اخبار

علوی در نهمین جلسه شرکت بازاریابی پوشاک خوزستان: اصل صادرات بر بازاریابی و بازارشناسی است

خوزستان

۱۴۰۱/۰۸/۱۸

خلاصه خبر

نهمین نشست هم اندیشی پیشرانان پوشاک خوزستان با تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان با هدف تأسیس شرکت بازاریابی تخصصی پوشاک با گفتگو روی مباحثی از قبیل بازاریابی داخلی و خارجی، صادرات و تدوین بیزینس مدل برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه، 2 آبان ماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور و شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و همچنین مریم دانش و نادیا علی نجاتی پیشرانان شبکه پوشاک استان در محل سازمان مرکزی جهاددانشگاهی استان برگزار شد، به دلیل غیبت برخی اعضا و لزوم حضور 3 چهارم اعضای هیأت مدیره برای رأی گیری، مصوبه ای نداشت.  
در ابتدای جلسه خانم ها دانش و علی نجاتی به بیان اقدامات انجام شده و مسائل طرح شده در جلسات داخلی هیأت مدیره پرداختند و دانش عنوان کرد: در خصوص صادرات صحبت هایی انجام و قرار شد برخی محصولات را برای نمونه کار آماده کنیم. همچنین با یک مشاور در این خصوص صحبت کردیم که گفتند باید کارت بازارگانی بگیرید. از اتاق تعاون برای اخذ کارت اقدام کردیم که هزینه های مختلفی برای آن وجود دارد.
وی افزود: به طور مثال کارت بازرگانی با اعتبار 1 ساله، 4 میلیون تومان و اعتبار 5 ساله 20 میلیون تومان هزینه دارد؛ مدت زمان آماده شدن کارت هم بستگی به زمان تأمین مکان شرکت دارد. گفته شد اگر قرارداد محل شرکت تجاری و سایر مدارک تکمیل شود، صدور این کارت حدود 2 ماه زمان می برد. یکی از چالش ها مسلط بودن به زبان عربی است که خانم علی نجاتی گفتند فردی را می شناسند و او را معرفی می کنند.
 همچنین در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با مروری بر جلسات گذشته، اظهار کرد: اصل صادرات بر بازاریابی و بازارشناسی است. اگر شما نتوانید داخل کشور را خوب بازاریابی کنید و بازار ملی را بگیرید، آیا می توانید بازار خارج را بگیرید؟ شما به زبان و فرهنگ این کشور مسلط هستید می توانید ابتدا بازار داخل را در اختیار بگیرید، بعد از 6 ماه تا یک سال که این فضا را مسلط شدیدیو تمرین کردید، به فکر صادرات و بازارهای خارجی باشید. صادرات به این معناست که من در کشور خودم توانمند هستم و حال می خواهم در کشور دیگری هم فعالیت کنم.
وی افزود: کشور چین ابتدا 30 سال از کارهای دیگران کپی کاری کرد و بعد به کشورهای دیگر ورود کرد. حال برند چینی تولید می کند و در ایران می فروشد. ابتدا از برندهای ایرانی بهتر شوید و بعد بروید با برندهای معروف جهانی رقابت کنید. اگر می خواهید صادرات کنید یک تاجر از کشورهای دیگر پیدا کنید و با او کار کنید. بعد به فکر صادرات باشید. پیشنهاد می کنم با یک شرکت چینی، ترکی یا هندی قرارداد ببندید و با این همکاری یاد می گیرید که چگونه در سطح بین المللی باید الگوسازی و دوخت کنید و وقتی از نظر کیفیت تولید به حد منماسب و مطلوبی رسیدید، بررسی کنید آیا قیمت تمام شده برای آن ها در حدی است که تولیدات شان را به شما بسپارند.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با تأکید بر اینکه باید واقع بینانه حرکت کنید و بیزینس مدل داشته باشید، گفت: باید چند چیز را مشخص کنید. ارزش پیشنهادی شما چیست؟ این ارزش پیشنهادی برای چه مخاطب یا خریداری است؟ مخاطبان شما چه کسانی هستند آیا مصرف کننده هستند یا شرکت های دیگر. برای مصرف کننده چه ارزش پیشنهادی دارید، یعنی چه قولی به مصرف کننده می دهید که رقیب تان نمی تواند آن قول را بدهد؟ سوم ارتباط با مشتری، چهارم کانال توزیع و پنجم روش درآمدی تان را مشخص کنید.
