواهند آن را از جای دیگری دریافت کنند هزینه های بسیاربالاتری برای آن ها خواهد داشت. از طریق این رویداد هم قرار است یک استعدادیابی و جذب نیرو انجام شود پس باید یک کار باکیفیت و رزومه خوب از آن بسازیم. من دغدغه اجتماعی بالای دارم و رویداد طراحی لباس هم تا حدودی پُرهزینه است اما با مواردی که عنوان شد امروز ما دلگرم تر شدیم و امیدواریم در نهایت از رویداد بتوانیم افرادی را در مجموعه خودمان جذب کنیم.
همچنین ارجمندی از طراحان مُد و لباس خوزستان، اظهار کرد: البته باید مدرس های قوی به دوره دعوت شوند و در این صورت قطعا هزینه هایی خواهد داشت؛ اگر بتوانیم مدرس از خارج از استان دعوت کنیم هم بهتر است.
علوی مشاور کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان نیز در این جلسه برای برنامه ریزی بهتر دوره به این نکته تأکید کرد که فرض کنید قرار است یک نیروی طراح استخدام کنید؛ حال این فرد چه شرایط، ویژگی ها و مهارت هایی باید داشته باشد. فکر می کنم هنوز اهداف و برنامه ها شفاف نیست. باید به یک وحدت رویه و ادبیات مشترک برسیم که بتوانیم کار را به جلو ببریم. هدف این است مشکلی از استان رفع شود و در درجه اول هم منفعت آن برای بخش خصوصی است. اگر کمک به این معناست که اکوسیستم توسعه پیدا کند، این یک موضوع 2 طرفه است و انتظار می رود دوستان پای کار باشند و به طور منظم در جلسات حضور پیدا کنند.
وی نکته اول را پایبندی همه اعضا به حضور هفتگی در جلسات عنوان و خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که همه چیز بده بستان است. هرکس در این رویداد ذی نفع است باید چیزی بیاورد و چیزی ببرد.پس هیچ گونه تعارفی نباید داشته باشید. ساختارها هم در برگزاری رویداد کاملا شفاف است. یک کمیته علمی وجود دارد که متشکل از همین اعضاست و کار اصلی آن برنامه ریزی، شکل گیری و به پیش بردن برنامه ها است. یک شورای راهبری یا سیاستگذاری داریم که جنیه تشریفاتی و مشروعیت بخشی به کار را دارد و یک یا 2 بار در طول رویداد تشکیل جلسه خواهد داد. یک گروه دیگر کمیته اجرایی است که فرآیندهای اجرایی کار در زمان رویداد را مدیریت می کند و اعضای آن توسط کمیته علمی مشخص می شوند. یک گروه دیگر هم داوران هستند که ممکن است در 2 یا یک سطح باشند.
مشاور کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، افزود: همچنین رویداد یک بارِ آموزشی دارد و تعدادی اساتید و مدرس برای ارائه آموزش ها دعوت خواهند شد و در نهایت یک دبیرخانه ارتباطات عمومی را مدیریت می کند و جزئی از همان کمیته اجرایی است. البته یک نفر هم زمان نمی تواند در چند بخش سمت داشته باشد، ممکن است در جلسات حضور پیدا کند یا مشورت بدهد ولی در نهایت برای آن فرد یک حکم صادر می شود. برای هرکس در رویداد وظیفه ای محول شود، یک حکم هم صادر و در پایان یک گواهی هم داده می شود. شورای راهبری احکام را صادر می کند. پس بخشی از چیزی که افراد با خودشان می برند، رزومه شان است.
علوی همچنین به مسائل مالی و هزینه های رویداد پرداخت و خاطرنشان کرد: از نظر دستاورد مالی شاید مبالغ اندکی به عوامل اجرایی اهدا شود و خیلی از موارد، این قبیل برنامه ها به طور رایگان و بدون هزینه برگزار می شود اما آنچه مهم است کیفیت استاد و پذیرایی است و البته روش هایی برای جذب استاد وجود دارد. خیلی وقت ها، افراد مطرح و قوی به خاطر رزومه هم نمی آیند و دلایل دیگری برای حضور در رویداد دارند. گاهی حضور آن ها یک روش بازاریابی است که البته در این مورد سطح رویداد مهم است. بنابراین از شما می خواهم که مخاطب را درست تعریف و درست جذب کنید. بخش تخصصی و علمی کار به شما بستگی دارد و در انتخاب کاملا آزاد هستید پس سطح رویداد را شما تعیین می کنید.
وی افزود: همه پارامترها را نمی توانیم با هم حل کنیم، اما اگر یکی، یکی آن ها را بررسی و مشخص کنیم در نهایت مشخص می شود که چه میزان بودجه لازم داریم و این بودجه باید از کدام محل تأمین شود. البته در خصوص انتخاب استاد هم حواستان باشد که آن افراد فقط به منظور بازاریابی در دوره حضور پیدا نکنند و بعد بروند. پس به تناسب هدف، مخاطب و استاد دقت کنید. هدف را گم نکنید، افرادی که می خواهند به این رویداد بیایند قرار است در کارگاه شما کار کنند پس برای این برنامه ریزی کنید. به این فکر کنید که یک نفر را می خواهید استخدام کنید، آن فرد چه ویژگی هایی باید داشته باشد و خروجی او از رویداد چگونه باشد.
علوی سپس از حضار خواست هرکدام به طور مجزا ویژگی ها و مهارت های فرد موردنظر برای جذب و استخدام را یادداشت و ذکر کنند که هر طراح مواردی را عنوان کرد. سپس علوی با بیان اینکه نگرانی خود بابت بودجه و استاد را کنار بگذارید، تصریح کرد: تناسب بین مخاطب و محتوای رویداد مهم است. اگر قرار است اساتید گران قیمت را به دوره دعوت کنید قرار نیست این افراد از الفبای طراحی شروع کنند، بلکه این استاد برای کسانی خوب است که به دنبال آن فوت کوزه گری هستند.
وی با اشاره به تعریف افراد حرفه ای، گفت: ما به کسی می گوییم حرفه ای که کارهای پیچیده را خیلی ساده انجام می دهند؛ به طور مثال یک بسکتبالیست حرفه ای به سادگی توپ ها وارد سبد می کند اما وقتی همان کار را یک فرد عادی می خواهد انجام دهد متوجه می شود آن قدرها هم ساده نیست. پس یک استاد حرفه ای هم کسی است که بتواند مباحث و مطالب آن حوزه را به ساده ترین و شیواترین زبان ممکن، به افراد دیگر انتقال دهد. معمولا حرفه ای ها از نظر مالی آن قدر اقناع شده اند که عاشق ساختن نسل بعدی هستند و به خاطر پول نمی آیند. کسی هم که به خاطر دل خود کاری می کند، با کسی که به خاطر پول همان کار را انجام می دهد بسیار متفاوت است.
همچنین در این نشست آزیتا کرائی از طراحان مُد و لباس استان عنوان کرد: نکته ای که بیان کردید بخشی از دغدغه من رفع شد و شاید لازم است برخی سرفصل ها را تغییر دهیم و اساتید را متناسب با آن انتخاب کنیم.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.