اخبار

جلسه کارگروه علمی طرح «توسعه مشاغل خانگی» اردبیل برگزار شد

اردبيل

۱۳۹۹/۰۷/۲۱

متن کامل خبر

رئیس جهادانشگاهی استان اردبیل گفت: جهاددانشگاهی با عملیاتی کردن اهداف طرح ملی «توسعه مشاغل خانگی» جایگاه کسب وکار های خانگی را در اقتصاد ارتقا و توسعه می بخشد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، مهران اوچی اردبیلی یکشنبه 20 مهر، در جلسه کارگروه علمی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان با بیان این مطلب، افزود: با اراده جهادی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی می‌توان اهداف این طرح را محقق کرد.

وی با بیان اینکه این طرح تحت نظارت و مدیریت معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای اجرا می‌شود، یادآور شد: با شبکه‌سازی هدفمند و استفاده از پتانسیل پیشران‌های ملی و استانی می‌توان زمینه مناسبی برای توسعه اشتغال و بازار در کشور فراهم کرد.

رئیس جهادانشگاهی استان اردبیل سهمیه استان اردبیل از این طرح را دو هزار نفر اعلام و تصریح کرد : به همت جهاددانشگاهی اجرای طرح مذکور از سال ۱۳۹۶ در ۹ استان به صورت پایلوت انجام شد که ۲۶۱ مزیت نسبی به دنبال داشته و منجر به شناسایی و ایجاد ارتباط مشاغل خانگی با150 بنگاه تعاونی و خوشه‌های کسب و کار و جذب ۵۵۰ نفر از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و خیرین در حوزه‌های مختلف شده است.

اوچی اردبیلی ادامه داد: وظایف جهاددانشگاهی در این طرح به عنوان نهاد تسهیل‌گر و واسطه‌ای، مطالعات پژوهشی، رصد و پایش، ارزیابی، اثربخشی، مستند‌سازی، بانک اطلاعاتی، شبکه‌سازی، هم‌افزایی و تسهیل‌گری، جلوگیری از اتلاف منابع، تقویت روحیه تیمی و گروهی، اتصال به بازار، توجه به زنجیره ارزش و ظرفیت‌سازی است.

وی اظهار کرد: ثبت نام متقاضیان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از 6 شهریور ماه آغاز شده است که تاکنون 900 نفر از استان ثبت‌نام کرده اند.

وی با بیان اینکه اولویت‌های شغلی این طرح با توجه به نیاز و ظرفیت‌های مناطق مختلف استان شناسایی و ارائه شده است، خاطرنشان کرد: به تناسب فرهنگ و پتانسیل استان اردبیل رشته‌های خیاطی لباس، چرم دوزی، قالیبافی، بافنده تابلو فرش، گلدوزی سنتی، ویرایشگر متون، مترجمی، برنامه نویسی و انیماتور از اولویت‌های شغلی شناسایی و معرفی شده است.

اوچی اردبیلی افتتاح دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی، عقد تفاهم‌نامه‌ همکاری با دستگاه‌های ذیربط و انجمن‌های کاریابی استان و تشکیل کارگروه عملی و راهبری متشکل از نمایندگان، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، نخبگان و صاحب نظران این حوزه را از اقدامات  مهم انجام گرفته در راستای عملیاتی کردن این طرح عنوان کرد.

وی با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در بهبود وضعیت معیشتی و رونق اقتصادی خانواده‌ها موثر خواهد بود، تصریح‌ کرد:  به منظور ایجاد بستر مناسب برای فروش محصولات، در حال حاضر فروشگاه‌ و سامانه‌های مجازی راه‌اندازی شده است تا افراد و پیشران‌های توانمند بتوانند محصولات خود را به راحتی به بازار عرضه کنند.

رئیس جهادانشگاهی استان اردبیل بر مساعدت متولیان امر برای ارائه تسهیلات به پیشران‌ها، جهت پیشبرد روند هدایت افراد در این طرح تاکید و تصریح کرد: با جهت‌دهی درست به جامعه هدف می‌توانند بستر خوبی را برای توسعه اقتصادی فراهم و دغدغه اشتغال استان را برطرف کنند.

اوچی اردبیلی ادامه داد: امیدواریم با پیشبرد اهداف طرح توسعه مشاغل خانگی بتوانیم در ساماندهی کسب و کارهای خرد خانگی و  رفع دغدغه‌های اشتغال کشور موثر عمل کنیم.

طرح توسعه مشاغل خانگی بستر خوبی برای رونق اقتصادی استان‌ فراهم می‌کند

در این جلسه رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اردبیل ضمن قدردانی از پیگیری و تلاش جهاددانشگاهی در پیشبرد اهداف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان، افزود: جهاددانشگاهی با نیاز سنجی دقیق و توجه به ظرفیت‌های استان در انتخاب اولویت‌های شغلی این طرح موفق عمل کرده است.

رحیم یونسی با بیان اینکه توانمندسازی افراد با توجه به مزیت‌های استانی انجام می‌شود، ادامه داد: این طرح بستر خوبی را برای توسعه و رونق اقتصادی استان‌ فراهم خواهد کرد.

وی با تاکید بر ایجاد زیرساخت‌های فروش محصولات خانگی در استان، اضافه کرد: در این طرح باید از پتانسیل‌ پیشران‌های ملی و استانی استفاده شود تا در برندسازی محصولات اثربخش عمل کرد.

رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اردبیل با بیان اینکه با تاکید بر استفاده از ظرفیت های دستگاه های اجرایی استان در هدایت متقاضیان مشاغل خانگی یادآور شد: با کاهش برخی از محدودیت های ثبت نام این طرح می‌توان افراد بیشتری را تحت پوشش قرار داد.

 

با گسترش عرضه محصولات خانگی می‌توان به صادرات ورود کرد

در این جلسه رئیس اداره فرش استان اردبیل با بیان اینکه باید حوزه بازاریابی استان تقویت شود، ادامه داد: ارائه تسهیلات به پیشران ها در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از فعالیت‌های آنها باشد که این امر همراهی و هم افزایی دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

بقیت اله بابایی یادآور شد: با گسترش عرضه محصولات خانگی میتوان به صادرات ورود کرد.

گفتنی است در جلسه کارگروه علمی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اردبیل با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی متولی، نحوه پیشبرد اهداف و دغدغه‌های اجرایی این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.