اخبار

آشنایی با ظرفیت‌ها و مزیت‌های روستاهای استان قزوین

قزوين

۱۳۹۹/۰۸/۰۳

متن کامل خبر

ایسنا/قزوین مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قزوین از بازدید میدانی روستاهای قزوین برای شناسایی ظرفیت مشاغل خانگی خبر داد و گفت: جهاددانشگاهی به‌عنوان مجری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی درصدد آن است که زنجیره ارزش مشاغل خانگی را تکمیل کند.

سید مصطفی زرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان قزوین، به‌صورت میدانی از روستاهای استان بازدید و مزیت‌های هر منطقه احصا می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است یک منطقه و یا روستا مزیت گردشگری و دیگری مزیت کشاورزی و دام‌پروری داشته باشد، جهاددانشگاهی به‌عنوان مجری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی درصدد آن است که زنجیره ارزش مشاغل خانگی را تکمیل کند.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قزوین بیان کرد: ۶ روستای الموت شرقی به نام‌های زرآباد، زوار دشت، اوان، کوشک، بیکین و گرمارود سفلی مورد بازدید قرار گرفتند، در بین روستاهایی که مورد بازدید قرار گرفتند زرآباد با ۳۰۰ نفر، بیشترین جمعیت را به خود اختصاص داده بود.

وی تصریح کرد: پیش از بازدید از روستاها معمولاً با دهیار منطقه هماهنگی می‌شود تا طی ساعتی مشخص علاقه‌مندان در مسجد روستا جمع و نسبت به این طرح آگاه شوند، ضمن حضور در روستا فرم‌هایی تهیه می‌شود و در آن افراد فعال لیست می‌شوند و علاوه بر آن در لیستی دیگر اطلاعات افراد جویای کار را دریافت می‌کنیم. در جلسه توجیهی دهیار و اهالی از مزیت‌های منطقه نیز سخن می‌گویند تا در راستای شناسایی مزیت‌ها از آن استفاده کنیم.

این مسئول گفت: روستاهای زرآباد، زواردشت و اوان ظرفیت‌های گردشگری دارند و حتی در اوان فضای مناسب برای پذیرایی از گردشگر نیز وجود دارد؛ در دیگر روستاها نیز زنبورداری، کشاورزی و باغات فندق، گردو و آلبالو ازجمله پتانسیل‌های منطقه به شمار می‌رود.

مشکل نبود نیروی جوان در روستاهاست

وی بیان کرد: مهاجرت جوانان به شهر باعث شده روستاها خالی از سکنه شوند، البته افراد ساکن در شهر اغلب پس از بازنشستگی به این روستاها بازمی‌گردند ولی عملاً نیروی جوان فعال در روستاها اندک است و با جمیعت مسن در روستاها مواجه هستیم.

زرآبادی تصریح کرد: خالی بودن روستا از سکنه در طارم سفلی و الموت باعث شده است درختچه‌های جنگلی و علفزارها افزایش پیدا کنند و مرز زندگی انسان و حیوان به هم نزدیک شود، این امر موجب شده است خوک‌ها به محصولات کشاورزی روستا آسیب بزنند.

وی گفت: روستای کوشک، روستایی کوچک و با ساخت‌وسازهای قدیمی بوده و فاقد آب است. در روستای گرمارود سفلی نیز برنج کشت می‌شود و محصول برداشت شده به دلیل نبود کارخانه برنج‌کوبی به استان‌های گیلان و مازندران ارسال می‌شود. محصول تولیدی قزوین علی‌رغم مرغوب بودن نسبت به برنج منطقه شمال کشور به نام برنج شمال به مشتری فروخته می‌شود.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قزوین ادامه داد: در این بازدید یکی از روستاییان به دلیل نبود صنایع تبدیلی و توان تولید محصول لبنی، روزانه ۶۰ لیتر شیر را به بیرون می‌ریخت، اگر صنایع تبدیلی در حوزه محصولات لبنی در این منطقه ایجاد شود قطعاً علاوه بر اشتغال‌زایی موجب رونق تولید نیز خواهد شد.

وی اشاره کرد: یک واحد مرغداری سنتی در زرآباد نیز توان افزودن پنج نفر نیروی شاغل را داشت ولی متأسفانه نیروی جوانی در روستا وجود نداشت که در آن مشغول به کار شود.

زرآبادی خاطرنشان کرد: برندسازی یکی از مشکلات مشاغل خانگی است به همین دلیل تولیدکنندگان نمی‌توانند محصول خود را با قیمت مناسب بفروشند برای همین امر در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی لیستی از افراد پیشران تهیه شده است تا صاحبان مشاغل با آن‌ها ارتباط بگیرند و این مشکل حل شود.

مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قزوین یادآور شد: علاقه‌مندان به ثبت‌نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان قزوین تا هفتم آبان می‌توانند به سایت http://www.inhb.ir/ مراجعه کرده و در این طرح ثبت‌نام کنند و پس از گذراندن دوره آموزشی با وصل شدن به پیشران‌ها، شاغل شوند.