اخبار

فکر نمی‌کنم بازارچه ثابت مشکل بانوان سرپرست خانوار قزوینی را حل کند

قزوين

۱۳۹۹/۰۷/۲۸

متن کامل خبر

مدیرکل بانوان استاندار:
فکر نمی‌کنم بازارچه ثابت مشکل بانوان سرپرست خانوار قزوینی را حل کند
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین اعلام کرد: فکر نمی‌کنم بازارچه ثابت مشکل بانوان سرپرست خانوار را حل کند، نظرم بر این است موازی با راه‌اندازی بازارچه دائمی از فضای مجازی حمایت کنیم تا کسب و کارهای پایدار در این حوزه فعالیت کنند.
صدیقه ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: احداث بازارچه دائمی برای زنان سرپرست خانوار در مرکز استان در دستور کار است، اخیرا در کمیته بانوان شورای شهر حضور پیدا کردم و طرح خوبی ارائه شد؛ به‌خاطر کرونا طرحی با عنوان راه‌اندازی بازارچه در فضای مجازی ارائه شد تا همه زنانی که در حوزه صنایع دستی و کشاورزی فعال هستند از این فضا استفاده کرده و محصول خود را به فروش برسانند.
وی ادامه داد: علی رغم پیگیری‌های مکرر راه‌اندازی بازارچه دائمی به نتیجه نرسیده است چون شهرداری اعلام می‌کند در داخل شهر فضا و زمین برای راه‌اندازی بازارچه ندارد و این در حالی است که اعتبار آن از سوی شهرداری پیش‌بینی شده است.
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین تصریح کرد: در بودجه امسال شهرداری قزوین یک میلیارد تومان برای راه‌اندازی بازارچه دائمی اختصاص پیدا کرده است ولی چون فضای مناسب مکان‌یابی نشده این موضوع عملیاتی و اجرایی نشده است.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی و شیوع کرونا از اعضای شورای شهر خواستیم که شهرداری از راه‌اندازی سایت و یا اپلیکشن فروش مجازی حمایت کند البته این پیشنهاد در کمیته بانوان مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد در صحن شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد.
ربیعی خاطرنشان کرد: یکی از تعاونی‌های زنان در حوزه فروش محصولات خانگی مورد حمایت قرار گرفت. به این تعاونی ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت و سایت فروش مجازی اردیبهشت ماه ۹۹ راه‌اندازی شد تا بانوانی که در عرصه صنایع دستی و دامی فعالیت می‌کنند محصول خود را از طریق سایت «دهکده شاپ» به فروش برسانند.
وی عنوان کرد: این تعاونی باید برای معرفی این سایت به زنان تلاش خود را مضاعف کند تا زنان از این فضا برای فروش محصولات خود استفاده کنند. این شرکت تعاونی نیروهایی دارد که آنها را به روستاها و مناطق اعزام می‌کند و از محصولات تولیدی تصویر و اطلاعات تهیه می‌کنند، سپس همه این موارد در سایت درج می‌شود.
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین با اشاره به اینکه خیلی از کسب و کارها و فروش محصولات الکترونیکی شدند، افزود: بازارچه دائمی فروش محصولات خانگی منتفی نیست و جلسات این موضوع از طریق معاونت عمرانی استانداری در حال پیگیری است ولی با توجه به اینکه در شرایط کرونا قرار داریم و معلوم نیست که این اوضاع چه زمانی تمام شود به موازت راه‌اندازی بازارچه باید به سمت استفاده از بستر مجازی حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: ما در گذشته در آموزش‌ها خیلی از فضای مجازی استفاده نمی‌کردیم ولی دیگر کشورها پیشگام بودند و آموزش‌ها را در بستر مجازی ارائه می‌دادند الان ما به اجبار شرایط کرونا از فضای مجازی استفاده می‌کنیم. خواه ناخواه دنیا چه در آموزش و چه در حوزه کسب و کارها به سمت الکترونیکی کردن امور پیش می‌رود، ما هم باید به این سمت برویم.
ربیعی عنوان کرد: حتی بعد از اتمام کرونا به فضای مجازی نیاز خواهیم داشت به همین جهت باید حمایت‌‎های لازم صورت گیرد. فرض کنید بازاچه‌ای دایر کنیم، خانمی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت دارد مشتریانش محدود به افراد ساکن در استان می‌شود ولی اگر در فضای مجازی فروش داشته باشد از سراسر کشور مشتری خواهد داشت.
وی گفت: باید از این فضاها حمایت کنیم تا بازار کار زنان را گسترش دهیم. اگرچه بازارچه دائمی برای فروش محصولات خانگی شکل نگرفته است ولی به مناسبت‌های مختلف در استان به واسطه دستگاه‌های مختلف بازارچه‌هایی را برای زنان سرپرست خانوار راه‌اندازی کردیم و عملاً خروجی و فروش مطلوبی حاصل نشد.
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین در پایان بیان کرد: فکر نمی‌کنم بازارچه ثابت مشکل بانوان سرپرست خانوار را حل کند، نظرم بر این است موازی با راه‌اندازی بازارچه دائمی از فضای مجازی حمایت کنیم تا کسب و کارهای پایدار در این حوزه فعالیت کنند.