اخبار

آغاز ثبت نام مرحله اول از متقاضیان مشاغل خانگی در هشت استان پایلوت در الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی

تهران

۱۳۹۷/۰۳/۱۳

متن کامل خبر

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، سرکار خانم امامدادی، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی به تشریح فرایند انجام این طرح پرداخت.

امامدادی عنوان کرد: این طرح در سه فاز انجام می͏ شود که فاز اول، بررسی و شناسایی مزیت͏ ها و توانمندی͏ های مناطق، فاز دوم توانمندسازی متقاضیان و فاز سوم و نهایی اتصال به بازار می͏ باشد. وی در تشریح اقدامات انجام شده الگو اعلام داشت؛ تمامی مراحل فاز اول به طور کامل انجام شده است و در اجرای فازهای دوم و سوم، پیشرفت͏ های خوبی صورت گرفته است و بخش͏ های اصلی کار انجام شده است.

برای مثال به منظور امکان ارتباط مستقیم با متقاضیان و راهنمایی، آموزش، مشاوره و استعدادسنجی متقاضیان سامانه ای توسط جهاد دانشگاهی به نشانی www.inhb.ir راه͏ اندازی شده است که امیدواریم با فعالیت این سامانه مرحله توانمندسازی متقاضیان با سرعت بیشتری انجام ͏گیرد.

خوشبختانه در خصوص فاز سوم و مرحله اتصال به بازار نیز ارتباطات و تعاملات خوبی با برندها و اشخاص فعال در عرصه فروش مشاغل خانگی برقرار شده است که امیدواریم با قوی͏ تر کردن این تعاملات، اتصال تولیدات متقاضیان مشاغل خانگی و فعالین کسب و کار خانگی با برندهای معروف و بازار فروش، شاهد رشد کمی و کیفی محصولات مشاغل خانگی در همه عرصه͏ ها  به͏ ویژه در بحث بسته͏ بندی و شیوه ارائه محصولات که یکی از مسائل و مشکلات اصلی مشاغل خانگی است، باشیم.

امامدادی در خصوص مزیت این طرح نسبت به طرح͏ های قبلی گفت: در طرح͏ های قبلی  ارائه خدمات صرفا به افراد مراجعه͏ کننده صورت می͏ گرفت، ولی در این طرح  ما به سراغ متقاضیان رفتیم و منتظر نماندیم تا آنها به سراغ ما بیایند.

جهاد دانشگاهی به عنوان عامل اجرایی طرح و به عنوان یک نهاد توسعه ای و واسطه ای با رصد کارآفرینان، بنگاه͏ ها و اشخاص اثر بخش و تأثیرگذار در حوزه مشاغل خانگی، آنها را  شناسایی کرده و به همکاری هرچه بهتر در طرح ترغیب نموده است.  دوم اینکه در طرح͏ های قبلی، با مراجعه افراد، اطلاعات آنها بر اساس خوداظهاری در سیستم ثبت می͏ شد و بر اساس اطلاعات و طرح͏ های وارد شده در سیستم؛ درخواست ها  توسط دستگاه های اجرایی بررسی لازم انجام می͏ شد و در صورت تایید برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی می شدند. اما در طرح نوین مشاغل خانگی، بررسی͏ های تخصصی صورت گرفته، توان و استعداد اشخاص سنجیده می͏ شود و بر اساس آن و طبق نظر متخصصین، در صورت نیاز آموزش͏ ها و مشاوره های لازم ارائه می͏ شود.

امامدادی در ادامه تصریح کرد: منظور از آموزش͏، آموزش͏ های کوتاه͏ مدت می͏ باشد. اشخاصی که به سامانه مراجعه می͏ کنند، مهارت͏ هایی دارند و ممکن است نیازمند آموزش͏ های تکمیلی مانند آموزش͏ های کارآفرینی، شناخت بازار، مسائل مالی و غیره باشند که  جهاد دانشگاهی با تکمیل مهارت͏ های متقاضیان ،آموزش و مشاوره، امکان موفقیت آنها در فاز اتصال به بازار را بیشتر خواهد نمود.

سوم اینکه، خیلی اشخاص تمایل به فعالیت انفرادی دارند که در این طرح هدایت و راهنمای آنها را به سمت فعالیت͏ های پشتیبانی و شبکه͏ ای در دستور کار داریم، ضمن اینکه با شناسایی اشخاص اثرگذار، ارتباط مفیدی میان آنها و متقاضیان کسب و کار مشاغل خانگی برقرار می͏ شود.

امیدواریم با اجرای این الگوی نوین، حلقه͏ های مفقوده شناسایی شده و با تیم͏ سازی و شبکه͏ سازی لازم، باعث افزایش کمی و کیفی محصولات عرضه شده در بازار توسط برندهای مطرح بشویم.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در ادامه خصوص فرایند فراخوان  طرح نوین الگوی مشاغل خانگی اشاره کرد: این طرح در هشت استان به صورت پایلوت و در قالب فراخوان توسط  سازمان تجاری͏ سازی فناوری و اشتغال دانش͏آموختگان جهاد دانشگاهی اجرا می͏ شود، علاقه مندان و متقاضیان با ورود به سامانه طرح نوین الگوی مشاغل خانگی به آدرس www.inhb.ir و مطالعه شرایط و ضوابط، ثبت͏ نام کرده و از مهارت͏ های آموزشی و مشاوره  و سایر پشتیبانی͏ های لازم بهره مند می͏ شوند.

امامدادی در خصوص محدودیت زمانی برای فراخوان ثبت نام اعلام کرد که فعلا محدودیت زمانی وجود ندارد، ولی قطعا می͏ بایست زمان خاصی را در نظر بگیریم، زیرا می͏ خواهیم میزان اثر بخشی این طرح محک زده شود و با توجه به اینکه ابتدای کار است، محدودیت زمانی در نظر گرفته نشده است، اما با پیشرفت کار و به تناسب میزان استقبال و ظرفیت و امکاناتی که جهاد دانشگاهی خواهد داشت، زمان مشخصی در نظر خواهیم گرفت.

امیدوارم جهاد دانشگاهی و پشتیبانان به شیوه͏ای عمل کنند که شاهد استمرار این طرح و تولید محصولات مشاخل خانگی با کیفیت خوب و قابل قبولی در بازارهای داخلی و خارجی باشیم.