اخبار

برنامه پیشران خرمای اهواز برای راه اندازی کارخانه فرآوری/ خرمای خوزستان رودست ندارد!

خوزستان

۱۴۰۱/۰۸/۰۳

خلاصه خبر

جلسه مشاوره تخصصی کسب و کار برای کارآفرین حوزه خرما و پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که چهارشنبه، 25 مهرماه 1401 در سالن جلسات مرکز شماره یک جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، مولایی با بیان لزوم حمایت از توسعه کسب و کارهای حوزه خرما با توجه به قابلیت های ویژه آن در استان، اظهار داشت: در خوزستان رقابتی که بین فعالان این حوزه وجود دارد رقابت توسعه ای نیست بلکه هرکدام درصدد مطرح کردن خود و کنار زدن دیگری هستند و این به نفع زنجیره ارزش خرما در استان نیست.
وی افزود: خوزستان تنها تولیدکننده هسته خرمای کشور است؛ هسته را هم می توان به شکل سنتی و هم با دستگاه جداسازی و خرما را فرآوری کرد. در حال حاضر در شادگان، آبادان، دارخوین، جزیره مینو و حاشیه آبادان به صورت سنتی کار می کنند. بیشترین محصول خرمای خوزستان هم خرمای استعمران شادگان است که متأسفانه در بوشهر و بهبهان خریداری و به عنوان کبکاب درجه یک بسته بندی و صادر می کنند. اگر بخواهیم خرما را از نظر ارزش غذایی و کیفیت رده بندی کنیم هیچ خرمایی به پای خرمای پیارم بوشهر نمی رسد؛ بعد از آن خرمای کبکاب بهبهان و سپس خرمای خاصویی بندرعباس قرار دارند.
این پیشران حوزه خرما در پاسخ به پرسش مشاور طرح درباره خرمای بم، هم گفت: آنچه به عنوان خرمای بم می شناسیم، در واقع رطب است. البته رطبی که وارد بازار می شود هم رطب اصل نیست و چیزی مابین خارک و رطب است زیرا رطب اصل کاملا مشکی رنگ، رسیده و بسیارحجیم است؛ شاید 2، 3 برابر رطبی که در بازار می بینید. این رطبی که به عنوان رطب مضافتی عرضه می شود، رطب نیست. رطب اصل همه اش صادر می شود و وارد بازار نمی شود؛ نخلدار هم به اندازه مصرف خود بر می دارد. با نخلداران زیادی مراوده داشتم ولی متأسفانه نتوانستیم هیچ استفاده ای از مزیت های خرما داشته باشیم.
مولایی همچنین عنوان کرد: قبلا یک نوع خرما از بندرعباس می آوردم که به اسم خرمای شاهانه معروف بود و در خوزستان این خرما وجود ندارد. یک نوع خرمای کشیده، باریک و بدون هسته است که سالانه فقط در حد 10 تن تولید می شود. از این 10 تن هم یک تن به مصرف داخلی می رسد و بقیه آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود. اکنون دیگر هیچ سهمی از این خرما به خوزستان نمی رسد. خوزستان پتانسیل بسیار بالایی دارد و یک استان خودکفا و صادرکننده است ولی بستر فعالیت برای کسانی که به صورت سنتی کار می کنند، فراهم نشده و نمی شود.
وی علت این امر را عدم حمایت از سوی کسانی دانست که نمی خواهند خرمای خوزستان آن گونه که شایسته آن است رشد کند و مطرح شود و افزود: خرمای خوزستان رودست ندارد! الکل، قهوه، سرکه، عسل خرما و ... از آن تهیه می شود. تنها تولیدکننده عسل خرمای کشور شرکت دمباز است که از خرمای خوزستان برای تهیه عسل خرما استفاده می کند، چرا نباید همین فرآوری را در استان خودمان داشته باشیم که برای جوانان استان اشتغال ایجاد شود. البته با مدیرعامل این شرکت که صحبت کردم گفت حاضر است این سرمایه گذاری را به استان بیاورد ولی متأسفانه حمایت نمی شود.
این کارآفرین حوزه خرما، گفت: برای راه اندازی چنین کارخانه ای برای فرآوری خرما، نیازمند سوله و تجهیزات هستیم که مستلزم صرف سرمایه گذاری بالایی است. البته اگر بخواهیم به نگاه سودآوری نگاه کنیم از 1000 تومان خرما شاید بتوان 10000 تومان عسل خرما تولید کرد و از این جهت کاملا به صرفه است. در واقع عسل خرما همان قند خرماست که جداسازی و تخلیص شده و شامل گلوکز، فروکتوز و ساکارز است که به صورت مایع به رنگ عسل در می آید. افراد دیابتی نمی توانند خرما را به خاطر قند بالای آن استفاده کنند ولی وقتی همین قند جدا و فرآوری می شود، بقیه خرما می تواند مورد استفاده افراد دیابتی قرار بگیرد.
مولایی خاطرنشان کرد: اگر در راستای حمایت از توسعه کسب و کارهای مرتبط با خرما تسهیلاتی در اختیارم قرار گیرد، می توانم سوله ای را تهیه و تجهیز کنم و حداقل از 50، 60 نیروی خانم که همه منتظر شروع چنین کاری هستند دعوت به همکاری کنم تا بتوان رونق تازه ای به حوزه فرآوری خرما در استان داد و اشتغالزایی آن در استان خوزستان باشد. مراحل کار در چنین سوله ای، شستشوی خرما، بسته بندی، تقطیر، جداسازی خمیر و هسته خرما خواهد بود که هسته آن برای قهوه، الکل و سرکه می تواند مورد استفاده قرار گیرد و خمیر خرما به فرآورده های متنوعی تبدیل شود.
وی درباره ورودی و خروجی این کارخانه، اظهار کرد: می توان فقط خرما را بسته بندی، هسته و خمیر خرما را جداسازی کرد که خمیر خرما در صنعت شیرینی پزی مورد استفاده قرار گیرد. حتی اگر خرمای درجه 2 برای ما بیاید هسته اش را جدا می کنیم و خودش چند محصول می شود. انواع خرمای طعم دار را می توانیم تولید و روانه بازار کنیم. به طور خلاصه می توان گفت ورودی کار خرما و خروجی، خمیر خرما و هسته خرما خواهد بود. اکنون شرکت های زیادی در استان هستند که خرمای خام را بسته بندی و عرضه می کنند ولی شرکتی در زمینه تولید فرآورده های خرمایی در استان وجود ندارد. 
همچنین در این جلسه سیدرضا علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه اگر کالایی مشتری و بازار داشته باشد می توان برای آن سرمایه گذار پیدا کرد، تصریح کرد: پول در استان وجود دارد و افرادی هستند که سرمایه های خوبی در اختیار دارند؛ اگر بگویید که پول شما را در مدت 2 سال 2 برابر می کنم و نرخ بازگشت خوبی بدهید، می توانید سرمایه گذار جذب کنید. البته لازم است طرح توجیهی خود در خصوص میزان نیاز به سرمایه، اشتغالزایی، نرخ بازگشت و ... را تهیه کنید که بتوانیم در این خصوص به شما راهکار ارائه بدهیم.
در پایان این جلسه مقرر شد خانم مولایی طرح توجیهی خود را با اعداد و ارقام دقیق و قابل دفاع تهیه کند که به چه میزان سرمایه گذاری نیاز است؛ همچنین یک محصول قابل فروش و سودآور را برای عرضه به بازار مشخص کند.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.