اخبار

بررسی مزیت های خرما در جلسه مدیراجرایی مشاغل خانگی خوزستان با کارآفرین اهوازی

خوزستان

۱۴۰۱/۰۷/۲۴

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان طی جلسه ای با یک کارآفرین حوزه خرما و فرآورده های جانبی، مزیت های این بخش و روش های همکاری متقابل را بررسی کرد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که سه شنبه، 12 مهرماه 1401 در محل دبیرخانه طرح برگزار شد، مولایی با اشاره به مزیت ها و فرصت های حوزه خرما اظهار داشت: ما در خوزستان خرمای درجه یک آیادان را داریم که به صورت سنتی بسته بندی و به صورت سنتی هم عرضه می شود که بسیار باکیفیت است. به راحتی می توان بهترین بسته بندی را برای آن انجام داد و این خرما را صادر کرد.
وی افزود: خوزستان تنها صادرکننده هسته خرمای ایران است؛ هسته خرما به بندرعباس می رود، آنجا از آن قهوه، الکل، سرکه و فرآورده های دیگر تهیه و آن را صادر می کنند. خرمای استعمران تنها خرمایی است که می توان از آن قهوه خرما تولید کرد که برای افراد دیابتی مفید بوده و مشتری های خاص خود را دارد و این خرما فقط در خوزستان وجود دارد.
این کارآفرین حوزه خرما، با اشاره به تقاضای زیاد برای دریافت مستقیم هسته خرما از استان، گفت: کارهای زیادی در استان انجام می شود که متأسفانه به دلیل انکه حمایت نمی شوند در حلا نابودی و از بین رفتن هستند. فقط ببینید هسته خرما در استان چه منبع درآمدی می تواند ایجاد کند. زمانی که با یکی از شرکت های عرضه کار می کردم، 25 محصول و فرآورده جانبی از خرما تولید می کردم که شاید شما اسم برخی از آن ها را هم نشنیده باشید. محصولاتی مانند عسل خرما، کِرِم خرما، سُس خرما و ... که مشتریان زیادی هم داشتند و به سرعت به فروش می رفتند.
مولایی با اشاره به کاهش حجم فعالیت های وی در دوران اپیدمی کرونا، خواستار حمایت لازم برای راه اندازی مجدد این کسب و کار پُردرآمد در استان شد.
همچنین در این جلسه تقی نژاد مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه خرما جزو مزیت های استان است و از این حیث بسیار علاقمند به کار در این بخش هستیم، گفت: البته با وجود پیگیری های فراوان، به دلیل آنکه صادرکنندگان ما به طور عمده کار می کنند و خیلی کارشان در استان نیست بلکه به کشورهای دیگر صادرات انجام می دهند، خیلی تمایل نشان ندادند؛ همچنین به دلیل بعضی مسائل فرهنگی، موانعی برای فعالیت های خانگی در این حوزه وجود داشت با این حال اگر کسی تمایل داشته باشد این را وظیفه خود می دانیم که از چنین فعالیت هایی حمایت کنیم. 
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.