اخبار

رونمایی از طرح فرش جامع شهرستان گرمی همزمان با اختتامیه طرح مشاغل خانگی اردبیل

اردبيل

۱۴۰۱/۱۱/۱۱

خلاصه خبر

همزمان با آیین اختتامیه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی استان اردبیل، از طرح فرش جامع شهرستان گرمی به عنوان یکی از دستآوردهای ارزشمند طرح در حوزه‌ی شبکه‌سازی و حمایت از پیشران‌ها رونمایی شد.


متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی اردبیل، همزمان با برگزاری آیین اختتامیه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اردبیل در محل نمایشگاه بین‌المللی اردبیل، از طرح فرش جامع شهرستان گرمی به عنوان یکی از دستآوردهای ارزشمند طرح در حوزه‌ی شبکه‌سازی و حمایت از پیشران‌ها رونمایی شد.

حسین مولایی، فرماندار شهرستان گرمی در این مراسم ضمن تقدیر از فعالیت‌های جهاددانشگاهی در اجرای طرح مشاغل خانگی بویژه در شهرستان گرمی افزود: این طرح که حاصل پژوهش و تحقیقات دبیرخانه طرح مشاغل خانگی در حوزه فرش می‌باشد توسط آقای علی رشیدی از پیشران‌های طرح به مرحله تدوین و اجرا رسیده و توسط آقای مهندس یعقوب عبدی به‌صورت یک نقشه فرش آماده برای پیاده‌سازی در دار قالی توسط قالیبافان طراحی شده است.

مولایی فرش را نمادی از فرهنگ وهنر و صنعت یک منطقه عنوان کرد و افزود: باید قدردانی صنعت گران وهنرمندان این صنعت بویژه در بخش قالیبافان باشیم این در حالی است که در این صنعت با مشکل عدیده ای از جمله دستمزد پایین قالیبافان هستیم که بیشترین سود را در این بین دلالان استفاده می کنند. که بایستی این مشکلات به همت دست اندرکاران و هنرمندان و مسئولین احصا و مرتفع شود .

وی نگاه مسئولین استان بویژه استاندار ادربیل در خصوص توسعه متوازن بویژه در زمینه صنعت فرش دلگرم کننده و امید بخش است بیان کرد: امیدواریم جلوه این طرح در نمایشگاههای بین المللی و خارج از استان نیز داشته باشد .

فرماندار شهرستان گرمی گفت: همزمان با اجرای جشن پیروزی انقلاب اسلامی در 16 بهمن ماه در شهر گرمی، بافت این فرش توسط بافندگان زبده این شهرستان براساس نقشه طراحی شده آغاز خواهد شد.

مهندس عبدی، طراح فرش جامع گرمی نیز در مراسم رونمایی طرح فرش فرش منطقه گرمی گفت: هدف از طراحی این فرش انعکاس گوشه‌ای از استعدادهای طبیعی گرمی و همچنین ارایه بخشی از آیین، رسوم و فرهنگ عامه و ترکیبی از طرح‌های سنتی و قدیمی مردم این دیار در نقشه این فرش است که به‌صورت منحصر بفرد در این طرح به نمایش درآمده است.

در پایان این مراسم از دست اندرکاران دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی و دستگاههای اجرای دخیل در طرح یاد شده با اهدای لوح تجلیل شد.