اخبار

تاثیر مشاغل خانگی در افزایش درآمد خانوار

قم

۱۳۹۹/۰۷/۱۶

متن کامل خبر

حسین ابراهیمی فرد بیان کرد: حوزه مشاغل خانگی در ابتدا نیازمند فرهنگ‌سازی است زیرا بسیاری از مردم، افرادی را که در خانه کسب و کار راه انداختند شاغل نمی‌دانند. تغییر این نگرش در توسعه مشاغل خانگی بسیار مؤثر است. قدم بعدی آموزش و مشاوره به افراد در این زمینه است؛ یعنی شناخت کافی نسبت به مواد اولیه، بازار، تدارکات و تسهیلات ارائه شده توسط دولت در این زمینه به طور کامل ایجاد شود.
وی افزود: تفکرات غلط متعددی مانند نیاز صرف به مغازه جهت فروش محصول، نیاز به سرمایه زیاد برای راه اندازی کسب و کار و عدم آگاهی از تکنولوژی‌هایی که در این زمینه می‌تواند یاری دهنده باشد مانع پیشرفت مشاغل خانگی شده است.
ابراهیمی فرد با اشاره به نقش مهم مشاغل خانگی در اقتصاد کشورها اظهار کرد: در تمام دنیا مشاغل خانگی توجه زیادی را به خود جذب کرده و دلیل آن هم مزایای فراوان آن نسبت به سایر مشاغل است. از جمله مزایای مشاغل خانگی کاهش خود به خودی هزینه راه‌اندازی و طول کار است که این امر سبب سوددهی بیشتر و در نتیجه بالارفتن قدرت رقابت با سایر مشاغل می‌شود.
وی موارد مذکور را در حوزه توانمندسازی افراد دانست و تصریح کرد: در مشاغل خانگی نیز مانند سایر کسب و کارها مشکلات و نگاه‌های سختگیرانه وجود دارد؛ به طور مثال در بحث مواد غذایی که با سلامت مردم سر و کار دارد، از طرف بهداشت موانعی به وجود آمده که باید راهکارهایی ارائه شود تا مجموعه‌های نظارتی نیز از اطمینان خاطر لازم برخوردار شوند.
ابراهیمی فرد مسئله دیگر در بهبود مشاغل خانگی را ایجاد پشتیبان سیستمی به جای پشتیبان فردی عنوان کرد و گفت: وظایف پشتیبان باید فراتر از آنچه که مشخص شده است باشد بنابراین یک فرد به تنهایی نمی‌تواند از عهده تمامی این مسائل برآید پس باید چند نیروی کمکی بگیرد و مسائلی اعم از سنجیدن توانایی افراد به وسیله آزمون یا مصاحبه، اخذ مجوز از اداره‌جات، ایجاد بازار فروش و این دسته از مسائل را بر عهده گیرد تا از درگیر شدن نیروی کار و سختی‌هایی که باعث از دست رفتن انگیزه وی می‌شود پرهیز شود.
وی ادامه داد: ایجاد تشکل‌هایی جهت یاری رساندن به افراد ناآگاه در این حوزه ضروری است. باید تشکل‌هایی محلی به وجود آورد تا با ایجاد بازارچه‌های محلی، در اختیار قراردادن مکان‌های عمومی مانند مساجد به شاغلان و ایجاد نمایشگاه‌های مجازی برای کسانی که آگاهی یا شرایط انجام این کار را ندارند، به فروش محصولات آن‌ها و پایداری مشاغل خانگی کمک کنند.
ابراهیمی فرد عنوان کرد: البته در موضوع توانمندسازی، آگاهی و آموزش، جهاد دانشگاهی در حال انجام اقداماتی می‌باشد و قصد کم کردن ارزش کار نیست اما از آن‌جایی که ارزش مادی و معنوی مشاغل خانگی بسیار بیشتر از چیزی است که در حال حاضر مشاهده می‌شود ضرورت اقدامات گسترده‌تر در این حوزه مشخص می‌شود.
وی در خصوص مسئله مشاغل مربوط به زنان بیان کرد: نمی‌توان یک لیست از مشاغل خانگی مانند خیاطی، آرایشگری، پرورش مرغ و امثال این‌ها را تهیه کرد که خانم‌ها انجام دهند، خانم ها با خلاقیت و توانایی‌های خود می‌توانند حتی مشاغل خانگی جدیدی شناسایی کنند چه بسا امروزه نمونه‌های بسیار موفقی در مشاغل جدید نیز وجود دارد.
ابراهیمی فرد با تأکید بر اینکه استان قم دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه مشاغل خانگی است بیان کرد: با احترام به این موضوع که هرکاری در بخش خود مهم است، اگر بخش ناچیزی از هزینه ای که صرف مشاغل بسیاری از جمله ساخت شهرک‌های صنعتی در قم شده به مشاغل خانگی اختصاص داده شود تحولی اساسی در درآمد سرانه استان قم ایجاد خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: باید مزیت‌های رقابتی قم را یافت و از بین آن‌ها مشاغل خانگی ایجاد کرد؛ مثلا یکی از مزیت‌های ویژه شهر قم بحث گردشگری-زیارتی بودن آن است که باید لیستی از نیازهای ضروری و غیرضروری افراد در سفر تهیه کرد و تعاملاتی در این زمینه به خرج داد تا بتوان سفر زائران را به قم طولانی تر و جذاب تر کرد که این امر می‌تواند ظرفیت‌های مشاغل خانگی را افزایش دهد.
معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه علمی کاربردی استان قم یادآور شد: یک ظرفیت دیگر که درقم می‌تواند سبب بهبود مشاغل خانگی شود فرش است و ظرفیت دیگر تولیدات کفش دمپایی و صندل است زیرا موارد بسیاری از جمله رنگ آمیزی و بسته بندی این کفش‌ها در خانه انجام می‌گیرد.
ابراهیمی فرد ابراز کرد: ظرفیت ویژه دیگر استان قم در تولید سوهان و شیرینی‌های سنتی می‌باشد. استان قم حتی ظرفیت این که بزرگترین قطب تولید شیرینی سنتی کشور باشد را نیز دارد اما متأسفانه این ظرفیت‌ها از دست می‌رود و مردم نیز در فقر اقتصادی و بیکاری به سر می‌برند.
وی افزایش کیفیت مشاغل خانگی را یکی از راه‌های بهبود آن دانست و گفت: برخی بر این باورند که مشاغل خانگی در مقابل وقت مصرفی سود چندانی ندارند؛ اما رعایت ارگونومی‌های مهندسی از جمله شرایط محیطی مناسب، نور کافی، تهویه مناسب و نحوه صحیح انجام کار، خستگی را کاهش داده و در نتیجه موجب افزایش سرعت و کیفیت می‌شود که ناخودآگاه سود بیشتری را نیز به دنبال دارد؛ به طور قطع موارد مذکور نیز نیاز به آموزش دارند.
ابراهیمی فرد تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد مورد تأیید در سطح کشور در حال حاضر در این راستا در حال انجام خدمات ارزشمندی است اما باید به فکر بهبود این طرح با ایجاد سیستم‌ها و زیرسیستم‌هایی باشند و حتی درصورت نیاز می‌توان اتحادیه پشتیبان‌های مشاغل خانگی را نیز ایجاد کرد.
وی ضمن تشکر از تلاش جهاد دانشگاهی و مسئولین دخیل در این طرح اظهار کرد: با پیشرفت مشاغل خانگی بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم حل می‌شود و این امر نیازمند فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های عمومی و شبکه‌های مجازی می‌باشد تا مردم از ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود در این راستا آگاه شوند.