اخبار

افراد پیشران طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را همراهی می کنند

اصفهان

۱۳۹۹/۰۷/۱۹

متن کامل خبر

شادی فضلی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: این طرح مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی طی تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی در سراسر کشور در حال اجراست. 

وی افزود: منظور از زنان سرپرست خانوار زنان زیر ۵۵ سال است که یا همسرشان فوت کرده‌اند یا از همسر خود جدا شده‌اند و یا همسرشان به دلایلی چون اعتیاد، بیماری و زندان از کار افتاده‌ است. همچنین دختران مجرد بالای ۴۵ سالی که  تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز هستند جز زنان سرپرست خانوار محسوب می‌شوند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان، گفت: در استان اصفهان طرح مذکور به کارفرمایی دفتر امور بانوان و خانواده، نظارت اداره تعاون و اجرای جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در چند شهرستان از جمله اصفهان، گلپایگان، لنجان و خمینی‌شهر در حال اجراست.

فضلی تصریح کرد: بهبود معیشت، افزایش رفاه، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش درآمد متقاضیان و پیشگیری از ورود زنان سرپرست خانوار به نهادهای حمایتی از اهداف کلی این طرح است. از مزایای دیگر طرح پیشبرد هم‌زمان ملزومات اشتغال بانوان سرپرست خانوار شامل آموزش، بازاریابی، اتصال به بازارهای محلی در سطح استان و کشور و برندسازی و استانداردسازی محصولات است که در سه مرحله شناسایی و ارزیابی اولیه متقاضیان، شناسایی پشتیبانان طرح، توانمندسازی و اتصال به بازار اجرا خواهد شد.

وی افزود: یکی از موفقیت‌های طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار کمک گرفتن از افراد پیشران است یعنی کسانی که از نظر اقتصادی کارآفرین بوده و توانسته‌اند در رشته‌های مختلف به کمک زنان سرپرست خانواده بیایند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان ادامه داد: بر اساس مطالعات رشته‌های شغلی بافت فرش و تابلو فرش، گلیم‌بافی، بافتنی‌های سنتی (عروسک بافی – نقده‌دوزی)، چرم دوزی، پوشاک و خیاطی، مینا کاری و نقاشی پشت شیشه، ساخت زیورآلات طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی و تزئینی، بسته‌بندی و مونتاژ قطعات به‌عنوان مزیت‌های شغلی استان اصفهان شناسایی شده‌اند که در حال حاضر ۲۷ پیشران در برخی از رشته‌های فوق مثل گلیم بافی، چرم دوزی و خیاطی در حال همکاری با این طرح هستند که ضمن آموزش و ایجاد اشتغال برای مخاطبان، از آموزش‌های تخصصی مانند بازاریابی، مشتری‌مداری، اصول تجارت و ... نیز برخوردار شده و از خدمات اتصال به بازار جهت افزایش فروش به صورت رایگان بهره مند می‌شوند.

فضلی خاطرنشان کرد: امیدواریم این الگوی موفق در جهاد دانشگاهی بسط و گسترش یابد و طی ماه‌های آینده به صورت طرحی فراگیر برای زنان سرپرست خانوار و دختران فارغ‌التحصیل جویای کار مورد توجه قرار گیرد.