اخبار

اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در چهارمحال و بختیاری برای ۷۷ نفر

چهارمحال وبختيارئ

۱۳۹۹/۰۷/۲۳

متن کامل خبر

مرضیه جلیل‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با همکاری جهاد دانشگاهی به‌عنوان مجری طرح، نظارت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و اداره‌کل امور زنان و خانواده  استانداری به‌عنوان نماینده معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برای پیگیری امور مرتبط، از سال ۹۸ در استان کلید خورده است، اظهار کرد: سهمیه این استان ۷۷ نفر بوده و از سال ۹۸، ۵۰ نفر تحت پوشش کامل این طرح قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر این بانوان از شهرستان‌های شهرکرد و سامان هستند، افزود:  فعالیت ۲۷ نفر دیگر به‌دلیل بحران کرونا در حال حاضر متوقف شده و به محض ثبات شرایط، ادامه پیگیری کار  از سر گرفته خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بانوان سرپرست خانوار در مرحله نخست توسط مجری طرح یعنی جهاد دانشگاهی تحت آموزش‌های مشاوره قرار می‌گیرند، افزود: پس از تائید شدن بانوان از سوی مشاوران، این افراد در کارگاه‌های اشتغال مربوطه شرکت می‌کنند و اگر آن حرفه را از قبل یاد گرفته باشند روند اتصال به بازار این افراد سریع‌تر پیش خواهد رفت.

جلیل‌پور اضافه کرد: برگزاری انواع کارگاه‌ها با فعالیت‌های متفاوت برای جامعه هدف بر عهده جهاد دانشگاهی بوده، پس از آن با استفاده از پشتیبان‌های معرفی‌شده از سوی این نهاد، زنان سرپرست خانوار به بازار کار متصل شده و فعالیت این بانوان در اتصال به بازار نیز توسط جهاد دانشگاهی رصد می‌شود.

جلیل‌پور درخصوص نوع فعالیت‌های درنظرگرفته‌شده برای بانوان چهارمحال و بختیاری توضیح داد: گلیم‌بافی، پخت انواع نان، قالی‌بافی و تابلوفرش حرفه‌های تعریف‌شده برای این طرح ملی بوده‌اند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری کمبود اعتبارات را یکی از مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: امکان دارد کمبود بودجه، اجازه پیاده‌سازی طرح را در کل استان ندهد بنابراین اولویت‌بندی اجرای طرح در شهرستان‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه حذف واسطه‌ها و ارائه محصول در نمایشگاه‌ها بسیار راهگشا است، گفت: البته در شرایط کنونی، بازار فروش مجازی می‌تواند نقش خوبی را برای فروش محصولات ایفا نماید.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه مجهز و به‌روز بودن و توانایی کار با فضای مجازی حائز اهمیت است، اظهار کرد: شخصی که آشنا با برنامه‌های کاربردی فضای مجازی باشد در شغل خانگی و حرفه خود موفق عمل می‌کند، سنتی عمل کردن مشتری‌ها را محدود کرده و پیشرفت فرد را کند خواهد کرد.

جلیل‌پور یادآور شد: به‌روز کردن محصول، افزایش کیفیت و تبلیغات می‌تواند در حفظ مشتری و فروش محصولات بیشتر، نقش بسزایی داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از سال ۹۷ تا ۹۹، ۳۲ هزار و ۶۸۴ کارگاه اشتغال ویژه بانوان با همکاری دستگاه‌های متولی امر در استان برگزار شده است، گفت: این کارگاه‌ها ویژه بانوان استان بوده که اکثریت را زنان سرپرست خانوار تشکیل داده‌اند.

وی تعداد بانوان سرپرست خانوار را ۱۸ هزار و ۱۸۲ نفر تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی استان عنوان و تصریح کرد: از این تعداد ۱۴ هزار و ۱۲۹ نفر تحت پوشش کمیته امداد و ۴۰۵۳ نفر تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته‌اند، گفتنی است این ارقام مربوط به سه ماه ابتدای سال جاری است.