اخبار

مصاحبه تصویری با مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین

قزوين

۱۳۹۹/۰۸/۰۳

متن کامل خبر

ایسنا/قزوین مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: مهم‌ترین مشکل در حوزه فرش دستبافت این است که نقشه فرش قزوین در سطح کشور معرفی نشده است و اگر بررسی شود خواهیم دید افرادی که در حوزه فرش فعالیت دارند عمدتاً نقشه فرش دیگر استان‌ها را می‌بافند.

صدیقه ربیعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در خصوص طرح توسعه مشاغل خانگی باید بگوییم که این طرح با همکاری جهاددانشگاهی در دیگر استان‌ها به صورت آزمایشی اجرا شده بود که نتایج خوبی حاصل شد. این طرح برای اولین بار سال ۹۸ در استان قزوین اجرایی شد که امیدواریم در سال ۹۹ در شناسایی زنان سرپرست خانوار موفق‌تر عمل کنیم.

وی ادامه داد: برای توسعه مشاغل خانگی باید به عوامل مختلف توجه کرد؛ اولین عامل این است که فعالان این عرصه ساماندهی شده و بین آنان و پیشران‌ها پیوند برقرار شود تا به‌عنوان یک عضو پایدار به‌عنوان فعال اقتصادی در بازار فعالیت داشته باشند.

 مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین خاطرنشان کرد: فعالان مشاغل خانگی نیازمند آموزش هستند و باید با مباحثی همچون بازارسازی، بازاریابی، بازارهای دیجیتال و برندسازی آشنا شوند چون افرادی که در این عرصه فعالیت دارند با مبانی اولیه کسب و کارهای خانگی آشنا نیستند.

وی بیان کرد: امروزه بسته‌بندی حرف نخست را می‌زند و این در حالی است که بسیاری از فعالان این عرصه بدان توجهی نمی‌کنند، این فعالان باید بازار را شناسایی و سپس برای تولید اقدام کنند.

ضرورت بازاریابی و آموزش در مشاغل خانگی

ربیعی تصریح کرد: روی بازاریابی و آموزش تأکید ویژه‌ای دارم؛ در عصر کنونی دوران استفاده از بازارهای سنتی و فیزیکی تمام شده است و صاحبان کسب و کارها با بازارهای مجازی، بازاریابی موفقی خواهند داشت.

وی گفت: مدیران مشاغل خانگی باید مدیریت کسب و کار را بیاموزند و با علم به آن در این عرصه فعالیت داشته باشند، علاوه بر آموزش نیز باید به تقویت و توسعه پیشران‌ها توجه کنیم، یکی از مشکلات موجود این است که فعالان مشاغل خانگی با پیشران‌ها در ارتباط نیستند. البته آموزش پیشران‌ها را هم نباید فراموش کنیم آن‌ها برای توسعه باید آموزش ببینند تا فعالیتشان به توسعه پایدار منجر شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین اشاره کرد: در عرصه مشاغل خانگی باید به پتانسیل‌های استان توجه ویژه‌ای داشته باشیم، اگر فعالین این عرصه روی ظرفیت‌های بالقوه استان متمرکز شوند بهتر عمل خواهند کرد. قزوین قطب کشاورزی است باید بررسی کنیم که پیشران‌ها چقدر در تبدیل محصولات کشاورزی موفق عمل کرده‌اند، قزوین ظرفیت خوبی در عرصه تولید شیرینی و به ویژه باقلوا دارد باید دید که چقدر توانسته‌ایم این محصولات را در سطح ملی معرفی کنیم.

قوانین مشاغل خانگی را دست و پاگیر نمی‌دانم

وی تشریح کرد: شاید کاستی‌هایی در قوانین وجود داشته باشد که باید به‌مرور شناسایی و اصلاح شوند اما در مجموع قوانین مشاغل خانگی را دست و پاگیر نمی‌دانم در حقیقت افرادی فعال در این عرصه روی قوانین اشراف کامل ندارند، برای مثال صاحبان این مشاغل در اولین قدم باید در سامانه ثبت‌نام و مجوز دریافت کنند، اما متأسفانه مشاهده می‌کنیم که اغلب فعالان این ثبت‌نام را انجام نداده‌اند به همین جهت در ساماندهی با مشکل مواجه شدیم. اگر فعالین در سامانه ثبت‌نام کنند از بیمه و تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

ربیعی بیان کرد: جهت حمایت از توسعه مشاغل خانگی، «آموزش و توانمندسازی» در اولویت قرار دارد و پس از آن به ترتیب «ایجاد شبکه کسب و کار»، «حمایت از پیشران‌ها»، «توجه به بازاریابی و فروش محصولات» و «اعطای تسهیلات» دارای اهمیت هستند.

وی افزود: اعطای تسهیلات زمانی مفید خواهد بود که فرد توانمند باشد و به شبکه‌سازی و ارتباط با دیگر بنگاه‌های اقتصادی توجه کند؛ به دلیل عدم وجود چنین مهارت‌هایی متأسفانه مشاهده می‌کنیم اغلب تسهیلات دریافتی به سمت بازارهای غیرهدف رفته چون فرد مهارت و توانایی لازم را برای مدیریت کسب و کار نداشته است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین تأکید کرد: بخش کشاورزی می‌تواند مهم‌ترین فرصت را در حوزه مشاعل خانگی برای ما ایجاد کند پس از آن صنایع دستی، صنعت و خدمات، فعالیت‌های فرهنگی و هنری و فرش دستباف در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. چون قزوین قطب کشاورزی و صنعت است می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که در این بخش نیز می‌توانیم برای تبدیل محصولات کشاورزی اقدام کنیم.

