اخبار

طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به دنبال اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی زنان جامعه است

گيلان

۱۳۹۹/۰۷/۱۹

متن کامل خبر

ایسنا/گیلان- مدیرکل امور بانوان گیلان، به نقش بسیار موثر و توسعه گر جهاد دانشگاهی در بخش شناسایی زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار به دنبال اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی زنان در جامعه است

زهرا یعقوب نژاد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان گیلان، اظهار کرد: این طرح که براساس بند «ت» ماده ۸۰ قانون برنامه ششم، از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حال اجراست، مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی است

وی با بیان اینکه دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان به عنوان کارفرما، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به عنوان ناظر و سازمان جهاد دانشگاهی گیلان به عنوان مجری طرح مذکور است، افزود: جامعه هدف طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار را زنان همسر فوت شده، زنان مطلقه، زنان دارای همسر زندانی، از کار افتاده، معتاد، متواری، مفقودالاثر و... و دختران مجرد بیکار ۴۵ سال به بالا تشکیل می دهند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان، حدود ۳۰۰ زن گیلانی سرپررست خانوار را تحت پوشش این طرح دانست و عنوان کرد: مشاغل خانگی اولویت طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار است و پیشرانان با در اختیار گذاشتن مواد اولیه برای بانوان و ایجاد محیط امن و مناسب به توسعه اشتغال کمک می کنند.

یعقوب نژاد، دوزندگی، حصیربافی، گلیم بافی، قالی بافی، چادرشب بافی، عروسک بافی، چرم دوزی، رشتی دوزی، پرورش گل و گیاه زینتی، گل سازی، پرورش قارچ، معرق، نقاشی را ۱۳ رسته شغلی ویژه جامعه هدف این طرح دانست و متذکر شد: زنان سرپرست خانوار شرکت کننده در این طرح از شهرستان های منتخب شامل آستانه اشرفیه، صومعه سرا، املش، فومن، شفت، بندرانزلی، لاهیجان، رضوانشهر، رشت، سیاهکل، رودسر، تالش، رودبار و ماسال هستند.

وی از جمله دستاوردهای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را ایجاد ۴۳ فروشگاه مجازی و مکان بازار برای پیشرانان و متقاضیان مستقل این طرح دانست و اضافه کرد: همچنین مقدمات شبکه سازی در هشت رشته حصیربافی، چرم دوزی، قالیبافی، گلیم بافی، چادرشب بافی، دوزندگی کالای خواب، پرورش گل و گیاه و رشتی دوزی در دست اقدام است که از این تعداد دو شبکه حصیربافی و قالیبافی در مراحل پایانی می باشد.

مدیرکل امور بانوان گیلان، با بیان اینکه از بین ۳۴ پیشران معرفی شده در طرح ۱۰ نفر دارای برند مشخص هستند، اظهار کرد: برندسازی مابقی پیشرانان و متقاضیان مستقل در دست اقدام بوده و طرح در مراحل پایانی است.

یعقوب نژاد، افزایش سطح تقاضای بازار برای تولیدات خانگی، پتانسیل بالای بخش گردشگری در حوزه کسب و کارهای وابسته به صنایع دستی، انعطاف پذیری ساعات کاری، تغییر نگرش جامعه نسبت به مقوله مشاغل خانگی، ظرفیت بالای مشاغل خانگی برای درآمدزایی با استفاده از خلاقیت و نوآوری، ظرفیت استفاده از بسترهای الکترونیکی برای بازاریابی و فروش محصولات و... را از مزایای اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با محور مشاغل خانگی دانست.

وی هدف از اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را حمایت، پشتیبانی و ارتقای معیشت و اقتصاد خانواده ها از طریق توسعه مشاغل خانگی دانست و گفت: کارگاه های طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار پتانسیل بالایی جهت حمایت از جامعه هدف و افزایش تولیدات دارند.

مدیرکل امور بانوان گیلان، به نقش بسیار موثر و توسعه گر جهاد دانشگاهی در بخش شناسایی زنان سرپرست خانوار اشاره و عنوان کرد: ایجاد اشتغال با رویکرد مشاغل خانگی و کسب و کارهای نوین به ویژه برای زنان سرپرست خانوار که در کنار مادری، معیشت خانواده را نیز تامین می‌کنند، اهمیت بسیاری دارد.

یعقوب نژاد، گیلان را جزو استان هایی دانست که آمار زنان سرپرست خانوار در آن رشد داشته است و خاطرنشان کرد: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار به دنبال اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی زنان در جامعه است.

وی با بیان اینکه چرخ اقتصاد با حضور مردان و زنان به حرکت در می آید، یادآور شد: برای رسیدن به توسعه پایدار و برقراری عدالت جنسیتی باید شاهد حضور فعال زنان و مردان در عرصه های گوناگون فرهنگی و اجتماعی و علمی و اقتصادی باشیم.