اخبار

برگزاری مشاوره تخصصی بازار برای تولیدکننده محصولات چرمی از آبادان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۸/۰۱

خلاصه خبر

جلسه مشاوره تخصصی بازاریابی و فروش برای تولیدکننده محصولات چرمی با برند "مسیح چرم" از آبادان و پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه، 23 مهرماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس اجرایی طرح و همچنین مهدیه عبدی تولیدکننده محصولات چرمی و مالک برند "مسیح چرم" از آبادان در مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد، عبدی به بیان وضعیت کسب و کارهای حوزه چرم در آبادان پرداخت و اظهار کرد: افراد زیادی در آبادان به تولیدات چرمی و کار چرم علاقه دارند که اغلب از تهران چرم و یراق آلات خود را تهیه می کنند. تعدادی هم از مشهد مواد اولیه خود را سفارش می دهند.
وی با اشاره به ظرفیت های موجود برای تولید انبوه این قبیل محصولات در آبادان، افزود: بسیاری از افراد هم خواستار آموزش کارهای چرمی هستند و از این حیث رغبت و تمایل زیادی هم برای تولید و هم آموزش محصولات چرم وجود دارد. از نظر فروش هم فرصت های خوبی وجود دارد ولی مستلزم برخی زیرساخت ها و حمایت های دولتی است؛ به طور مثال اگر یک نمایشگاه دائمی محصولات چرمی در عراق داشته باشیم، به راحتی می توانیم کالای مدنظر آن ها را تأمین کنیم. حتی امارات، عمان و کویت هم می توانند بازارهای خوبی برای صادرات باشند. مشکل این است که دست تنها هستم و نیاز است برخی افراد در زمینه امور مربوط به مذاکره، بازاریابی و فروش برخی کارها را انجام دهند که هنوز افراد مناسب را پیدا نکرده ام.
همچنین در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه در بازار آزاد و رقابتی حکم حکومتی کار درستی نیست و عرضه و تقاضای بازار را به هم می ریزد، گفت: شما باید بگویید چه کار دیگری می توان انجام داد که بدون کمک سیستم دولتی، از کسب و کارهای شما حمایت کرد. اینکه می گویید وام نمی خواهید یعنی یک پله جلو هستید چون اکثر کسب و کارها نیاز به وام و تسهیلات را عنوان می کنند.
وی ادامه داد: شما باید ببینید چه محصول یا محصولاتی می توانید تولید کنید که در تهران یا به فرض مثال تبریز و مشهد پیدا نشود و دیگر با آن ها مقایسه نشوید که قیمت تان رقابتی شود. اگر کاری تولید کنید که قابل مقایسه نباشد آن وقت دستتان باز می شود. خاص بودن الزاما می تواند گروه هدف جدیدی برای شما ایجاد کند. متمایز بودن حتما به معنای محدودبودن یا کار عجیب و غریب نیست. شما ببینید از نظر مواد اولیه، موقعیت جغرافیایی یا دسترسی به طرح ها چه چیزهایی می توانید داشته باشید که بتوان آن را به کل کشور عرضه کرد و آن طرح برای همه کشور جذابیت داشته باشد. پس بدنبال چیزی بگردید که شما دارید و دیگران ندارند و آن را به عنوان تمایز خودتان قرار دهید.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان این نکته را هم گوشزد کرد که البته تمایز باید باشد ولی بازار نباید محدود به همان منطقه باشد. وقتی سراغ نمادهای فرهنگی خاص منطقه می روید، بازار شما محدود به جمعیت آنجا می شود.ممکن است از نظر موقعیت جغرافیایی، مواد اولیه و ... بتوانید تمایزی ایجاد کنید. عبدی در این خصوص اظهار داشت: چیزی که خاص آبادان باشد، کارهای حصیر و سفال است و ما هم در برنامه خود کارهای تلفیقی چرم و حصیر را داریم. در خصوص مواد اولیه هم بهترین کمربندها با چرم گاومیش تهیه می شود ولی اینجا کارخانه دباغی آن وجود ندارد. دام هایی مانند گاو، گوسفند و بز به دلیل مصرف بالای خوراک آن، از پوست آن ها هم برای تهیه محصولات چرم استفاده می شود و کارخانه های زیادی کار دباغی پوست را انجام می دهند ولی مصرف گوشت گاومیش به اندازه گاو نیست و به همین دلیل کارخانه دباغی آن نیز به صرفه نخواهد بود.
