اخبار

فعالیت ۲۰۰۰ کارگاه پارچه‌بافی در یزد

يزد

۱۴۰۱/۰۸/۰۲

خلاصه خبر

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد در نشست کمیسیون گردشگری، میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد گفت: تمرکز بر موضوع تبلیغ و ساماندهی منسوجات سنتی شهر یزد امری مهم است که باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.


متن کامل خبر

فاطمه حقیرالسادات در نشست کمیسیون گردشگری، میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و روابط بین الملل شورای اسلامی شهر یزد اظهار داشت: صنایع دستی یزد و منسوجات آن قدمت تاریخی دارد و از قدیم شهر یزد شهر نساجی بوده است و کارگاه‌های تولید پارچه‌های رنگی و دستگاه‌های مختلف نساجی در شهر یزد وجود داشته است، به طوری که ۱۶ نوع پارچه رنگی و زیبا در یزد بافته می‌شد و اکثر مردم یزد در منزل دستگاه‌های شَربافی (شَعربافی) داشتند، همچنین کارخانه‌های بزرگ پارچه و نساجی متعددی در یزد وجود داشت.


وی افزود: اکنون نیز یزد به نوعی قطب نساجی کشور است چرا که دو هزار کارگاه کوچک و بزرگ پارچه‌بافی در این شهر موجود است.

حقیرالسادات گفت: این روز‌ها با کم‌کاری و کاهش رونق نساجی، در حال حاضر قطب نساجی از یزد گرفته شده و اگر به نساجی در شهر یزد بها داده نشود به مرور زمان این هنر زیبا در یزد فراموش خواهد شد.


حقیرالسادات تاکید کرد: در حقیقت باید هنر‌هایی که از گذشته در یزد رونق داشته است، حفظ شود و صنایع دستبافت و نساجی یزد احیا شود چرا که از اصالت ساکنین یزد محسوب می‌شود.


وی ادامه داد: در بحث انتقال دانش فنی حوزه نساجی در یزد بسیار ضعیف عمل شده یعنی در انتقال تجربه و دانش اساتید گذشته به نسل امروز توجه چشمگیری نشده است و در این خصوص باید شیوه‌های آموزشی مدون در حوزه صنایع دستبافت توسط استادان قدیم، با حمایت مسئولان آغاز و تجربه استادان به نسل حاضر منتقل شود.


حقیرالسادات در خصوص زری‌بافی نیز اظهار کرد: زری بافی، سابقه‌ای طولانی در یزد دارد به طوری که باید سازمانی در بافت تاریخی در اختیار هنرمندان منسوجات سنتی از جمله ترمه و زری بافی قرار گیرد، عکس و شناسنامه و مدال هنرمندان این رشته نصب تا مورد شناخت همگان قرار گیرد، همچنین ضرورت دارد نهادی بر روی کیفیت ترمه‌های یزد نظارت جدی داشته باشد.


وی اشاره کرد: در آینده‌ای نزدیک دو جشنواره در شهر یزد برگزار خواهد شد؛ جشنواره‌ای در حوزه شناسایی بهترین صنایع دستی یزد از نظر کیفیت و تنوع توسط داوران و همچنین در نمایشگاه صنایع دستی با کیفیت در معرض دید تمام ارگان‌ها و نهاد‌ها قرار می‌گیرد تا هدایای خود را از این محصولات تهیه کنند.


رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر تاکید کرد: زمانی شهر یزد در زمینه صنایع دستی موفق است که پدر مادر‌ها دانش و تجربه خود در این زمینه را در اختیار نسل امروز قرار دهند.