اخبار

جلسه مشاوره پیشرانان هفتکل: هویت روستایی تان را حفظ و شناسنامه دار کنید

خوزستان

۱۴۰۱/۰۸/۱۵

خلاصه خبر

جلسه مشاوره تخصصی کسب و کار با موضوع بازاریابی و فروش برای پیشرانان روستای کوی طالقانی شهرستان هفتکل برگزار و بر حفظ و شناسنامه دارکردن هویت روستایی محصول به عنوان مزیت رقابتی تأکید شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که شنبه 7 آبان ماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری بااحمدی کارشناس مستندسازی طرح برای خانم ها مهری و قمر مرادی چهارطاقی از پیشرانان طرح و فعالان حوزه مشاغل خانگی در روستای کوی طالقانی شهرستان هفتکل برگزار شد، تقی نژاد به معرفی مختصری از فعالیت این بانوان پرداخت و اظهار کرد: ایشان درواقع نماینده بانوان روستای کوی طالقانی هفتکل هستند و فعالیت های مختلف تولیدی و صنایع دستی توسط بانوان روستا انجام می شود که بسیار ارزشمند هستند. در حال حاضر هم تعداد زیادی از این افراد پیرامون خانم مرادی به طرح پیوسته اند و کار می کنند. بعضی از این افراد حتی فروش اینترنتی محصول به سراسر کشور را دارند.
در ادامه این جلسه مهری مرادی چهارطاقی درباره فعالیت بانوان این روستا توضیحاتی ارائه داد و گفت: بعضی از خانم ها کار آسیاب و بسته بندی ادویه جات انجام می دهند که دستگاه های آسیاب کوچکی دارند و نیاز است دستگاه صنعتی تهیه کنند. همچنین در زمینه های تولید انواع صنایع دستی، خیاطی و تولید لبنیات محلی بانوان فعالی در روستا وجود دارند که البته برای توسعه فروش و بازاریابی محصولات خود نیاز به حمایت دارند.
وی افزود: تعدادی از بانوان محصولاتشان را از طریق شبکه های اجتماعی واتساپ و اینستاگرام عرضه می کردند و حتی ارسال به اقصی نقاط کشور داشتند اما اکنون با وجود تعلیق این برنامه ها، بلاتکلیف شده اند و نمی دانند باید چه کار کنند. در زمینه بازاریابی و فروش هم مشکلات زیادی وجود دارد و نمی دانند باید محصولات خود را چگونه معرفی و تبلیغ کنند که بازار خوبی داشته باشند.
همچنین در این جلسه قمر مرادی چهارطاقی با بیان اینکه می خواهیم فروش مان را گسترش دهیم و به جاهای دیگر فروش داشته باشیم، گفت: ارتباطاتمان کم است و نمی دانیم چگونه باید این کار را انجام دهیم. محصولات ما کاملا خانگی، تمیز و سنتی هستند و اکثر مردم مواد غذایی خانگی و تمیز می خواهند البته به دلیل خانگی و مرغوب بودن، قیمت ما نسبت به قیمت مواد غذایی صنعتی، گران تر است و به همین دلیل فروشگاه ها کمتر از ما خرید می کنند.
همچنین در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه بسیاری از کسب و کارها به خاطر محدودیت ایجادشده در واتساپ و اینستاگرام دچار مشکل شدند، گفت:  البته شبکه های اجتماعی برای بازاریابی نباید مرکزیت داشته باشند  بلکه باید کمک کننده باشند و اصل بازاریابی نباید برمبنای این شبکه ها باشد. چند پیشنهاد وجود دارد: اول شبکه های اجتماعی داخلی. بعضی افراد در این شبکه ها حضور دارند و می توانید از آن ها به عنوان یک روش جایگزین کمک بگیرید. به نظر می رسد برنامه های "بله"، "روبیکا" و "ایتا" از بقیه بهتر هستند و با اقبال بیشتری مواجه شده اند. گزینه بهتر و ماندگارتر این است که به سمت راه اندازی یک وبسایت بروید و فروش تان را از طریق وبسایت انجام دهید.
