اخبار

علوی به تولیدکننده ترشی جات اهواز پیشنهادکرد: بازاریابی مستقیم با تورهای بازدید از کارخانه

خوزستان

۱۴۰۱/۰۸/۱۸

خلاصه خبر

جلسه مشاوره تخصصی کسب و کار با موضوع بازاریابی برای تولیدکننده ترشی و شوری جات در اهواز و پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که شنبه، 7 آبان ماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس مستندسازی طرح و همچنین سمیه صیدال تدوئی تولیدکننده ترشی و شوریجات با برند "سیرناع" در مرکز آموزش شماره یک جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، صیدال تدوئی به بیان آخرین پیشرفت های کسب و کارش در زمینه توسعه بازاریابی و فروش پرداخت و با ابراز رضایت از حجم فروش روزانه، اظهار کرد: هنوز مهم ترین مشکلم همان بازاریاب است؛ در حال حاضر بیشترین درخواست ها از طرف شرکت های پخش است که کمترین سود را دارد در حالی که هدفم فروش مویرگی است با آنکه دردسرها و هزینه هایش برایم بیشتر است.
وی افزود: طی این مدت و تجربه های فروش موفق به این نتیجه رسیدم هرکسی که از نزدیک فضای کارگاه و تولید را می بیند، خیلی در جلب نظر و اعتماد وی مؤثرتر و کارسازتر بوده است. اخیرا با یک مشتری عمده از گچساران و یک بازاریاب از ایذه برای همکاری به توافق هایی رسیده ام که قرار شد به صورت حضوری جلسه ای داشته باشیم. معضل بازاریاب و حقوق های بالای آن ها، یک مانع برای گسترش شبکه توزیع محصولاتم شده است.
همچنین در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه برای بازاریابی دو موضوع را جدی بگیرید، گفت: یکی مغازه داران هستند، می توانید 10، 20 نفر از مغازه داران را جهت بازدید از مجموعه تان دعوت کنید که از نزدیک محصولاتتان را تست کنند و شرایط فروش را به آن ها توضیح دهید. البته باید بازاریابی را از تحویل جدا کنید در این صورت بسیار بیشتر برایتان مقرون به صرفه خواهد بود. پیشنهاد می کنم یک برنامه برای مغازه دارها طراحی کنید که بیایند کارخانه را از نزدیک ببینند و تست کنند، البته کاری کنید که دست پُر از بازدید برگردند. می توانید یک برنامه آموزش هم بگذارید. این برنامه ها اگر به صورت هفته ای یکبار باشد، بسیار مؤثر است.
وی افزود: در این برنامه ها از مشتریان راضی هم دعوت کنید که در حد یکی، 2 دقیقه صحبت کنند و تجربه خودشان را بگویند که چرا از شما خرید کردند و بازخوردشان چه بود. پس برای جلسه آینده یک طرح در این خصوص همراه خود بیاورید. تیزر تبلغاتی و برندداشتن و ... برای معرفی کسب و کارتان خوب است اما اینکه افرادی از نزدیک محیط کار شما را ببینند، به دلیل آنکه کسی تاحالا به این شیوه بازاریابی شان نکرده، پس وجه تمایز شماست. از سوی دیگر اعتماد ایجاد می شود و می توانید تخفیف هم به آن ها بدهید. یک پذیرایی خوب هم داشته باشید. البته قبل از اجرا به چگونگی برگزاری این برنامه فکر کنید و اینکه چقدر برایتان هزینه دارد.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه در بازاریابی تعداد تماس های شما بسیارمهم است، خاطرنشان کرد: یک نفر را با بهانه های مختلف حداقل 7 الی 12 بار تماس بگیرید، چه از شما خرید کرده یا نکرده باشد. یک بهانه به طور مثال معرفی محصول جدید، کاهش قیمت، فروش آزمایشی در اوزان و بسته بندی جدید، تبریک مناسبت ها و ... می تواند باشد. فقط به فروش فکر نکنید شما بخشی به عنوان بازاریابی دارید که در واقع افراد را آماده می کند تا به مرحله فروش برسند. در فروش بحث مذاکره، چانه زنی و متقاعدسازی است ولی قبل از آن هرکاری می کنید، بازاریابی است پس باید پلان و برنامه بازاریابی داشته باشید.
وی توضیح داد: پلان بازاریابی یعنی اینکه چگونه و با چه بهانه هایی با افراد تماس بگیریم و همه این تماس ها برای فروش نباشد چون افراد را خسته می کند. باید به غیر از فروش به فکر چیزهایی باشید که آن شخص در تماس ها به دست می آورد. پس 2 طرح برای جلسه آینده آماده کنید، یک طرح مربوط به تور بازدید یا سمیناری که بتوانید افراد و مغازه داران را دعوت کنید و دست پُر برگردند و فرآیند برگزاری آن اعم از اطلاع رسانی، اجرا و ... را مشخص کنید. دوم به بهانه هایی فکر کنید که می توان با یک فرد جدید 7 الی 12 بار تماس گرفت. یادتان باشد به ازای هر چهاربار تماس یکبار اجازه دارید پیشنهاد فروش بدهید. آموزش و دادن اطلاعات یکی از بهانه های خوبی است که می توانید به آن بهانه تماس بگیرید. کمپین بازاریابی و طراحی چندمرحله ای انجام می دهید تا فروش اتفاق بیافتد.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.