اخبار

هشتمین جلسه شرکت بازاریابی پوشاک خوزستان: حق انتخاب را محدود کنید تا تصمیم گیری راحت تر شود

خوزستان

۱۴۰۱/۰۸/۰۱

خلاصه خبر

هشتمین نشست هم اندیشی پیشرانان پوشاک خوزستان با تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان با هدف تأسیس شرکت بازاریابی تخصصی پوشاک با بررسی جامعه هدف و مدل درآمدی شرکت، برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که یک شنبه، 17 مهرماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور و شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و همچنین فاطمه طاهری فر، مریم دانش و نادیا علی نجاتی پیشرانان شبکه پوشاک استان در محل سازمان مرکزی جهاددانشگاهی استان برگزار شد، خانم دانش ریاست و خانم طاهری فر دبیری جلسه را برعهده داشتند.
در ابتدای جلسه هر کدام از اعضا به بیان اقدامات خود پرداختند و گفته شد افتتاح حساب مشترک به دلیل کسالت یکی از اعضای هیأت مدیره به زمان دیگری موکول شده است. خانم دانش استعلام قیمت مغزی قفل درب را برای اعضا عنوان کرد و مصوب شد خانم طاهری فر عکسی از درب محل دفتر شرکت برای خانم دانش ارسال کند که خانم دانش مطابق آن برای خرید مغزی قفل اقدام و روز سه شنبه آن را خریداری کند و تحویل دهد.
همچنین مقرر شد افتتاح حساب مشترک، روز سه شنبه 19 مهرماه انجام شود. قرار شد خانم صالحی چلچه اندازه های کاغذ دیواری مورد نیاز برای دفتر را به خانم دانش بدهد که وی مطابق آن برای خرید کاغذ دیواری اقدام کند. مصوب شد خانم دانش در این روز با مدیریت مجموعه شهرک صنعتی پیرامون اجاره دفتر شرکت در محل قبلی یا محل های جدید مذاکره کند.
در ادامه این جلسه دانش درباره لزوم ثبت شرکت جویا شد که علوی توضیح داد: اساسنامه و اظهارنامه شرکت را بگیرید و تکمیل کنید ولی آن را ثبت نکنید بلکه نزد خودتان نگهداری کنید تا زمانی که درباره مسائل و موارد مختلف فعالیت شرکت به نتیجه برسید.
همچنین قرار شد خانم دانش درباره نوع شرکت اعم از سهامی عام، خاص، مسئولیت محدود یا تعاونی با یکی از کارشناسان اداره تعاون مشورت کند که کدام مدل با توجه به اهداف مدنظر، بهتر است. علوی البته این نکته را هم به خانم دانش متذکر شد که زمانی که می خواهید شرکت ثبت کنید، در بازار وقتی می خواهید مذاکره کنید محکم ترین مدل از نظر مشتری، سهامی خاص است و به این قبیل شرکت ها، اعتماد بیشتری دارند. اما اگر می خواهید از بابت معافیت مالیاتی مطمئن شوید و موارد دیگر را در نظر بگیرید باید نوع دیگری را انتخاب کنید و بپرسید کدام بهتر است.
علوی افزود: اولا هنوز تکلیف شرکت روشن نیست و درباره مدل و نوع شرکت به نتیجه نرسیده اید و از سوی دیگر اگر شرکت را ثبت کنید درگیر بیمه و مالیات می شوید پس فعلا برای ثبت شرکت زود است. با توجه به نوع مدل فعالیت شرکت اعم از تبلیغاتی، بازاریابی، برندسازی و ... که شما مدل آخر یعنی مدیریت زنجیره ارزش را انتخاب کردید، ابتدا باید جامعه هدفتان را مشخص کنید.
وی این پرسش را هم مطرح کرد که ابتدا مشخص کنید چه محصولی می خواهید تولید کنید. اعضا بر تولید مانتوشلوار اداری توافق داشتند. بر این اساس جامعه هدف کارکنان ادارات مورد بررسی قرار گرفت.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، سپس برنامه کاری و پیشنهادها برای مذاکره با ادارات را جویا شد و گفت: اگر قرار است یک پکیج (بسته) ارائه دهید به چه صورت خواهد بود؟ مزیت شما کیفیت مرغوب، قیمت مناسب یا ... است؟ خرید از طریق بُن یا کسر از حقوق انجام شود؟ علی نجاتی در این خصوص اظهار کرد: می توانیم 2 نوع کالا ارائه دهیم؛ یکی کیفیت متوسط و دیگری کیفیت مرغوب. علوی سپس افزود: باید در جامعه هدفتان این را هم در نظر بگیرید که کارکنان ادارات درآمدها و حقوق های متفاوتی دارند، برخی حاضر نیستند قسطی خرید کنند و برخی تمایل به خرید قسطی دارند. نزدیک به 70 درصد کارمندان به طور میانگین حقوق 7 میلیون تومان در ماه دریافت می کنند. البته باید قیمت و کیفیت کالای شما با هم متناسب باشد و یک ارزش افزوده به کالایتان اضافه کنید یا حداقل در ذهن آن جامعه هدف تان این ارزش افزوده را ایجاد کنید.
وی سپس این سؤال را مطرح کرد که معمولا برای کارمندان چه چیزی در لباس اداری مهم است؟ شستشوی آسان و چروک نشدن، اتوی راحت، از شکل نیافتادن. باتوجه به اینکه در یک سازمان کارمندان حقوق متفاوتی دریافت می کنند، پس استانداردهای آن ها برای خرید پوشاک هم با هم فرق می کند و باید برای هرکدام ادبیات متفاوتی داشت. بنابراین با یک قالب و یک قیمت در همه سازمان ها ورود نکنید. اینکه چه چیزی و چگونه تولید کنید هم به آن سازمان بستگی دارد. مسأله دیگر محل عرضه لباس است.آیا می خواهید سایت راه اندازی کنید یا پکیج (بسته) درست کنید و درب خانه ها بفرستید؟
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان همچنین این پیشنهاد را عنوان کرد: شرکت های دیگر را بررسی کنید و ببینید که آن ها چگونه لباس هایشان را می فروشند. همچنین به فروشگاه های عرضه پوشاک مراجعه و با آن ها رایزنی کنید که با چه شرایطی می توانند با شما همکاری کنند. راجع به سیستم فروش هم فکر کنید و جلسه آینده نظرتان را در این خصوص بگوئید و اینکه چرا باید مردم از شما خرید کنند.
علوی خاطرنشان کرد: اگر تصمیم دارید وبسایت راه اندازی کنید این موضوع را باید بدانید که وبسایت هزینه دارد و علاوه بر راه اندازی، باید به فکر هزینه های نگهداری سایت هم باشید. در مورد پوشاک برخی نگرانی ها در فروش اینترنتی وجود دارد، مانند سایز لباس، تنخور، جنس و ... . برای این موضوع چه برنامه ای دارید؟ ممکن است بگویید سایزبندی اختصاصی درست می کنیم؛ برای این موارد فکر کنید. پیشنهاد می کنم سایت مارک اسپنسر که یک وبسایت در زمینه فروش لباس است را بررسی و سایزبندی آن را ببینید. این سایت سایزبندی متفاوتی دارد و براساس مدل سایزبندی می کند. در این سایت می توانید انتخاب کنید اندازه هر بخش لباس چقدر باشد. کشورهای مختلف استانداردهای متفاوتی باهم دارند.
وی عنوان کرد: اگر مشتری بار اول از شما خرید کرد و اندازه اش را پیدا کرد، در خریدهای بعدی مطمئن است. برای جلسه آینده به این فکر کنید که مردم چه طور باید لباس سفارش دهند، چه طور پول پرداخت کنند، چه طور با شما آشنا شوند و مزیت شما چیست؟ برخلاف آنچه همه فکر می کنند باید حق انتخاب را کم کنید یعنی به سمت استانداردشدن بروید. مثلا بگویید ما سه رنگ پیراهن (آبی، خاکستری و قهوه ای) داریم. وقتی حق انتخاب را کم کنید به طور طبیعی همه راضی نیستند ولی قرار نیست همه از شما خرید کنند. وقتی محدودیت ایجاد می کنید تصمیم گیری را ساده می کنید و برای شما که می خواهید تولید انبوه داشته باشید هم بهتر است.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان تصریح کرد: به جای تنوع زیاد، کیفیت را نسبت به قیمت بالا ببرید تا تصمیم گیری را راحت کنید و روی برش و دوخت بیشتر فکر کنید و جنس پارچه را درست انتخاب کنید. در مورد رنگ ها هم رنگ آبی در همه جای دنیا بهترین رنگ برای فروش است و به همین دلیل رنگ اصلی کسب و کارها آبی و خاکستری است.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.