اخبار

دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در قزوین افتتاح شد

قزوين

۱۳۹۹/۰۸/۰۳

متن کامل خبر

ایسنا/قزوین مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: اتصال به بازار و درآمد پایدار از جمله اهداف طرح توسعه مشاغل خانگی است به همین جهت باید روی پیشرانان تمرکز داشته باشیم تا بانوان و متقاضیان مشاغل خانگی به بازار متصل شوند.

صدیقه ربیعی در افتتاح دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی که صبح امروز ۲۰ مهر در معاونت آموزش جهادداشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم این طرح به‌گونه‌ای پیش رود که نتیجه خوبی حاصل شود. این طرح چندین سال است که توسط معاونت زنان ریاست جمهوری در استان‌های محروم و مرزی به‌عنوان پایلوت اجرایی شده است.

وی ادامه داد: سال قبل در قزوین برای اولین بار طرح توسعه مشاغل خانگی اجرایی شد که اولویت با زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی بود. هدف‌گذاری انجام‌شده این بود که این بانوان به بازار متصل شده و درآمد پایدار داشته باشند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین بیان کرد: باید روی پیشرانان تمرکز داشته باشیم تا بانوان و متقاضیان مشاغل خانگی به بازار متصل شوند چون اغلب کارآفرینان به‌صورت انفرادی توان تکمیل زنجیره را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در شناسایی پیشران‌ها انتظار می‌رود ظرفیت‌های استانی موردتوجه قرار گیرد و تیم مطالعاتی قزوین ورود پیدا کند؛ ادعا می‌کنیم قزوین قطب کشاورزی است و در تمامی نقاط استان محصولات کشاورزی وجود دارد که می‌توانیم روی آن‌ها تمرکز کنیم.

ربیعی گفت: باید از تجربیات سال گذشته استفاده کنیم و نقطه نهایی این طرح، اتصال به بازار و اشتغال پایدار است که امیدواریم این موضوع حاصل شود.

تعدد دانشگاه‌ها در قزوین آسیب‌زاست

مرتضی علیخانی مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین در این مراسم عنوان کرد: استان قزوین با ۲ آسیب بزرگ مهاجرت بیرونی و مهاجرت از روستا به شهر مواجه است که نرخ اشتغال به نرخ مهاجرت از روستاها به شهر بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه تعدد دانشگاه‌ها در قزوین آسیب‌زاست، افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی انتظار دارند که پشت یک میز بنشینند و خودکار به دست گیرند و کار اداری انجام دهند به همین جهت وارد هر شغلی نمی‌شوند که این امر موجب افزایش نرخ بیکاری شده است. استان قزوین در حوزه کشاورزی، گردشگری و صنعت ظرفیت‌های بسیاری دارد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین اشاره کرد: دشت قزوین نیز فرصت بی‌نظیری است که باید از آن استفاده کنیم، مقام معظم رهبری در سفرشان به قزوین ۱۰ دقیقه از سخنان خود را به دشت قزوین اختصاص دادند و این نشان از اهمیت این دشت در تولید و کشاورزی دارد.

وی افزود: قزوین یک شهر صنعتی نیست بلکه به‌مرورزمان صنعتی شده است. به خاطر اینکه قزوین شاهراه کشور است سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف اقدام به راه‌اندازی واحد تولیدی در این شهر کردند.

علیخانی تصریح کرد: در این سال‌ها چون قزوین به تهران نزدیک است سرمایه‌گذاران بسیاری به این استان ورود کردند که اهلیت آنان بررسی نشده است. در استان قزوین به صنایع فولادی نیازی نداریم که در پی آن آسیب به محیط‌زیست را شاهد باشیم.

وی اشاره کرد: تا زمانی که همه دستگاه‌ها ورود پیدا نکند شاهد حل معضل بیکاری و اشتغال در استان نخواهیم بود به همین جهت ضرورت دارد که مسئولین امر در حوزه مشاغل خانگی کمک کنند تا با هم‌افزایی شاهد تحقق اهداف این طرح باشیم.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین عنوان کرد: طرح اشتغال پایدار در دولت اتفاق افتاد و ۲۲۱ میلیارد تومان پرداخت شد. در ابتدا گزارش شد که ۲۱ مورد انحراف دارد و در بررسی مجدد مشاهده کردیم انحراف، ریالی نبوده است بلکه در برخی از پروژه‌ها کارگاه‌ها از شهری به شهر دیگر جابه‌جا شده بودند.

وی تأکید کرد: در این طرح نباید به دنبال مشاغل تکراری برویم بلکه باید مشاغل جدید را به متقاضیان معرفی کنیم، البته مشاغل باید پایدار باشند.

نگاه ویژه به مشاغل خانگی با تجارت الکترونیک

وحید انتظاری معاون اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: برخی از حاضران در جمع نکاتی را در خصوص مشاغل خانگی مطرح کردند؛ باید بگوییم که هدف از راه‌اندازی این طرح رفع نقاط ضعف موجود در مشاغل خانگی گذشته بوده است به همین منظور قراردادی برای تسهیلگری با جهاددانشگاهی منعقد شده است.

وی افزود: تلاش داریم افرادی که مجوز دارند را به بازار متصل کرده و این روند را تسهیل کنیم، بسیاری از فعالان مشاغل خانگی در راستای فروش و تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند که با اتصال به پیشران‌ها این مشکل رفع خواهد شد.

معاون اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود بازار مشاغلی همچون خیاطی اشباع شده است این امر را نمی‌توانم بپذیرم چراکه ظرفیت تولید در مشاغل خاگی بالاست و اگر اتصال به بازار برقرار شود حتی برای پوشاک و فرش مشتری خارجی وجود دارد و می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

انتظاری اضافه کرد: در خصوص مشاغل جدید نیز باید بازنگری صورت گیرد برای مثال می‌توانیم مشاغلی را در حوزه‌های IT، تولید محتوا، مترجمی، گرافیک و انیمیشن تعریف کنیم. با نگاه به تجارت الکترونیک می‌توانیم نگاه ویژه‌ای به مشاغل خانگی داشته باشیم و اشتغال پایدار ایجاد کنیم.