کشمش و زیتون قزوین را فرآوری کنیم

وی با اشاره به فرآوری محصولات کشاورزی عنوان کرد: در استان قزوین می‌توانیم محصولاتی همچون کشمش تاکستان، زیتون طارم و میوه و محصولات الموت را فرآوری کرده و در سطح ملی عرضه کنیم، البته در این بخش می‌توانیم نگاه فراملی نیز داشته باشیم.

ربیعی اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی افراد به صورت پراکنده فعالیت دارند و پیشران کافی در این عرصه نداریم به همین جهت در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی باید خوشه‌سازی اتفاق بیفتد.

وی تشریح کرد: به عناون مثال مهم‌ترین مشکل در حوزه فرش دستبافت این است که نقشه فرش قزوین در سطح کشور معرفی نشده است و اگر بررسی شود خواهیم دید افرادی که در حوزه فرش فعالیت دارند عمدتاً نقشه فرش دیگر استان‌ها را می‌بافند. اولین اقدام این است که نقشه فرش قزوین را در سطح کشور معرفی کنیم. در عرصه فرش، تعاونی‌های موفقی در سطح استان داریم که یکی از تعاونی‌های فرش در شهرستان بوئین‌زهرا از جمله تعاونی‌های موفق در سطح کشور است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین تصریح کرد: باید بتوانیم افرادی که در حوزه مشاغل خانگی خُرد فعالیت دارند را با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و بالادستی مرتبط کنیم، بالغ  بر ۴۰ هزار زن سرپرست خانوار در استان داریم، برای ایجاد شغل و درآمد ثابت برای این قشر در گام نخست باید روی مشاغل خانگی تمرکز کنیم و این اتفاق زمانی می‌افتد که آنان را با بنگاه‌های بالادستی پیوند دهیم. بنابراین باید آنان را به سمت تشکیل تعاونی و تشکل هدایت کنیم تا بین آنان هم‌افزایی ایجاد شود.

وی بیان کرد: اگر امروز بخواهیم به عنوان یک فعال اقتصادی فعالیت داشته باشیم باید دانش و اطلاعات خود را ارتقا دهیم. در حوزه برندسازی و بازاریابی مشکلات اساسی وجود دارد که باعث شده صاحبان کسب و کارهای خانگی با مشکل مواجه شوند.

هراس افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از فعالیت اقتصادی

ربیعی یادآور شد: کسانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند از فعالیت اقتصادی هراس دارند به همین خاطر نهادهایی چون کمیته امداد این اطمینان خاطر را به مددجویان می‌دهند که در صورت راه‌اندازی کسب و کار تا زمانی که مددجو بتواند خود را اداره کند آنان را تحت پوشش خواهند داشت.

وی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر شاهد رشد تعداد مددجویان بوده‎ایم. در استان قزوین ۲۱ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند که جهاددانشگاهی برای شناسایی آنان با مشکل مواجه شد، از دیگر مشکل‎ها می‎توانیم به عدم تمایل افراد برای همراهی و شناسایی پیشران‎ها اشاره کنیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین تصریح کرد: اغلب پیشران‌ها در حوزه خیاطی فعالیت دارند که باید به رشته‌های نوین روی آورند چون امروزه خلاقیت و نوآوری حرف نخست را می‌زند. پیشران‌ها و فعالان مشاغل خانگی برای اینکه پایداری خود را در بازار حفظ کنند باید خلاقیت و نوآوری داشته باشند.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد جمعیت کشور روستایی و ۷۵ درصد شهری هستند، گفت: مشاغل خانگی روستایی متفاوت از مشاغل خانگی شهری است. بر اساس آمار ۶۵ درصد فارغ‌التحصیلان زن دانشگاهی بیکار هستند و باید بستری را فراهم کنیم که در رشته‌ها و موضوعات نوین فعالیت کنند در حقیقت باید یک زنجیره ارزشی از ایده تا تولید شکل گیرد تا رشته‌های دانشگاهی مختلف در این زنجیره به ایفای نقش بپردازند.

ربیعی یادآور شد: اغلب زنان سرپرست خانوار به دنبال آن هستند که در محیط خانه مشغول به فعالیت شوند تا در کنار فعالیت اقتصادی به ایفای نقش مادری بپردازند بنابراین اگر بخواهیم این زنان را وارد محیط کارگاه کنیم از سوی آنان استقبالی را شاهد نخواهیم بود.

چند پیشنهاد ...

وی در پایان چند پیشنهاد را بیان و عنوان کرد: در ابتدا باید به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان توجه کنیم و سپس رویکردی نوین به مشاغل خانگی داشته باشیم، تقویت و توسعه پیشران‌‎ها برای حفظ شغل و درآمد پایدار بسیار مهم است و باید روی این بخش تمرکز داشته باشیم تا زنجیره شکل گیرد و موفق عمل کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین تأکید کرد: در طرح مشاغل خانگی بایستی الگوهای موفق معرفی شوند تا دیگران برای ادامه مسیر از تجربیات آنان استفاده و انگیزه پیدا کنند و وارد فضای رقابتی شوند.