اخبار

علوی: چگونه از نمایشگاه برنده بیرون بیاییم؟ / چرا تمرکز بر تک محصول مهم است؟

خوزستان

۱۴۰۱/۰۷/۰۹

خلاصه خبر

جلسه مشاوره تخصصی بازاریابی و فروش برای پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه، 23 شهریورماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی، مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس مستندسازی طرح و همچنین طیبه برون تولیدکننده شیرینی جات و مواد غذایی خانگی در سالن جلسات سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، برون به بیان توضیحی درباره نحوه فعالیت و چالش های خود پرداخت و اظهار کرد: در زمینه تولید شیرینی جات و انواع غذای سالم خانگی فعالیت می کنم و اغلب محصولات خود را از طریق نمایشگاه های عرضه محصولات خانگی، معرفی و عرضه می کنم.
وی با بیان اینکه با چند چالش مواجه است، گفت: در حال حاضر میزان فروش محصولاتم به اندازه ای نیست که بتوانم مواد اولیه در حجم زیاد خرید کنم و برای دسترسی به مواد اولیه با قیمت مناسب مشکل دارم زیرا برای خرید از بنکدارها باید در حجم بالا و بسته کامل خرید کنم که برای من به صرفه نیست. از سوی دیگر نمی دانم محصولات خود را در چه مکان هایی عرضه کنم که فروش بالاتری داشته باشم، اکنون یک غرفه در نمایشگاه آب و برق گلستان به من پیشنهاد کرده اند از کجا بدانم که آنجا مردم قدرت خرید کافی برای تهیه محصولاتم را دارند و برایم مقرون به صرفه است؟ 
این تولیدکننده مواد غذایی خانگی همچنین عنوان کرد: به این نتیجه رسیدم که تمرکز خود را روی یک محصول بگذارم و کیفیت همان را بالا ببرم و بعد کم کم محصولات جدید اضافه کنم. آیا این رویکرد صحیح است؟
همچنین در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه هدف از نمایشگاه فقط فروش نیست، اظهار کرد: اگر نمایشگاه را با این دید نگاه کنید که فقط آنجا برایتان درآمدزا باشد، ممکن است به مشکل برخورد کنید. نمایشگاه با فروشگاه فرق می کند البته اگر فروش اتفاق بیافتد خوب است. نمایشگاه به معنای نمایش دادن، جایی است که مردم شما را بشناسند و شما هم مخاطب و گروه هدف خود را بشناسید. پس اگر با این نگاه به نمایشگاه بروید برنده از آنجا بیرون می آیید؛ فارغ از اینکه فروش اتفاق افتاده باشد یا خیر. پس نمایشگاه را به عنوان یک بخش بازاریابی تان باید نگاه کنید.
وی افزود: بازاریابی همیشه هزینه دارد پس اگر نگاه تان این باشد مدل رفتاری تان متفاوت می شود. فرض کنید به نمایشگاه می روید و متوجه می شوید قدرت خرید این افراد چقدر است. وقتی با نگاه مخاطب شناسی به نمایشگاه می روید عدد و رقم ها را یادداشت می کنید و بعد مبنایی دارید که بتوانید به آن ها بفروشید. ممکن است همان لحظه از شما خرید نکند اما اگر خوشش بیاید و شما بتوانید او را متقاعد و مجاب کنید که آن محصول را دوست دارد، در نهایت از شما خرید می کند.
علوی یک کارکرد دیگر نمایشگاه را جایی برای گردآوری اطلاعات عنوان و خاطرنشان کرد: با این مبنا که بعدها بتوانید به آن ها بفروشید و شما را بشناسند این نگرانی تان که چه محصولی و با چه قیمتی باید عرضه کنم، کمرنگ می شود. زیرا دارید تحقیق بازار می کنید و دیگر دنبال فروش نیستید بلکه به دنبال جمع آوری اطلاعات هستید. البته باید حواستان باشد بعد از نمایشگاه بتوانید فروش انجام دهید. پس وقتی به نمایشگاه می روید احتمالا همراه خودتان کارت ویزیت، بروشور یا یک بنر هم می برید که شما را معرفی کند.
وی همچنین در خصوص دغدغه این تولیدکننده برای دریافت سیب سلامت، تصریح کرد: در درازمدت برای مواد غذایی می توانید سیب سلامت دریافت کنید. قطعا مسائل قانونی مهم است اما اگر بخواهید کسب و کارتان را منوط به اخذ مجوزها متوقف کنید، نابود می شوید. بازاریابی به معنای شناختن و شناخته شدن است. وقتی شناخت ایجاد شود، اعتماد ایجاد می شود. ما از کسی خرید می کنیم که به او اعتماد داشته باشیم پس اگر شما را بشناسند و بدانند کیفیت و قیمت محصولاتتان خوب است، از شما خرید می کنند.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، ایده خانم برون برای تمرکز بر یک محصول را تأیید کرد و گفت: برای شروع باید روی یک محصول متمرکز شوید تا شناخته شوید و بتوانید درآمدزایی کنید و بعد می توانید محصولات دیگری اضافه کنید. البته تک محصول باید آن قدر بازارش بزرگ باشد و آن قدر شما متمایز باشید که مطرح شوید. به طور مثال برند گلرنگ ابتدا با یک شامپو شروع کرد و الان 150 برند متفاوت دارد. مواردی که باید به آن دقت کنید تعداد فروش، سودآوری محصول و حاشیه سود و توانمندی شما در تولید محصول است. محصول خانگی به معنای داشتن کیفیت بالا است پس شما نباید با قنادی رقابت کنید.
علوی ادامه داد: اگر این توانایی را دارید که چیزی تولید کنید که مخاطب شما از آن خوشش بیاید می توانید قیمت تان را بالا ببرید. البته قرار نیست به همه بفروشید و بازاریابی تک محصول، نحوه عرضه و بسته بندی آن هم متفاوت می شود. پیشنهاد می کنم روی مباحث بازاریابی کمی مطالعه داشته باشید.
وی به مفهوم آمیخته بازاریابی هم اشاره و تصریح کرد: در آمیخته بازاریابی که مشتمل بر مباحث محصول، قیمت، مکان عرضه و ترویج است، می گوییم محصولات لاکچری حتما باید گرانقیمت باشند و اگر ارزان باشند کسی آن ها را نمی خرد. اگر کسب و کاری می خواهد موفق شود باید مشتری های موجود را حفظ کرده، تعداد فروش به آن ها و تعداد این مشتری ها را زیاد کند. در بازاریابی آنچه بسیار مهم است، گرفتن سرنخ (شماره تماس، رایانامه و ...) از مشتری است. اگر کسی از محصول شما خوشش بیاید از رفتار او مشخص می شود.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با تأکید بر لزوم پیگیری مشتری افزود: در بازاریابی حداقل 7 تماس بعدی لازم است. شما باید بهانه هایی پیدا کنید که با فرد تماس بگیرید. تماس ها ابزاری برای مرتبط باقی ماندن است و این تماس ها نباید تماس های تبلیغاتی و فروش باشد بلکه تماس های ارزشی باشد که خودش را مدیون بداند. یکی از تماس ها هم می تواند پیشنهاد خرید با تخفیف باشد. پس تفاوت بازاریابی و فروش را باید متوجه شوید. شما باید زمان خود را در طول روز بین تولید، بازاریابی، فروش و توانمندسازی خودتان تقسیم کنید و توانمندسازی هم در یکی از سه حوزه قبلی است.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.