اخبار

اتصال به بازار ۱۲۰ زن سرپرست خانوار خوزستان

خوزستان

۱۳۹۹/۰۸/۰۳

متن کامل خبر

به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی، سیدرضا علوی مدیر پروژه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان خوزستان در این نشست مجازی با اشاره به تغییر مدیریتی این طرح باتوجه به مسئولیت‌های جدید وی در جهاددانشگاهی، به ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در این خصوص از آغاز اجرای طرح تاکنون پرداخت و اظهار داشت: برگزاری سه جلسه کمیته راهبری، 14 جلسه کمیته اجرایی، 2 جلسه توجیهی مشاوران فرمانداری‌ها و سه جلسه داخلی شورای هماهنگی سازمان ازجمله اقدامات مدیریتی طرح است.

وی افزود: همچنین برگزاری 10 نشست مشترک با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف ذی‌نفع در پروژه ازجمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، جهاد کشاورزی و ...، همچنین به‌طور مشخص سه جلسه با بخش خصوصی به‌عنوان پیشران‌ها و یکی از ارکان طرح و برگزاری 2 نشست با خیریه‌ها از دیگر اقدامات انجام‌شده طی این مدت است.

مدیر پروژه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان خوزستان با بیان این‌که در حوزه آموزش نیز 5 سمینار آموزشی برگزار شد، تصریح کرد: در مجموع 200 نفر-ساعت آموزش برای پیشران‌های طرح انجام شد. علاوه بر آن، سه نوبت بازدید از بازارچه‌های محصولات مشاغل خانگی به‌صورت میدانی، برگزاری 2 جلسه توجیهی حضوری و 2 جلسه وبیناری برای پیشران‌ها و همچنین 6 جلسه مشاوره و معرفی طرح انجام شد.

علوی با اشاره به تشکیل گروه پیشران‌ها و شبکه‌سازی رسته‌ها ادامه داد: گروه پیشران‌ها با 81 عضو تشکیل و شبکه‌ای از پیشران‌ها ایجاد شد؛ همچنین تفاهم‌نامه‌‌هایی با 11 پیشران منعقد شد و سه تفاهم‌نامه دیگر نیز در حال انعقاد است که البته تعداد مذاکرات بسیار بیشتر بود.

وی در خصوص شناسایی زنان سرپرست خانوار هدف طرح، با قدردانی از همکاری و همراهی بسیارخوب امور بانوان استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان عنوان کرد: باتوجه به عدم امکان فراخوان عمومی و جامعه هدف طرح شامل زنان سرپرست غیرشاغل و غیرمشمول نهادهای حمایتی، چالش بزرگ طرح شناسایی این افراد بود؛ در نهایت با کمک و همراهی مشاوران امور بانوان فرمانداری‌ها، بهزیستی، خیریه‌ها و همچنین خود پیشران‌ها 784 پرونده به دبیرخانه رسید و در نهایت با راستی‌آزمایی براساس پروتکل‌های مربوطه، 493 نفر به‌عنوان واجد شرایط شناسایی شد؛ باتوجه به سهمیه 420 نفری خوزستان در این طرح، حدود 80 نفر بیش از سهمیه شناسایی شدند.

مدیر پروژه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان خوزستان فاز بعدی پروژه را وصل کردن این افراد به پیشران‌ها تحت عنوان اتصال به بازار عنوان و خاطرنشان کرد: این کار برای 120 نفر انجام و برای 87 نفر از این تعداد فروشگاه‌های اینترنتی در قالب مکان-بازار راه‌اندازی شد که بتوانند محصولات خود را به‌طور مستقیم عرضه کنند و آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه شد. بقیه این 120 نفر هم به پیشران‌ها معرفی و از این طریق به بازار وصل شدند.

علوی ادامه داد: اقدام دیگر تشکیل اتاق فکر فرش و گلیم استان است که منجر به شبکه‌سازی افقی و عمودی فعالان عرصه فرش و گلیم در استان می‌شود؛ به‌طور مثال شناسایی مسائل و مشکلات مشترک، اقدامات لازم برای تأمین مواد اولیه به نرخ مناسب و ارائه خدمات گروهی برای اعضا مانند بیمه تکمیلی از مزایای این شبکه‌سازی است. در همین راستا شبکه‌های پوشاک و صنایع دستی استان نیز در دست راه‌اندازی است.

وی با اشاره به چالش‌های معرفی افراد به بازار، گفت: تماس‌های تلفنی ناموفق به‌طوری‌که 50 درصد تماس‌ها پاسخ داده نمی‌شدند، عدم مهارت کافی یا توانایی فیزیکی فرد، اشتغال و یا ازدواج برخی افراد طی این مدت و در برخی موارد عدم اجازه خانواده از دلایل عدم مراجعه به پیشران‌ها بوده است که در نهایت با 13 پیشران تفاهم‌نامه‌هایی جهت اتصال به بازار امضا شد.

علوی همچنین شناسایی مزیت‌های اقتصادی و حوزه کسب‌وکار استان را از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در این مدت دانست و توضیح داد: این سند یکی از بزرگترین و مهم‌ترین خروجی‌های طرح است که به ما می‌گوید در کدام حوزه‌ها و مشاغل توانمندتر هستیم و می‌توانیم به آن‌ها ورود کنیم. این کار مطالعاتی با بررسی اسناد بالادستی، 44 وب‌سایت سازمانی، تماس تلفنی با 165 نفر در سازمان‌های مختلف و انجام 15 مصاحبه با خبرگان و افراد مسئول در استان خوزستان انجام شد.

مدیر پروژه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان خوزستان افزود: همچنین 3800 صفحه مطالعه کتابخانه‌ای، 14 سند ملی و 19 سند استانی، 388 خبر و مصاحبه رسمی، 138 عنوان مقاله و پایان‌نامه دانشگاهی و اسناد و گزارشات دستگاه‌های اجرایی بررسی و در نهایت 15 شغل مرتبط دارای مزیت به تفکیک شهرستان‌ها شناسایی شد.

به گزارش دبیرخانه طرح ملی مشاغل خانگی، در این نشست نماینده اداره کل امور بانوان استانداری به عنوان کارفرما، نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به عنوان ناظر طرح و دیگر سازمان‌ها و نهادهای عضو از قبیل بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و ... به ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص پیشبرد هرچه بهتر طرح پرداختند.