اخبار

بررسی زمان بندی و نحوه ارزیابی کیفی رویداد ملی "طراح شو"

خوزستان

۱۴۰۱/۰۹/۰۵

خلاصه خبر

دوازدهمین نشست هم اندیشی شبکه طراحان مُد و لباس با تیم اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان با بحث و بررسی روی زمانبندی برنامه های رویداد ملی "طراح شو" برگزار شد.


متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان، در این جلسه که دوشنبه، 2 آبان ماه 1401 با حضور سیدرضا علوی مشاور و شیما تقی نژاد مدیر اجرایی طرح و همچنین نسرین ارجمندی، ساناز امیری و آزیتا کرائی از طراحان مُد و لباس استان در مرکز شماره یک آموزش سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد، بررسی اقدامات در خصوص مصوبات جلسات گذشته در دستور کار قرار گرفت.
در این جلسه کرائی در خصوص امتیازدهی به شرکت کنندگان این پیشنهاد را مطرح کرد که 60 درصد نمره برای پروژه نهایی و 40 درصد برای حضور و فعالیت در برنامه ها و کلاس های سه روز ورکشاپ درنظر گرفته شود.
علوی ضمن موافقت با این دیدگاه عنوان کرد: می توانید سه روز ورکشاپ را هم بارم بندی کنید و مربی هر کلاس، آیتم های حضور و فعالیت فرد را نمره دهی کند و در نهایت برای سه روز یک میانگین گرفت. پیشنهاد می کنم شاخص ها را استخراج و بارم هرکدام را مشخص کنید. نکته دیگر اینکه بهتر است پروژه محور جلو برویم. یعنی اساتیدی که برای 6 درس معرفی شدند بخشی از زمان کلاس را به آموزش و بخشی را به کار عملی اختصاص دهند. همچنین بخشی از کار کلاس می تواند به پروژه اختصاص یابد. جدا از پروژه نهایی می توان طی ورکشاپ تعدادی آزمون کوتاه Quiz هم گرفت.
وی ادامه داد: همچنین هر استاد می تواند در پایان کلاس به شرکت کنندگان نمره بدهد و در نهایت 50 درصد نمره مربوط به پروژه و 50 درصد مربوط به آزمون باشد؛ بنابراین بهتر است از اکنون با اساتیدی که برای هر کلاس صحبت می کنید، بگویید طور کلاس را طراحی کنند که به طور مثال از سه ساعت زمان کلاس، یک تا 1.5 ساعت را تئوری، یک ساعت را به پروژه و نیم ساعت را به آزمون اختصاص دهد.
در این جلسه سپس طراحان به تبادل نظر و دیدگاه های خود پیرامون زمان بندی کلاس ها پرداختند و برخی از آن ها معتقد بودند باید زمان رویداد به 4 روز تعمیم داده شود که علوی تصریح کرد: سعی کنید در همان سه روز برنامه را نگه دارید و مباحث غیرضروری را حذف کنید. هر کلاس می تواند 1.5 ساعت شامل 40 دقیقه تئوری، 40 دقیقه کار عملی و 10 دقیقه آزمون باشد.
وی همچنین پیشنهاد داد که کل برنامه رویداد را با اساتید بنام و مجرب، مطرح کنند چراکه می توانند از آن ها مشورت بگیرند و از سوی دیگر وقتی آن ها درگیر رویداد شوند با انگیزه و علاقه بیشتری پای کار می آیند.  بپرسید آیا می توان پروژه نهایی را خُرد خُرد حین سه روز ورکشاپ انجام دهند یا خیر؟ 
همچنین در این جلسه کرائی از طراحان مد و لباس استان، اظهارداشت: اگر اختتامیه رویداد را جمعه برگزار کنیم خیلی بهتر است و کار بهتری انجام می شود، چون باید مخاطب شناسی و بازارشناسی را انتهای رویداد بگذاریم باید متوجه شوند بر مبنای چه چیزی، برای چه مخاطبی و چه چیزی باید تولید کنند؟
در نهایت مقررشد طراحان با اساتید مدنظر مذاکره کنند و علوی گفت: اکنون دیگر سرفصل ها و سین برنامه مشخص است و مذاکره با اساتید و مشورت گرفتن از آن ها به تدوین جزئیات اجرا و روند کار کمک می کند. اگر وقت بگذارد، علاقه نشان بدهد و هم راستا باشد، این نشان می دهد که استاد خوبی برای دعوت است. تاریخ هم باید تغییر کند و اولین کار این است که تاریخ های مهم را یادداشت کنیم.
مشاور طرح ملی توسعه مشاغل خانگی خوزستان سپس با بیان اینکه برای ارزیابی رزومه ها چه مدت زمانی لازم دارید، گفت: اگر برفرض 200 رزومه دریافت کنید و برای ارزیابی اولیه و مصاحبه 20 دقیقه زمان لازم داشته باشید حدود 67 ساعت برای ارزیابی اولیه زمان لازم است که اگر آن را به طور میانگین روزانه چهار ساعت درنظر بگیریم 17 روز کاری برای ارزیابی و مصاحبه زمان لازم داریم و فقط مصاحبه ها حدود یک ماه طول می کشد.
علوی افزود: حال برای گردآوری و دریافت روزمه ها، اگر بگوییم که 200 رزومه لازم داریم باید 400 رزومه به دست شما برسد که از آن ها 200 مورد را برای مصاحبه دعوت کنید. 40 روز کاری هم برای دریافت رزومه ها لازم است که به عبارت دیگر حدود 2 ماه زمان می برد. پس 3 ماه زودتر از تاریخ رویداد باید اطلاع رسانی را شروع کنید و یک ماه هم برای اطلاع رسانی لازم است. هفته انتهایی بهمن معمولا حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه کمرنگ است پس اطلاع رسانی باید به نحوی باشد که با تعطیلات دانشگاه تلاقی پیدا نکند. می توان رویداد را اوایل اسفند برگزار کرد.
براین اساس مصوب شد این ورکشاپ از 2 تا 5 اسفندماه برگزار شود و تبلیغات و اطلاع رسانی آن هرچه سریع تر آغاز و اصلاحات نهایی پوستر انجام و برای چاپ برود. همچنین مقرر شد طراحان با اساتید و مخاطبان دوره صحبت کنند و بازخوردهای آن ها را بگیرند.
همچنین برای یک کمپین در ارتباط با معرفی ورکشاپ سه دستاورد برای هرگروه مخاطبان ورکشاپ، مشخص کرده و بنویسند. 
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۵۴ هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شده و سازمان جهاددانشگاهی خوزستان نیز با سهمیه ۲۵۰۰ نفر، مجری این طرح در استان است.