اخبار

دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در قزوین افتتاح شد

قزوين

۱۳۹۹/۰۸/۰۳

متن کامل خبر

ایسنا/قزوین رئیس جهاددانشگاهی استان قزوین گفت: طرح توسعه مشاغل خانگی به مهاجرت معکوس کمک ویژه‌ای کرده و زنجیره ارزش را تکمیل خواهد کرد.

دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی استان قزوین به کارفرمایی وزرات کار و رفاه اجتماعی در جهاددانشگاهی آغاز به کار کرد. فرشاد پیله‌چی در این مراسم که صبح امروز ۲۰ مهر در معاونت آموزش جهاددانشگاهی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در سطح کشور از سال ۹۵ طرح مشاغل خانگی به جهاددانشگاهی واگذار شده است.

وی ادامه داد: به‌دنبال این موضوع بودیم که نواقص طرح‌های قبلی در حوزه مشاغل خانگی را برطرف و زنجیره این مشاغل را تکمیل کنیم که امیدواریم این امر با تعامل اتفاق بیفتد.

رئیس جهاددانشگاهی قزوین بیان کرد: در سال‌های پیش از ۹۸ طرحی با عنوان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تنها در استان‌های مرزی کشور اجرایی می‌شد، اما از سال گذشته طرح مشاغل خانگی در قزوین نیز اجرایی شده و برای سال ۹۹ ظرفیت ایجاد ۱۵۰۰ شغل خانگی به استان قزوین اختصاص داده‌شده است.

وی عنوان کرد: باید در این طرح نقاط ضعف طرح‌های قبلی که در کشور اجراشده است را برطرف کرده و بر آن‌ها تمرکز کنیم. در جهاددانشگاهی به دنبال این هستیم بعد از شناسایی افراد به آنان مشاوره ارائه داده و توانمند کنیم. مشاوره به این جهت ارائه می‌شود که متقاضیان بدانند آنان در چه بخشی می‌توانند فعالیت کنند و درنهایت به بازار متصل شوند.

پیله‌چی با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی به مهاجرت معکوس کمک ویژه‌ای کرده و زنجیره ارزش را تکمیل خواهد کرد، تصریح کرد: فرهنگ‌سازی و ترویج مشاغل خانگی در این طرح بسیار مهم است.

رئیس جهاددانشگاهی قزوین با اشاره به اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی در سال ۹۹ در سه فاز اجرایی خواهد شد، افزود: در فاز نخست «هماهنگی و برگزاری جلسات با دستگاه‌های اجرایی»، «مصاحبه با عوامل انسانی مؤثر در اجرای طرح»، «مطالعه اسناد بالادستی و منابع کتابخانه‌ای» و «استخراج مزیت‌های استانی» انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در فاز دوم «شناسایی برندهای ملی و استانی، تعاونی‌ها و فروشگاه‌های مجازی، سمن‌ها و اتحادیه» و «فراخوان مشاوره تسهیلگران»، «فراخوان متقاضیان مشاغل خانگی بر اساس مزیت‌های شناسایی‌شده» و «آموزش و مشاوره» در دستور کار قرار خواهد گرفت. در فاز سوم طرح توسعه مشاغل خانگی استان قزوین نیز تولید مبتنی بر نیاز بازار در دستور کار قرار دارد.

پیله‌چی بیان کرد: استان قزوین ظرفیت ۱۵۰۰ متقاضی را دارد و تا به امروز حدود ۶۰۰ نفر در این طرح ثبت‌نام کردند و اگر اطلاع‌رسانی قوی‌تر از سوی دستگاه‌های بالادستی انجام شود افراد بیشتری می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند. علاقه‌مندان تا هشتم آبان می‌توانند با مراجعه به سایت www.inhb.ir ثبت نام کنند.

وی گفت: از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم برای اطلاع‌رسانی به ما کمک کنند، در ابتدا باید آگاه‌سازی را انجام دهیم تا علاقه‌مندان و متقاضیان به راه‌اندازی مشاغل خانگی وارد این طرح شوند.

رئیس جهاددانشگاهی قزوین بیان کرد: اگر تعداد افراد ثبت‌نام‌شده بیش از افراد متقاضی باشد توسط مصاحبه اولیه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت چون می‌خواهیم خروجی مطلوبی داشته باشیم.

وی متذکر شد: آموزش در مرکز استان متمرکز نخواهد بود بلکه در تمامی شهرستان‌ها آموزش را خواهیم داشت و جذب کارآفرینان، خبرگان و پیشرانان را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

پیله‌چی تصریح کرد: متقاضیان پس از یادگیری الفبای کارآفرینی باید وارد بازار شوند البته برخی از افراد این توانایی را ندارند به همین جهت باید به پیشرانان متصل شوند.

وی در خصوص اتصال متقاضیان و افراد آموزش‌دیده به بازار کار اضافه کرد: از ظرفیت تیم بازاریابی جهاددانشگاهی استفاده خواهیم کرد تا به صاحبان مشاغل خانگی در حوزه برندسازی، بسته‌بندی و دیگر مسائل مرتبط مشاوره ارائه دهد.

رئیس جهاددانشگاهی قزوین در پایان یادآور شد: برای اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری داده روستا به روستا می‌رویم و با دهیاری‌ها هماهنگ می‌کنیم تا این طرح را برای ساکنان و افراد متقاضی مشاغل خانگی تشریح کنیم.