اخبار

علوی تأکید کرد: هویت شرکت بازاریابی پوشاک خوزستان مستقل است

خوزستان

۱۴۰۱/۰۸/۲۱

خلاصه خبر

دهمین نشست هم اندیشی پیشرانان پوشاک خوزستان با تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان با هدف تأسیس شرکت بازاریابی تخصصی پوشاک با تأکید بر عدم ارتباط این شرکت با شرکت های فعلی این پیشرانان به عنوان مهم ترین اصل، برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه، 9 آبان ماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی و مرضیه باقری بابااحمدی کارشناس مستندسازی طرح و همچنین مریم دانش، نادیا علی نجاتی، فاطمه طاهری فر و زهره صالحی چلچه پیشرانان شبکه پوشاک استان در محل سالن جلسات مرکز آموزش شماره یک جهاددانشگاهی استان برگزار شد، علوی راجع به اقدامات انجام شده در خصوص مصوبات جلسات گذشته از حاضران جویا شد که اکثر این اقدامات به دلایل آنچه عدم دسترسی به داده ها و قطعی اینترنت عنوان شد، ناقص انجام شد.
در ادامه مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان تصریح کرد: باید بتوانید یک تصمیم را در جمع با یکدیگر بگیرید و اگر تعامل شما به هر دلیلی ضعیف باشد نمی توانید کارهای سنگین تر، جدی تر و بزرگ تر را جلو ببرید. هدف را گم نکنیم، گفتیم در بحث بازاریابی مشکلی وجود دارد و خواستیم یک شرکت خدمات بازاریابی برای پاسخ به این نیاز ایجاد کنیم. به نظر می رسد در این جلسات هنوز مفهوم و هدف کار به خوبی منتقل نشده است.
وی با تأکید براهمیت خروجی داشتن جلسات، خاطرنشان کرد: رودروایستی را کنار بگذارید. وقتی مصوب می شود که هر نفر A تومان برای هزینه های اولیه راه اندازی دفتر سرمایه گذاری کند، اگر توان آن را ندارید یا فعلا نمی توانید پرداخت کنید و هر دلیل دیگری وجود دارد آن را به صراحت بیان کنید. در هرحال هیچ اجبار و الزامی به انجام این کار نیست پس حتما بدون تعارف شرایط خود را عنوان کنید.
وی با بیان اینکه دوست داشتن، توانستن و اولویت داشتن سه موضوع متفاوت است، گفت: باید هرچه سریع تر این قضیه را تعیین تکلیف کنید. هزینه به فایده این کار را بررسی کنید و اگر برایتان فایده و اثربخشی دارد تمام قد پای کار بایستید واگر نه، تعطیلش کنید. پس اگر اراده کردید و تصمیم گرفتید کاری را انجام دهید، تا پایان راه بمانید. این مهم است که تصمیم بگیرید آیا راه اندازی این شرکت در اولویتتتان است یا خیر؟ وقتی در اولویتتان باشد، یعنی هم تمایل و هم توان انجام آن را دارید. زمانی چیزی در اولویت شما قرار می گیرد که بابت آن پول و زمان صرف کنید.
این مشاور کارآفرینی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: هنوز در اول راه هستید و اگر قرار باشد این میزان چالش داشته باشید مدتی بعد که با شروع کار هم هزینه ها و هم زمان بیشتری باید برای آن صرف کنید و هم چالش های بیشتری خواهید داشت، می خواهید چه کار کنید؟ به خودتان قول بدهید و ارزیابی مجددی داشته باشید. پس تصمیم نهایی تان را بگیرید و برمبنای آن تصمیم جلو برویم. حواستان باشد اگر کار شرکت شروع شود، به معنای روزانه سه، 4 ساعت کار و درگیری است.
علوی همچنین این نکته را متذکر شد که این شرکت جدید هیچ ربطی به شرکت های فعلی شما ندارد و گفت: این اولین اصل است که باید آن را بپذیرید و تا امروز نتوانستید این را قبول کنید. بنابراین اگر می خواهید شرکت جدید درست کنید، روز از نو و روزی از نو. همه مراحلی را که برای شرکت خودتان طی کرده اید در ارتباط با این شرکت جدید هم باید طی کنید. مانند بزرگ کردن بچه است، بچه دوم به بچه اول هیچ ربطی ندارد؛ بچه دوم هم ماهیت مستقل خودش را دارد و دوباره همان کارهایی را که برای بچه اول انجام دادید باید برای بچه دوم هم انجام دهید. پس این شرکت قرار نیست هیچ خدمت و کمکی به شرکت قبلی شما بکند و علاوه بر آن باید زمان و منابع مالی تان را هم به آن تزریق کنید.
وی تأکید کرد: 2 شرکت را مستقل کنید. پس زمانی که راجع به شرکت بازاریابی صحبت می کنید به هیچ عنوان شرکت دیگری ندارید. این شرکت قرار است بازاریابی کند و زنجیره ارزش را مدیریت کند. این شرکت به فکر منافع خودش است و آن هم به فکر منافع خود است. پس زمانی که شرکت می خواهد تولیدکند، شرکت های شما هم به عنوان یکی از گزینه ها برای واسپاری تولید خواهد بود. کار بسیارسختی است پس اگر نمی توانید انجام دهید انصراف دهید. ثبت شرکت کار ساده ای است ولی نگهداری آن سخت است. شما شرکت دوم را راه اندازی می کنید که برایتان آورد مالی داشته باشد پس اگر ماهانه 5، 6 میلیارد تومان برایتان سودآوری داشته باشد، این شرکت به درد می خورد و این کار، سرمایه، نیرو و انرژی می طلبد. پس صورت مسأله را گم نکنید.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بیان اینکه این 2 شرکت هیچ ربطی به یکدیگر ندارند، گفت: دلیل اینکه تا الان هم نتوانستید کار کنید همین است که نمی توانید رابطه این ها را متوجه شوید. اگر به دنبال درآمدزایی و سودآوری هستید باید ببینید که این شرکت چطور می تواند برایتان پول در بیاورد. شاید اصلا بخواهید جوراب تولید کنید و هیچ کدام از شما تولیدکننده جوراب نیستید پس باید به تولیدکننده دیگری بدهید. تنها دلیل تأسیس این شرکت جدید سودآوری است و در این صورت باید برای آن وقت، انرژی و هزینه بگذارید تا به سودآوری برسد.
علوی با تأکید بر لزوم مشخص کردن اولویت های کاری، گفت: نباید ورود به یک کسب و کار جدید به کسب و کار فعلی تان آسیب بزند. پس جلسه آینده این تصمیم مهم را بگیرید و در واقع خروجی اقدامات این هفته شما نشان می دهد که می خواهید چه کار کنید. پس هرکس هفته بعد اینجا بنشیند اقدامات و مصوبات خود را می گوید. پس مشورت های خود را انجام دهید و یک تصمیم جدی بگیرید. شاید به این نتیجه برسید که این ایده، ایده خوبی نیست و ایده بهتری وجود دارد. هیچ اصرار و الزامی در کار نیست.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.