اخبار

همکاری فنی و حرفه‌ای استان همدان با جهاد دانشگاهی در طرح ملی مشاغل خانگی

همدان

۱۳۹۹/۰۷/۱۵

متن کامل خبر

رئیس جهاد دانشگاهی واحد همدان در جهت تشریح و فرایند طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌اس استان همدان دیدار کرد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان در این دیدار، با اشاره به طرح ملی مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت کار و اجرای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور، اظهار کرد: رویکرد این طرح اتصال مشاغل خانگی و فراگیران این طرح به بازار کار از طریق فضای مجازی و فروش اینترنتی به واسطه پیشرانان و فعالان حوزه های کار در رشته های مد نظر ما است.

علی کلانترنیا ادامه داد: در طرح های مشاغل خانگی که پیش از این در کشور اجرایی شده ، بیشتر بر بعد آموزشی تأکید داشتند اما چون بازاری در آن دیده نشده بود ، طرح به طور کامل اجرایی نمی شد و نتیجه بخش نبوده است.

وی با بیان اینکه فنی و حرفه‌ای سابقه‌ طولانی و خوبی در آموزش‌های مهارتی دارد، تصریح کرد: فنی و حرفه ای می‌تواند در شناسایی علاقه‌مندان به حوزه اشتغال خانگی و پیشرانان در این طرح به جهاد دانشگاهی کمک کند.

کلانترنیا اضافه کرد: طرح ملی مشاغل خانگی برای دو دسته طراحی و تدوین شده که دسته اول کسانی هستند که میخواهند توانمند شوند و دسته دوم پیشرانان؛همان فعالان حوزه کارآفرینی هستند.

وی از راه اندازی مرکز مشاوره کسب و کار در جهاد دانشگاهی همدان خبر داد و افزود: در این مرکز که بزودی افتتاح خواهد شد، از کارشناسان زبده‌ای استفاده شده و سعی دارند به افرادی که تمایل به راه اندازی کسب و کار و مشاغل خانگی دارند، مشاوره دهند.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان بیان کرد: کارآفرینان می توانند از طریق طرح مشاغل خانگی بازار کار خود را گسترش دهند و با برند جهاد دانشگاهی از طریق سایت چیگل محصولات خود را در بازار جهانی بفروش برسانند.

کلانترنیا با اشاره به مرکز سفال جهاد دانشگاهی همدان، اضافه کرد: این مرکز در کنار کار پژوهشی، در یک کارگاه مشغول به تولید نوعی از کاشی های استاندار هستند که علاوه بر جنبه تزئینی، کاربرد ساختمانی نیز دارند.

در ادامه این دیدار، مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی ظرفیت بالایی در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دارد، گفت: جامعه امروز به دنبال اشتغال زایی است و آموزش تنها، دیگر جوابگوی نیازها نیست.

وهب مختاران با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه ای با 31 مرکز دولتی و 220 آموزشگاه آزاد به دنبال مهارت آموزی به افراد است، اظهار کرد: در سال های اخیر با برنامه ریزی های صورت گرفته 42 کارآفرین و صاحب کار در رشته هایی چون ریخته گری، کشت بافت گیاهی و ... وارد کار شدند و در رشته های متنوعی در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به مرکز آموزش هتلداری و گردشگری فنی و حرفه ای استان همدان، بیان کرد: با وجود ظرفیت های بالای استان همدان در حوزه گرشگری این مرکز افتتاح و با راه اندازی آن سعی شد تا آموزش را به سمت اشتغال سوق دهیم و با هم افزایی و فعالیت های دوجانبه با جهاد دانشگاهی می توانیم اثر بخش باشیم.

مختاران اظهار کرد: در طرح ملی مشاغل خانگی که بسیار با برنامه ریزی و جامع مدون شده، می توان از کلاس ها و آموزگاران مراکز فنی و حرفه ای در این طرح استفاده شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان با بیان اینکه زمینه همکاری ما با جهاد دانشگاهی بسیار بالا است، عنوان کرد: در این طرح می توان با معرفی افرادی که ایده دارند، آنها را وارد بازار کار و تجاری سازی کرد.

وی افزود: در برخی از حوزه ها، نیروی کار توانمند و استادکار وجود دارد اما در بعضی از رشته ها نیاز به طراحی و بازاریابی وجود دارد که در توانمند سازی این حوزه می توان با جهاد دانشگاهی کار کرد.