علوی در این باره عنوان کرد: شما وقتی چرمی دارید که می توانید به جاهای دیگر بفرستید و قابل کپی کردن هم نیست، شاید احتمالا حجم تقاضای آن به اندازه ای باشد که بتوان یک کارگاه راه اندازی کرد. این هم یک سیکل است و به محض آنکه کارگاهی راه اندازی شود که چرم گاومیش را در محصولات خود استفاده کند، کارخانه دباغی پوست آن هم ایجاد خواهد شد. در حال حاضر هم مصرف شیر گاومیش زیاد است پس گوشت آن هم می تواند با تقاضای بالا مواجه شود. اگر بتوانید روی این مزیت تمرکز کنید بسیارخوب است.
وی همچنین درخصوص برنامه این تولیدکننده برای بازاریابی خارجی محصولات خود، تصریح کرد: می توانید در بعضی سایت ها مانند پونیشا که یک سایت فریلنسری یا آزادکاری است، پروژه طراحی سایت خود را با ارائه برخی نمونه های مشابه، انجام دهید اما ساختن سایت قسمت آسان قضیه است و نگهداری آن یک مسأله دشوار است. بخشی از آن به دیده شدن و سئو باز می گردد و مهم ترین چیزی که روی سئو تأثیر می گذارد تولید محتوا است. تبلیغات کلیکی به طور مقطعی سایت شما را بالا می آورد، ولی بعد از آن باید با تولید محتوا سایت را نگهداری کنید. معنای آن این است که شاید ماهانه باید مبلغی حدود 20 میلیون تومان برای تولید محتوای حرفه ای هزینه کنید که مشتری های خود را نگه دارید.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، افزود: البته اگر سایت را مثل کارت ویزیت می خواهید، پیشنهاد می کنم یک سایت در حد چندصفحه معرفی، راه اندازی کنید و کاتالوگ محصولات تان را هم به صورت یک فایل PDF بارگذاری کنید. این سایت را می توانید خیلی سریع و ساده با وردپرس بالا بیاورید. دامنه را هم .ir و هاست را داخل کشور انتخاب کنید که اگر اینترنت قطع شد سایت شما دچار مشکل نشود. البته اگر بتوانید با آمازون هم کار کنید کار بسیار خوبی است. در این خصوص عبدی توضیح داد: یک تیم سه نفره داریم که البته سفارش خود را به چین می دهند و چین آن را تولید می کند و به آمریکا می فرستد و آنجا فروش انجام می شود. یک سایت در زمینه صنایع دستی وجود دارد که فکر می کنم در کشورهای حوزه خلیج فارس هم فعال است ولی فردی که به آن مسلط باشد، پیدا نکردیم.
علوی عنوان کرد: اگر کسی را پیدا کنید که زبان انگلیسی او خوب و قابل اعتماد باشد، می تواند راه و چاه کار را یاد بگیرد و از این نظر کار مشکل نیست. برای بازار خارجی پیشنهادم این است که با سایت های آن ها کار کنید و اگر دیدید خوب جواب می دهد بعد سایت خودتان را راه اندازی کنید. در صنایع دستی، آنچه مهم است اینکه روی برندتان کار کنید تا بعد از مدتی کاملا در آن حوزه جا افتاده باشید. نکته دیگر آنکه مردم در خرید صنایع دستی، آنچه برایشان اهمیت دارد داستان آن محصول است. پس باید بتوانید داستان محصولات خود را تعریف کنید.
وی افزود: در صنایع دستی چون از هر محصول یک عدد تولید می کنید باید این خاص بودن را خیلی پررنگ بیان و به آن شاخ و برگ بدهید. در کنارش برای آن داستان  تعریف و شناسنامه و هویت ایجاد کنید. شما در واقع دارید یک هویت را می فروشید پس باید هویت سازی را خوب انجام دهید. هالیوود این کار را بسیار خوب انجام می دهد. یک انیمیشن می سازد و از بایت آن حجم بالایی از محصولات تولیدی با همان المان ها و شخصیت های کارتونی را می فروشد. پس استراتژی شما باید داستان پردازی باشد. اگر شما یک برند و n داستان داشته باشید، بعد از مدتی برندتان بزرگ می شود و می توانید فروش بالایی هم داشته باشید.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان تصریح کرد: برای آنکه یک فروش خوب انجام دهید باید عقل و قلب افراد را درگیر کنید. به این فکر کنید که از محصولی که تولید می شود چه داستانی باید روایت کنید؛ البته فقط به قبل از فروش فکر نکنید ببینید آن مشتری چه داستانی از حس و کارش می تواند تعریف کند. چرا اصلا آن محصول را انتخاب کرده است؟ مردم داستان ها را دوست دارند و داستان ها را دنبال می کنند. می توانید یک محصول را از روز اول که کار آن شروع می شود تا زمانی که ساخته می شود، داستان آن را تعریف کنید. حتی از مخاطبتان بخواهید به شما ایده بدهد. این ها را بگویید، حتی می توانید صوتی و ویدئویی بگویید. ابتدا محتوای فارسی ایجاد کنید و بعد می توانید آن ها را به زبان های دیگر تبدیل کنید.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.