اخبار

رایزنی مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی خوزستان با صاحب برند "دوک"

خوزستان

۱۴۰۱/۰۸/۰۳

خلاصه خبر

مالک برند "دوک" (پوشاک سنتی بانوان) با حضور در دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در خصوص همکاری های مشترک با مدیر اجرایی طرح گفت و گو کرد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که سه شنبه، 19 مهرماه 1401 در محل دبیرخانه طرح برگزار شد، مهسا بوشی با بیان اینکه کارگاه مستقلی برای تولید ندارم و طرح های خود را برون سپاری می کنم، اظهار کرد: پارچه و طرح را به افرادی که می شناسم می دهم و خودم روی اجرای کار و مراحل تولید نظارت می کنم. تاکنون هم از خیاط های خانگی راضی بودم و کارها را با کیفیت تحویل داده اند. معمولا یک اتاق را در محل خانه خود به چرخ خیاطی و لوازم دیگر تجهیز کرده و کار می کنند. 
وی با اشاره به اینکه خودش کار طراحی و انتخاب پارچه را انجام می دهد، خاطرنشان کرد: تاکنون همه طرح هایی که تولید کرده ام با استقبال خوبی در بازار مواجه شده و به فروش رفته اند. اکنون به دنبال تولیدی های خوب هستم که بتوانم طرح های خود را برای تولید به آن ها واگذار کنم و در تیراژ بالا پاسخگوی سفارش ها باشم.
همچنین در این جلسه شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح به ارائه توضیحاتی در خصوص ابعاد و مزایای مختلف طرح پرداخت و تصریح کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، یک طرح ملی و سراسری است که در همه استان ها برگزار می شود و کارفرمای طرح وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجزی آن جهاد دانشگاهی است. در این طرح افرادی را که در خانه مشغول فعالیتی هستند یا مهارتی دارند اما امکان عرضه محصول یا خدمات خود به بازار را ندارند، به تولیدکنندگان فعال متصل می کنیم که تولیدکننده بتواند کار خود را بدون دردسرهای بیمه و استخدام، به خانه ها بسپارد و از سوی دیگر آن افراد هم از فروش محصول خود مطمئن باشند.
وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد اشتغال هستیم، گفت: البته بعضی تولیدکنندگان اصرار بر حضور نیروی کار در محل کارگاه دارند که با این افراد نیز به توافقاتی می رسیم و مشاوره های لازم برای کار اصولی با نیروی کار خانگی را دریافت می کنند. وقتی یک تولیدکننده می خواهد نیروی جدید جذب کند باید بازاری داشته باشد، بنابراین برخی آموزش ها و مشاوره های مرتبط با بازار هم به تولیدکنندگان ارائه می دهیم که همزمان این تکنیک ها و راهکارها را اجرا و نتیجه کار را گزارش می دهند.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان در خصوص ایده خانم بوشی برای آموزش بازارسنجی و بازارگردی به افراد برای گرفتن سفارش کار، تصریح کرد: می توانیم ایده هایتان را باهم بررسی و ذیل طرح آن ها را اجرا کنیم. این مسأله به آن بستگی دارد که آموزش شما چقدر بتواند به افراد کمک کند. بوشی خاطرنشان کرد: در اهواز خیاط های زیادی وجود دارند که نمی دانند به چه فروشگاه هایی باید مراجعه کنند که بتوانند برای بازار تولید کنند و یا اینکه چه جنس ها و مدل هایی باید تولیدکنند. این موارد را می توان طی یک برنامه به افراد آموزش داد. در واقع تولیدکننده ها و طراحان خانگی بازار را نمی شناسند.
تقی نژاد با استقبال از این پیشنهاد، قول بررسی و در صورت امکان کمک به اجاری آن را داد و افزود: سرفصل های مدنظر را تهیه کنید در یک جلسه جداگانه درباره آن ها گفتگو می کنیم. همچنین بوشی در ادامه روش کار خود با خیاط های خانگی را توضیح داد و خاطرنشان کرد: به کسانی که کارشان را بشناسم، سفارش می دهم. البته چون کسانی که در خانه کار می کنند، نمی توانند در تیراژ بالا تولید کنند در حجم پایین با آن ها کار می کنم که بتوانند در موعد مقرر کار را با کیفیت مشخص تحویل دهند. اکنون به دنبال تولیدکننده ای هستم که بتواند تحت برند من فعالیت کند.
وی با بیان اینکه 2 سال پیش برای اخذ مجوز راه اندازی یک مؤسسه هنری تحت عنوان خانه مُد اقدام کرده اما به دلیل پایین بودن سن با این درخواست وی موافقت نشده است، گفت: در نظر داشتم این مجموعه، یک مرکز فعالیت های هنری اجتماعی برای زنان باشد که بتوانند در هر زمینه هنری، فعالیت و محصولات خود را تولید کنند اما نهادهای مربوطه در این خصوص همکاری نکردند. در حالی که چنین مراکزی در اهواز وجود ندارد و از این حیث می توانست رونق خوبی پیدا کند و بانوان زیادی در آنجا مشغول به ارائه خدمت شوند.
