اخبار

گسترش طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان به فعالیت های زنان در روستای هفتکل

خوزستان

۱۴۰۱/۰۷/۲۴

خلاصه خبر

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در راستای تعمیم طرح به مناطق روستایی، طی جلسه ای با مدیرعامل صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی از شهرستان هفتکل در خصوص حمایت از اشتغال خانگی بانوان روستا و اتصال زنان روستایی فعال به بازار، گفت و گو کرد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه، 11 مهرماه 1401 در محل دبیرخانه طرح برگزار شد، مهری مرادی چهارطاقی با اشاره به فعالیت های مختلف خود در حوزه مشاغل خانگی و صندوق های قرض الحسنه اعتباری خرد برای زنان فعال روستا، اظهار کرد: در حال حاضر مدیریت سه صندوق اعتباری با ارائه تسهیلات خرد به فعالیت های مشاغل خانگی زنان در روستای برم گاومیش 3 شهرستان را برعهده دارم.
وی با بیان اینکه زنان این روستا در حیطه های مختلف اعم از خیاطی، قالی بافی، گلیم بافی، تولید محصولات لبنی محلی، پرورش گاو و گوسفند و مرغ محلی فعالیت می کنند، افزود: باتوجه به نیاز زنان روستا به تسهیلات خرد برای توسعه فعالیت های خود، این صندوق ها با مشارکت اهالی روستا و بدون هیچگونه حمایتی از سوی نهادهای دولتی، تشکیل شد و در مجموع تاکنون نزدیک به 400 میلیون تومان تسهیلات به اعضا ارائه شده است.
این فعال روستایی خاطرنشان کرد: بانوان روستا بسیار علاقمند به فعالیت های تولیدی و درآمدزایی برای کمک به معیشت خانواده و اقتصاد روستا هستند و در این راه به حمایت های مالی و معنوی نیاز دارند؛ از این جهت نسبت به حضور در طرح مشاغل خانگی هم استقبال کرده اند و امیدواریم با کمک شما بتوانیم بخشی از ابزارهای مورد نیاز آن ها را برای توسعه مشاغل این بانوان، تأمین کنیم.
همچنین در این جلسه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح با بیان اینکه در طرح به دنبال افراد فعال و دلسوزی مانند شما برای حمایت و پشتیبانی از فعالیت های اشتغالزایی در خانه ها و منفعت رساندن به دیگران به خصوص مناطق روستایی هستیم، اظهارکرد: در خصوص کمک به بانوان فعال آن منطقه، تمام تلاش خود را به کار می گیریم و اگر به دستگاه و ابزاری نیاز داشته باشند، آمادگی داریم با همکاری یک مؤسسه خیریه برای آن ها اقدام کنیم.
وی تصریح کرد: این طرح با فعالیت های شما خیلی تناسب دارد زیرا شما هم در خانه کار می کنید و در حیطه مزیت های طرح از قبیل قالی و گلیم بافی، صنایع دستی و ... فعال هستید. این طرح حدود سه سال است که در استان اجرا می شود و با شناسایی فعالان مشاغل خانگی و اتصال آن ها به صاحبان کسب و کارهای بزرگ و برند، ضمن پایدارسازی این مشاغل و تضمین فروش محصول آن ها، به تأمین نیروی انسانی این تولیدکنندگان هم کمک می کنیم.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان همچنین به ارائه آموزش های مرتبط با بازار به پیشران ها و تولیدکنندگان اشاره و خاطرنشان کرد: حمایت های درنظرگرفته شده در طرح برای تولیدکنندگان در راستای کمک به توسعه فعالیت ها، جذب نیروی انسانی بیشتر و سودآوری بالاتر آن ها است و در این خصوص اگر نیاز به ابزار یا تجهیزات داشته باشند، از طریق یک صندوق خیریه به آن ها کمک می کنیم و برنامه های آموزشی و مشاوره ای هم به صورت رایگان برای آن ها برگزار می شود.
تقی نژاد همچنین یکی از برنامه های طرح را برگزاری جلسات اتاق فکر و شبکه سازی عنوان و تصریح کرد: با برگزاری جلسات مختلف مشاوره و هم اندیشی، تولیدکنندگان در رسته های گوناگون با فعالیت های یکدیگر آشنا می شوند و همکاری های خوب و متقابلی میان آن ها شکل می گیرد. در روستای شما هم آمادگی داریم برای موفقیت بیشتر مردم در کسب و کارهای خرد و خانگی، آن ها را حمایت کنیم. البته طرح هم مختص خانم ها نیست و خانم و آقا فرقی نمی کند. هر فرد توانمندی که مایل به فعالیت در فضای خانه خود باشد در زمینه اولویت های استان، می تواند از حمایت های مصرح در طرح استفاده کند.
وی افزود: برای تهیه ابزار برای این افراد مشکلی نداریم ولی برایمان مهم است که بازاری داشته باشند که بتوانند از محل درآمد فعالیت های خود اقساط دستگاه و خرج زندگی شان را تأمین کنند و بدهکار نشوند؛ همچنین اگر بافنده های حرفه ای قالی و گلیم در روستا وجود داشته باشد، می توانیم آن ها را به پیشران های شهرستان های دیگر مرتبط کنیم و اگر تعداد آن ها کافی باشد برای پیشران هم مقرون به صرفه خواهد بود که یک سفارش کار را به روستای شما بفرستد.
در پایان این جلسه مقرر شد خانم مرادی افراد فعال روستا در حیطه های تولید محصولات خانگی و صنایع دستی را به دبیرخانه طرح معرفی کند تا ضمن ارزیابی شرایط آن ها، نسبت به همکاری های متقابل در طرح تصمیم گیری شود.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.