علوی خاطرنشان کرد: در واقع شما در این شرکت بازاریابی مانند یک فروشنده هستید که ابتدا بررسی و تحقیق می کند کدام جنس در بازار خواهان دارد و بعد می گردد که کدام تولیدکننده آن را تولید می کند و بعد جنس را  می گیرید و می فروشید. اصل کار این است. زنجیره ارزش تولید پوشاک شامل بازاریابی، طراحی، تِک پَک، الگوسازی و ساخت(تولید) است؛ قسمت بازاریابی را شرکت خودتان انجام می دهد و هرقسمت دیگر را به یک شرکت متخصص می سپارید. قبل از تحقیق باید خواسته خود را روی کاغذ بیاورید. باید بروید دنبال مشتری ببینید چطور رفتار می کند، یعنی قبلا چه چیزهایی خریده است، چه قیمتی، چطور، از کجا و چه تعداد خرید کرده است؟ بعد بپرسید از این محصولی که خریده چه چیزی او را اذیت می کند و نقطه قوت آن چیست؟ البته در تحقیق کردن از مشتری بعضی سؤالات ممنوع هستند مانند نظر شما چیست یا چه چیزی را دوست دارید؟ که نباید از این دست سوالات بپرسید.
وی همچنین در خصوص دلیل پیشنهاد کارمندان ادارات به عنوان گروه هدف برای شرکت بازاریابی، اظهارکرد: تعداد زیادی کارمند در استان وجود دارد که در دسترس هستند و به راحتی می توانید راجع به آن ها تحقیق کنید و فرم پوشیدن لباس آن ها تقریبا مشابه است. بهتر است به سازمان های مختلف مراجعه و از قبل 5 سوال آماده کنید و از پرسنل آن سازمان به طور جداگانه بپرسید و آمارگیری کنید. ایده این است که "خیال من (کارمند) از بابت لباس راحت است" ومی توان این ایده را "لبگاه" به معنای آنکه ما لباس شما را گارانتی می کنیم، نامگذاری کرد.
این مشاور کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، درباره روش ارتباط با مشتری هم گفت: می توانید یک وبسایت راه اندازی کنید که افراد وارد سایت شده و در پروفایل شخصی خود اندازه هایشان را وارد کنند. ضمن آنکه اندازه های لباس ها خیلی باهم تفاوت ندارد و می توانید سقف خرید هر کارمند را هم از قبل براساس اطلاعات حقوق آن ها تعریف کنید. در نتیجه کار راحت می شود. گارانتی کردن به این معناست که اولا لباس سایز خود شخص باشد، دوم آنکه به دلیل آنکه وقت ندارد لباس را در همان محل کار تحویل بگیرد، سوم اینکه اگر مشکل نقدینگی دارد بتواند به صورت اعتباری و با کسر از حقوق خرید کند، چهارم در هرفصل سال بتوانید لباس همان فصل را تأمین و پیشنهاد دهید و پنجم اینکه در صورت ایراد و مشکل، آن را مرجوع کنید و پس بگیرید.
علوی تصریح کرد: باید اعتماد افراد را جلب کنید و این اعتماد باید در عمل به مشتری ثابت شود. می توانید بسته های پیشنهادی خود را به صورت فصلی ببندید و اگر فردی یک فصل جنس نخواهد مشکلی پیش نمی آید. بسته ها هم به صورت هوشمند و براساس سقف خرید فرد پیشنهاد شود، به طور مثال سقف خرید کارمند و رئیس آن اداره براساس حقوق آن ها متفاوت می شود.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.