این کارآفرین و صاحب برند دوک، ادامه داد: حتی اگر بتوان یک مرکز آموزشی یا مشابه آن راه اندازی کرد فعالیت های بسیاری ذیل آن می توان انجام داد که اولین اثر آن کمک به اشتغال بانوان است. اگر یک مؤسسه چندمنظوره راه اندازی می شد، فعالیت های مختلفی ذیل آن می توانستیم انجام دهیم.
در ادامه این جلسه تقی نژاد به موضوع شبکه سازی در طرح اشاره و خاطرنشان کرد: در شبکه سازی ابتدا تصمیم گرفتیم زنجیره ارزش تولید پوشاک را تقویت کنیم. در استان پوشاک تولید می شود اما به این حوزه بها داده نشده و برند خوبی به جز مجید که در پوشاک ادعایی داشته باشد، نداریم؛ البته باتوجه به مزیت مرزی بودن و صنعتی بودن استان می توانیم روی پوشاک حساب کنیم. به همین دلیل در طرح تمرکز ما روی پوشاک بود و شاید نزدیک به 90 درصد کار طرح روی پوشاک است. بر این اساس تولیدکنندگان استان را شناسایی و با ان ها مذاکره کردیم. برخی از آن ها ثبت برند انجام دادند و سعی کردیم بازار آن ها را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: یکی از نیازهای زنجیره، شبکه طراحان بود، به همین منظور طراحان را شناسایی و با آنها مذاکراتی را آغاز کردیم. متأسفانه موضوع طراحی لباس نه تنها در استان بلکه در کل کشور، دچار چالش های جدی است و در استان هم اغلب تولیدکنندگان یا طراح لباس ندارند یا از تهران طراح می آورند که هزینه زیادی برای آن ها به همراه دارد. البته برخی از تولیدکنندگان استان هم برای برندهای تهران کار می کنند و برند مستقل خودشان را ندارند. در حال حاضر درصدد گسترش این شبکه و تربیت و آموزش طراح برای تولیدی ها هستیم.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه سعی شد این ارتباط میان تولیدکنندگان و طراحان ایجاد شود، خاطرنشان کرد: می خواهیم این رویکرد نهادینه شود که در کسب و کار کارها به طور تخصصی انجام شوند. همچنین درصدد راه اندازی یک شرکت بازاریابی هستیم. پس از شبکه های تولیدکنندگان و طراحان هم به سراغ شبکه های توزیع خواهیم رفت. این شبکه ها باهم تعامل و همکاری دارند و این همکاری ها به نفع اعضای شبکه است. هرچه به سمت تیمی شدن کسب و کارها پیش برویم منافع آن برای همه بیشتر خواهد بود. اکنون شبکه تولیدکنندگان پوشاک با بیش از 100 تولیدکننده از سراسر استان شکل گرفته و می خواهیم خوزستان را به قطب تولید پوشاک کشور تبدیل کنیم. در بحث تولید هم می توانید با تولیدکنندگان ما ارتباط بگیرید و با آن ها کار کنید.
تقی نژاد افزود: اکنون تولیدی هایی هستند که سفارش های بزرگ خود را به استان های دیگر می فرستند، اما کسانی که در شبکه عضو شده اند حاضرهستند با یکدیگر کار کنند. یک بخش دیگر در مشاغل خانگی این بود که بعضی از علاقمندان ابزار کافی برای کار در خانه در اختیار نداشتند یا مشکل رفت و آمد و هزینه داشتند که با همکاری یک مؤسسه خیریه در تهران، در راستای ایجاد و پایدارسازی اشتغال به افراد مستعد و نیازمند وام های قرض الحسنه خرید تجهیزات اعطا می شود و آنها به صورت ماهانه اقساط آن را پرداخت می کنند. این وام بدون سود است و فقط 2 درصد بابت کارمزد صندوق دریافت می شود.
وی با اشاره به مزیت های این رویکرد گفت: درواقع فرد هم کار می کند و صاحب دستگاه می شود و هم مخارج زندگی خود را تاحدودی تأمین می کند و به تولیدکننده هم وفادار می شود و دیگر با شما کار می کند، زیرا تا پایان اقساط باید تولیدکننده با وی در ارتباط باشد. با این کار هم به تولیدکننده و هم به فرد متقاضی مشاغل خانگی کمک می شود.
مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: در خصوص شبکه طراحان هم ابتدا به دنبال فرهنگ سازی و نهادینه کردن جایگاه طراح هستیم. اگر وظایف طراح مشخص باشد، 2 شبکه می توانند باهم کار کنند و سطح انتظار از طراح، منطقی می شود و وظایف بازاریاب را از طراح انتظار ندارند. البته ما هم قدم های کوچک بر می داریم ولی حرکت بزرگ انجام می دهیم. از سال 98 طرح را در استان آغاز کردیم و بعضی از تولیدکنندگان چندسال است که با طرح همراه هستند. در خصوص کارهای برش و تولید هم می توانید از کارگاه های تولیدکنندگان دیگر استفاده و با آنها همکاری کنید.
در پایان این جلسه همچنین طرفین در خصوص شیوه های همکاری متقابل گفت و گو کردند و قرارشد خانم بوشی با ثبت نام در طرح و معرفی نیروهای خانگی به دبیرخانه، به عنوان پیشران طرح معرفی و به شبکه تولیدکنندگان و طراحان استان ملحق و همکاری های دیگر پیرامون ایده های وی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.