اخبار

جلسه یازدهم برگزارشد: تأکید بر مدل سازی و مخاطب شناسی در شرکت بازاریابی پوشاک خوزستان

خوزستان

۱۴۰۱/۰۹/۰۵

خلاصه خبر

یازدهمین نشست هم اندیشی پیشرانان پوشاک خوزستان با تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان با هدف تأسیس شرکت بازاریابی تخصصی پوشاک با بررسی مباحث مخاطب شناسی، برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه، 16 آبان ماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور، شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح و همچنین مریم دانش، نادیا علی نجاتی، فاطمه طاهری فر و زهره صالحی چلچه پیشرانان شبکه پوشاک استان در محل سالن جلسات مرکز آموزش شماره یک جهاددانشگاهی استان برگزار شد، صالحی چلچه به بیان گزارشی از اقدامات انجام شده پرداخت و اظهار کرد: افتتاح حساب مشترک اعضای هیأت مدیره انجام شد و شخصی را که قرار است کار بازاریابی را انجام دهد، مشخص کردیم؛ در خصوص مکان دفتر، باتوجه به آنکه با مکان پیشنهادی موافقت نشد قرارشد یک اتاق از سایت به طور موقت برای آن اختصاص داده شود.
وی افزود: در این مدت بازاریابی برای تولید کت و شلوار و پیراهن و شلوار انجام دادیم و قرار شد تا برج 12 یک قرارداد در این خصوص امضا کنیم. همچنین قرار شد یک نمونه شورت ورزشی کار کنیم، چون با بررسی هایی که داشتیم متوجه شدیم بازار خوبی دارد. یک سفارش کار هم برای تولید تیشرت تبلیغاتی از شرکت میهن دریافت کردیم. البته قرارشد تمرکزمان را بر تولید مانتوشلوار اداری، پیراهن و شلوار مردانه و کت و شلوار مردانه قرار دهیم زیرا بازار کار آن در استان مناسب است و عموم افراد آن را لازم دارند.
همچنین در ادامه این جلسه نادیا علی نجاتی با اشاره به مذاکرات خود با چندین نفر از مسئولان شرکت لوله سازی برای سفارش لباس کار، گفت: نظرشان این بود که اگر بتوانند لباس ها را همان جا داخل شرکت تهیه کنند برایشان خیلی بهتر است؛ یعنی توزیع لباس همان جا باشد. می خواهیم با آموزش و پرورش هم برای دوخت لباس تکلیف دانش آموزان صحبت کنیم. 
همچنین در این جلسه علوی مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، با بیان اینکه حضور شما در این جلسه نشان دهنده یک تصمیم جدی برای دنبال کردن کار این شرکت است، گفت: اصل ماجرا برای داشتن یک شرکت جدید داشتن یک منطق است. در شرکت بازاریابی ابتدا باید مخاطب شناسی کنید. مدل سازی و مخاطب شناسی بسیارمهم است. تصمیم شما برای کت و شلوار از روی حدس و گمان است و اطلاعات کافی برای بازاریابی ندارید. مخاطب شناسی یعنی با یک تیم مشخص با افراد صحبت و مصاحبه کنید.
وی با بیان اینکه باید فرصت های بازار را ببینید و ملاک انتخاب تان ارزش های شرکت باشد، تصریح کرد: 2 ساعت در روز دغدغه های روزانه تان را کنار بگذارید. وقتی پول و وقت ندارید نمی توانید به جای دیگران پول و زمان صرف کنید. باید یاد بگیرید به خیلی چیزها نه بگویید که به چیزهایی که بله گفتید، پایبند باشید. باید بین خوب و بهتر انتخاب کنید و رفتار نشان می دهد چه چیزی در اولویت قرار دارد، نه دل خواسته ها. کارآفرینی به این معناست که چقدر پول برای چه کاری لازم دارید پس باید بتوانید یک برآورد انجام دهید.
این مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان خاطرنشان کرد: البته در گام های اول به پول زیادی نیاز ندارید. در این مقطع کار شما ساختن شرکت است؛ یعنی باید این موارد را بررسی کنید که مشتری تان کیست، مدل درآمدی شرکت چیست و ... . ساختن یک شرکت مانند کنارهم گذاشتن تکه های یک پازل است. نکته اول داشتن وقت وزمان و نکته دوم درست کردن و چیدن تکه های این پازل است. 
علوی خاطرنشان کرد: اولین چیزی که باید مشخص کنید مشتری شماست. در واقع برای مخاطب شناسی، فرض کنید که چندگروه مخاطب دارید. قبل از رفتن برای مصاحبه یک فرم طراحی کنید که بدانید باید به دنبال چه اطلاعاتی باشید. سطح افراد، ظاهر، سن، مشخصات لباس و افراد، اسم سازمان و تاریخ را یادداشت کنید. شما به دنبال الگو هستید که تیپ ها مشخص شود. تیپ های افراد را باید مشخص کنید؛ به طور مثال در هر سازمان 3، 4 رده شغلی وجود دارد. پس شغل و لباس فرد، تیپ، پارچه، رنگ و ... را مشاهده و لیست کنید. در نگاه اول شاید متنوع به نظر برسند ولی بعد از مدتی متوجه می شوید که چند دسته و مدل دارد تکرار می شود. 
علوی سپس افزود: تعداد زیادی چک لیست باید پرکنید تا به تکرار برسید و دیگر خودتان تشخیص می دهید چه رنگ، جنس و مدلی  مناسب است و از پیش تیپ ها را می دانید؛ در واقع این کار را آن قدر انجام می دهید تا به تکرار برسید. به این کار اعتبارسنجی می گویند. در نتیجه وقتی وارد یک سازمان می شوید از قبل تیپ ها را می دانید. سریع افراد را شناسایی و براساس تیپ آن ها، برچسب گذاری (دسته بندی) می کنید و برای هردسته یک برچسب درنظر می گیرید. این کار در قیمت گذاری به شما کمک می کند. این نوع مخاطب شناسی نقطه تمایز شما با رقبا خواهد شد. 
در این جلسه مصوب شد اعضا برای تهیه گزارش یک چک لیست تهیه کنند که رنگ، جنس، تعداد و ... در آن مشخص شود.
همچنین مصوب شد اگر اعضای هیأت مدیره جلسه آینده 400 چک لیست همراه خود نیاورند، آن جلسه جلسه آخر باشد. مصوب شد اگر هرجلسه تکالیف و اقدامات انجام نشود نیز آن جلسه، جلسه آخر است. قرارشد یک فرم مشخص برای وقتی که برای مصاحبه و تحقیق می روند، طراحی کنند. مصوب شد سازمان ها را بین خودشان تقسیم کنند. مصوبه بعدی اینکه اعضا برای مصاحبه به این سازمان ها مراجعه کنند و روزانه باهم جلسه بگیرند و نتیجه تحقیقات شان در آن روز را به همدیگر منتقل کنند.
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.