وی ادامه داد: وقتی محتوایتان در سایت داخلی باشد از فیلتر هم در امان هستید و سایتتان در گوگل شناسایی می شود و مردم هم آدرس تان را دارند و شما هم اطلاعات مشتریانتان را خواهید داشت. پس برای راهکار درازمدت تر، یک وبسایت راه اندازی و مدیریت کنید و آن را انفرادی جلو نبرید بلکه جمعی کار را انجام دهید. به عبارت دیگر چندنفره صاحب یک وبسایت شوید؛ نکته اش این است که هم هزینه ها و بازاریابی تان سرشکن می شود و هم توان تان برای نگهداری وبسایت و تولید محتوا بیشتر می شود.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان راهکار سوم را فروش سنتی عنوان و تصریح کرد: باید به سراغ تبلیغات سنتی بروید. البته باید مشارکتی کار کنید. واقعیت این است که خودتان باید به خودتان کمک کنید و تمرکزتان را روی توانمندتر کردن خودتان بگذارید. اگر کار شما اقتصادی باشد توجیه دارد که دیگران هم پول های خود را به شما بدهند. پس اگر خودتان را توانمند  و توجیه اقتصادی کار را پیدا کنید، پتانسیل های خوبی در روستا دارید و به آن تجارت باید فکر کنید.
علوی با ذکر یک مثال از مزیت های روستا، گفت: قبل از اپیدمی کرونا، گوشت گوسفند را کیلویی 1.5 میلیون تومان در تهران می فروختند! تنها با این عنوان که آن گوسفند علف طبیعی خورده و گوشت آن ارگانیک است. پس بحث بازاریابی است و باید باهم کار کنید چراکه اگر جدا کار کنید به نتیجه نمی رسید.  شاید بتوانیم برای تان وام بگیریم و یا سرمایه در گردش و لوازم کار شما را تأمین کنیم ولی شرطش این است که کار شما توجیه اقتصادی داشته باشد.
وی همچنین این پیشنهاد را مطرح کرد که برای فروش محصولات روستا در سطح شهر یک رابط پیدا کنند و افزود: مزیت شما تمیزی، سلامتی و خانگی بودن محصولاتتان است، این را باید پررنگ بیان کنید و با صدای بلند بگویید که این محصول خانگی روستا است. چه کسانی دنبال آن هستند؟ کسانی که به سلامتی خودشان بیشتر اهمیت می دهند. حجم فروش شما که بالا نیست بنابراین یک شبکه توزیع خانگی پیدا کنید یا مغازه دارهایی را متقاعد کنید.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان تصریح کرد: دنبال مناطق پولدار در هر شهری بگردید و با سوپرمارکت ها یا سرایدارهای این مناطق صحبت کنید. برندن خودتان را هم روی محصول بزنید و به گونه ای با این افراد توافق کنید که برای آن ها هم سود کافی داشته باشد. به طور مثال در تجریش که از مناطق مرفه شمال شهر تهران است، یک مغازه وجود دارد که سمنوی خانگی می فروشد و اسم آن "خاله لیلا" است. شما ادای دیگران را درنیاورید، خودتان باشید چون یک عده هستند که هویت شما را دوست دارند. روستایی باشید. پس با "یک و یک" و "مجید" رقابت نکنید. شما باید روستایی بودنتان را بفروشید، برای شهری ها روستایی بودن جدید و جذاب است.
علوی ادامه داد: بسته بندی شما هم باید روستایی بودن محصول را حفظ کند، به طور مثال آیا می توانید رب انار را در ظرفی بدهید که ساخت خودتان باشد؟ مثلا ظرف های سفالی، حس سنتی بودن و روستایی بودن را القا می کنند. باید هویت روستایی خودتان را حفظ کنید و آن را داد بزنید و بسته بندی، اسم برند، طعم و مزه محصول را شناسنامه دار کنید. در واقع باید تفاوت صنعتی بودن و سنتی بودن را به آن مشتری شهری منتقل کنید. پس هویت و مزیت شما روستایی بودن است. به دنبال هویت و برند صنعتی نباشید بلکه گوشه هایی از بازار را پیدا کنید که مشتری شما باشند. واقعیت این است که بخش زیادی از مردم ما درگیر معیشت روزانه هستند پس همه مشتری شما نیستند ولی اگر بتوانید هویت خود را حفظ و به روستایی بودن تان افتخار و آن را اعلام کنید و برند، آدرس و سایت داشته باشید آن وقت مشتری و بازار خود را خواهید داشت.
در پایان این جلسه مصوب شد این تولیدکنندگان برای جلسه آینده تیم خود را تشکیل دهند و زنجیره ارزش محصول خود را مشخص کرده و ایجاد کنند.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.