اخبار

بررسی ساختار و گروه های هدف ورکشاپ ملی "طراح شو" در خوزستان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۸/۱۴

خلاصه خبر

یازدهمین نشست هم اندیشی شبکه طراحان مُد و لباس با تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بررسی ساختار برگزاری ورکشاپ ملی طراح شو و برنامه ریزی برای برگزاری سه رویداد ملی دیگر، برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه، 2 آبان ماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور و شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح و همچنین نسرین ارجمندی، ساناز امیری و آزیتا کرائی از طراحان مُد و لباس استان در مرکز شماره یک آموزش سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد، ابتدا در خصوص تفاوت واژه های رویداد و ورکشاپ گفتگو شد و علوی اظهار کرد: رویداد مانند واژه لبنیات یک واژه عام ویک فعالیت آموزشی است که می تواند شامل سمینار، وبینار، ورکشاپ و ... باشد.
سپس درباره پوستر رویداد صحبت شد و هرکدام از حاضران نظر خود را عنوان کردند.
همچنین در این جلسه کرائی از طراحان مد و لباس استان، پیرو مصوبه جلسه گذشته بارُم بندی برای بررسی رزومه ها را عنوان کرد و قرار شد فرمت مشخصی برای ارائه رزومه ها اعلام نشود  و فرد در ارسال رزومه خود آزاد باشد و بارُم و امتیازبندی رزومه هم مشخص نباشد.
قرار شد خانم کرائی بارُم بندی را به صورت مکتوب به دبیرخانه اعلام کند.
همچنین قرار شد دستورالعمل داوری در مورد رزومه ورکشاپ طراح شو را بنویسند و همراه خود بیاورند که قرار است رزومه ها چطور تصحیح شود؛ مصوب شد برنامه زمانبندی ورکشاپ به صورت مکتوب و در قالب جدول نوشته شود: روز، ساعت شروع، ساعت پایان، سرفصل های آموزشی و نام مدرس در این جدول قید شود.
در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: در ورکشاپ از اساتید شناخته شده استان و خارج استان، استفاده شود. البته به طور مثال اگر قرار است سه مدرس به ورکشاپ دعوت شوند بهتر است 2 مدرس خوزستانی باشند. انتخاب اساتید هم متناسب با سطح رویداد باشد، در واقع نباید سطح استاد آنچنان بالا باشد که بچه ها نتوانند چیزی یاد بگیرند و خود آن استاد هم احساس سرخوردگی کند که سطح رویداد برایش کم است یا آنکه استاد خیلی سطح پایین باشد که کیفیت کار پایین بیاید.
وی افزود: وقتی می خواهید استاد انتخاب کنید، یک ساختار برای انتخاب اساتید در نظر بگیریدکه مشخص باشد آن استاد چه فاکتورهایی باید داشته باشد. یکی از فاکتورها قطعا این است که آن فرد شناخته شده و فعال فضای مجازی باشد، دوم آنکه در تدریس آن مبحث از صفر شروع کند و سوم افرادی باشند که به رشته خود علاقه داشته و افراد باانگیزه و بانشاطی باشند؛ به طور مثال اگر می خواهید استاد انتخاب کنید، یک فرد موجه را انتخاب و بعد ویژگی های او را احصا کنید و بر اساس آن ساختار بسازید.
بر این اساس قرار شد طراحان، دستورالعمل انتخاب مدرس را مکتوب کنند و در جلسه آینده ارائه دهند. علوی سپس خاطرنشان کرد: سیستم سازی به معنای از ذهنیت به عینیت رسیدن و از سلیقه به ساختار رسیدن است. اندیشمندی می گوید هیچ برنامه ای در جهان قابل اجرا نیست ولی برنامه ریزی کار مفیدی است پس اگر برنامه ای چیدید و اجرا نشد نگران نشوید. اگر سیستم سازی کنید در اجرای برنامه های بعدی از همین سیستم و مستندات استفاده می کنید و در نهایت در برنامه های بعدی همین سیستم را اصلاح می کنید و دیگر لازم نیست از اول بنویسید.
وی درباره شاخص های داوری روز اختتامیه نیز عنوان کرد: باید جدول داوری طرح ها، شاخص ها و دستورالعمل داوری پایان رویداد هم به صورت مکتوب نوشته شود. یک مصوبه دیگر این است که به این فکر کنید که می خواهید شرکت کنندگان پروژه های خود را به صورت انفرادی یا تیمی ارائه دهند؛ همچنین قرار شد چند رویداد دیگر به ترتیب "از ایده تا تِک پَک"، "از تِک پَک تا الگو"، "از الگو تا لباس" و "از ایده تا رگال" برگزار شود و مقرر شد ورکشاپ ها به طور فصلی اجرا شوند.
همچنین در این جلسه درباره گام ها و فرآیند برگزاری ورکشاپ گفتگو شد و علوی عنوان کرد: اولین گام اعلام فراخوان است. بر این اساس پوستر مورد بررسی قرار گرفت و قرارشد آرم دانشگاه های هنر تهران، علم و فرهنگ، هنر سوره، آپادانا شیراز و سازمان فنی و حرفه ای هم به پوستر اضافه شود. مصوب شد اساتید به صورت افتخاری به رویداد دعوت شوند و هزینه رفت و آمد و هدیه ای به عنوان سوغات به آن ها اعطا شود.
در این جلسه همچنین جامعه مخاطب رویداد مشخص و گفته شد مخاطبان رویداد 4 گروه هستند: گروه اول شامل عکاسان، نقاشان، معماران، طراحان دوخت، طراحان پارچه و لباس، دانشجو و فارغ التحصیلان ارتباط تصویری (گرافیک) و دیپلم هنرستان فنی و حرفه ای و به عبارت دیگر دانشگاهیان و هنرآموزان هستند. گروه دوم فعالان صنعت پوشاک اعم از تولیدکنندگان صنعتی و بازاری؛ گروه سوم فعالان صنعت مُد و لباس و گروه چهارم هنرجویان رشته های پارچه سازی و رشته های هنری مانند نقاشی و گلدوزی روی پارچه. 
مصوب شد برای هرکدام از این چهار گروه سه دستاورد را بنویسند که قرار است طی مدت ورکشاپ چه چیز(ها)یی را به دست آورند. برای این کار، با هر گروه هدف صحبت کنید و سه درد مشترک آن ها را که تاکنون به آن پاسخ داده نشده، پیدا کنید که قرار است در این رویداد برای هر گروه حل شود. می توانید این سؤال را از آن ها مطرح کنید که اگر یک چوب جادویی به آن ها داده شود و بتوانند یکی از خواسته های خود را برآورده کنند، آن خواسته چیست؟
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.