اخبار

زیلوبافان میبدی بیمه می‌شوند

يزد

۱۴۰۱/۰۹/۰۸

خلاصه خبر

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بیمه زیلوبافان میبد در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.


متن کامل خبر

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به شهرستان میبد، از مجتمع بین راهی سومیا بازدید و بر ساماندهی ورودی و پل زیرگذر آن و همچنین ساماندهی و ایجاد فضای سبز و تکمیل این مجتمع تأکید کرد.

او در جشن چهارمین سال جهانی شدن زیلو ضمن تقدیر از هنرمندان و پیشکسوتان زیلوباف گفت: بیمه زیلوبافان شهرستان میبد در اولویت کاری وزارتخانه قرار دارد و سعی بر این است بیمه این افراد در دو تا سه مرحله ظرف چندماه آینده حل شود.

ضرغامی از تدارک سایر مشوق‌ها برای هنرمندان این عرصه خبر داد و افزود: بیمه این هنرمندان را دولت تقبل کرده و در این زمینه معاون صنایع دستی وزارتخانه با مسئولان مربوطه در شهرستان میبد جلساتی را در آینده برگزار می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به فعالیت ۱۵۰ زیلوباف در میبد تصریح کرد: گرچه زیلوی این هنرمندان به فروش می‌رسد، اما دخل و خرج این هنر برای آنان کافی نیست و بر این اساس درصدد بیمه کردن این افراد هستیم.

ضرغامی، زیلوی میبد را دارای شهرت جهانی عنوان کرد و ادامه داد: ثبت جهانی این زیلو نشان دهنده ارزش کار هنری، مهارتی و اقتصادی آن است و زیلو به میبد و استان یزد و حتی ملت ایران اختصاص ندارد، بلکه متعلق به همه مردم جهان است.

او ثبت جهانی زیلو را افتخاری برای مردم میبد خواند و اظهار داشت: استان یزد و میبد مصداق بارز مدیریت داشته‌هایی هستند که با ساده‌ترین ابزار و کمترین امکانات و سخت کوششی بهترین آثار و کالای ارزشمند هنری را می‌سازند که کاربردی است.

ضرغامی تنوع در حوزه سفال، سرامیک و چینی میبد را بسیار ارزشمند دانست و بر لزوم تقویت این حوزه و انجام اقدامات موثر در زمینه بسته بندی این صنعت و برندسازی آن تأکید کرد.

او همچنین از شهرک صنایع دستی و کارگاه‌های تولید سفال و سرامیک، شرکت تعاونی زیلوبافان میبد، نارین قلعه، مجموعه کاروانسرای شاه عباسی، یخچال خشتی و کارگاه موتابی بفروئیه بازدید کرد.