اخبار

مدیرکل امور بانوان استانداری مرکزی عنوان کرد: اتصال به پیشران ها، نقطه قوت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

مرکزي

۱۳۹۹/۰۷/۱۶

متن کامل خبر

 

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی اتصال به پیشران ها در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را از نقاط قوت این طرح عنوان کرد و گفت: تقویت مهارت های اجتماعی و تخصصی فعالان عرصه مشاغل خانگی در این طرح به درستی دیده شده است.


زهرا کسایی پور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: معاونت زنان ریاست جمهوری کارفرمای طرح توسعه مشاغل خانگی است. این طرح در قالب تفاهم نامه مشترک سه جانبه بین معاونت امور زنان ریاست جمهوری، وزارت تعاون و جهاد دانشگاهی کشور اجرایی می شود که به تبع آن در سطح استان های مختلف با نظارت ادارات کل تعاون و تسهیلگری جهاد دانشگاهی عملیاتی می شود.

 

وی با بیان اینکه بحث اشتغال زنان و زمینه سازی برای حضور آنان در حوزه اقتصاد از نیازها و مطالبات رو به فزونی در حوزه زنان است، اظهارکرد: با هم افزایی که در حوزه های مختلف از جمله افزایش دسترسی به تحصیل بالاتر، افزایش توان اقتصادی و مشاهده موفقیت سایر زنان در عرصه اقتصاد در جامعه شکل می گیرد، مطالبات زنان برای حضور موثرتر در جامعه افزایش پیدا می کند.

 

کسایی پور با اشاره به افزایش فارغ التحصیلان زن در جامعه و توقع آنان برای ورود به عرصه اشتغال گفت: از طرفی تغییرات اجتماعی نیز مطالبه زنان را برای ورود به عرصه اشتغال تشدید کرده است. سن ازدواج بالاتر رفته، نیازهای اقتصادی خانوارها تشدید شده و به نوعی مسائلی که قبلا در خصوص حضور زنان در عرصه های اجتماعی و شغلی وجود داشت، تغییر یافته و امروزه خانواده ها هم زنان را به فعالیت اجتماعی و اقتصادی تشویق می کنند و در واقع خانواده ها به همکاری زنان در تامین اقتصادی خانواده نیاز دارند و تمامی این موارد باعث شده است که نیاز زنان به اشتغال افزایش یابد.

 

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در کشور اظهارکرد: مسائل و مشکلات اقتصادی که تمامی افراد جامعه را متاثر کرده باعث شده است که سهم زنان در بازار رقابت همچنان نسبت به اشتغال مردان کمتر باشد و آمارهای موجود نشان می دهد که درصد بیکاری زنان تحصیلکرده استان مرکزی نسبت به نرم کشوری بالاتر است.

 

کسایی پور اظهار کرد: با توجه به صنعتی بودن استان ما و اینکه قائدتا باید در این استان فرصت های شغلی بیشتری وجود داشته باشد، آمار بالای زنان تحصیلکرده بیکار، بیش از پیش خود را به عنوان یک مسئله نشان می دهد.

 

وی با بیان اینکه مسلما این طرح و طرح های مشابه کمک می کند که زنان روش هایی که می توانند برای اشتغال پیگیری کنند را فرا بگیرند، افزود: چنین طرح هایی همچنین باعث می شود که مهارت های اتصال به بازار که از مهمترین مراحل فعالیت اقتصادی است تسهیل شود و هرچه این طرح ها بیشتر باشند می توانند زمینه فعالیت زنان را بیشتر کنند.

 

کسایی پور گفت: در طرح مشاغل خانگی که سهمیه استان مرکزی در آن دو هزار نفر است و تنها مختص بانوان هم نیست، یکی از مراحل و اهداف مهم، اتصال فعالان مشاغل خانگی به بازار است. در واقع اتصال به بازار، دغدغه مهم تمامی فعالان اقتصادی اعم از بزرگ و کوچک است.

 

وی تصریح کرد: درخصوص بازارهای خرد و نوپا همچون حوزه مشاغل خانگی که خانم ها سهم عمده ای در آن دارند نیز اتصال به بازار بسیار مهم است و این افراد باید به مهارت هایی برسند که هم بتوانند به بازار وارد شوند، هم مشتری جلب کنند و هم کیفیت محصول را به اندازه ای برسانند که قابلیت تبلیغ داشته باشد و به برندسازی برسند. در همین راستا در این طرح به متقاضیان مشاوره هایی داده می شود تا نحوه کم کردن هزینه های تامین مواد اولیه، کیفی سازی و استانداردسازی محصول و بسته بندی مناسب را فرا بگیرند و در نهایت عرضه موفقی در بازار داشته باشند.

 

کسایی پور اتصال به پیشران ها در طرح مشاغل خانگی را از نقاط قوت این طرح عنوان کرد و افزود: این اتصال باعث می شود که یک فرد در یک فعالیت نوپا، هم یک الگوی موفق را ببیند و هم ضمن اینکه یک چشم انداز برای خود می یابد، بتواند از تجارب کسانی که قبلا چنین راهی را طی کرده اند، برخوردار شود.

 

وی گفت: اتصال گروه های همسان به هم باعث تقویت مهارت های اجتماعی و تخصصی افراد شده و می تواند انگیزه بخش و باعث توفیق شود و این نکته مهمی است که در این طرح به درستی دیده شده و برای آن برنامه ریزی شده است.


مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: دستیابی به حق شغل که همواره به عنوان یکی از نقش های اجتماعی تعریف می شود، فارغ از تاثیرات اقتصادی باعث می شود که با نقش پذیری اجتماعی، امید به آینده و الگوهای رفتاری فرد تغییر کرده و به صورت کلی، پیشگیری کننده از آسیب های اجتماعی خواهد بود و همچنین می تواند کنشگر اجتماعی بودن را به فرد بیاموزد و در تعالی فرد به عنوان عضو فعال جامعه موثر خواهد بود.


کسایی پور همچنین با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: سهمیه استان مرکزی در طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار 130 نفر بود که در چرخه آموزش و حمایت و فعالیت قرار گرفتند.


این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: این افراد در 10 رسته فعال شدند و گام بعدی فعالیت آنها راه اندازی شبکه هاست که این کار می تواند دسترسی به بازار را عملیاتی کند.