اخبار

تخصیص ۱۰ درصد اعتبارات اشتغال روستایی به طرح توسعه مشاغل خانگی

اصفهان

۱۳۹۹/۰۸/۰۸

متن کامل خبر

 

 

مدیرعامل جمعیت احیاگران روستاهای ایران با بیان اینکه استان اصفهان یکی از پیشتازان این طرح است، گفت: متولی اجرای این طرح، وزارت تعاون ، کار ورفاه اجتماعی بوده که با اجرای جهاد دانشگاهی و همکاری سایر دستگاه های مرتبط  این طرح پیش می رود.

نادر گیویانپوردرگفت وگوبا ایسنا تاکید کرد: با وجود تلاش های ویژه جهاد دانشگاهی اصفهان، ایجاد اشتغال ۳ هزار نفر در حوزه مشاغل خانگی برای استان اصفهان پیش بینی شده است که نیازمند کمک نهادهای دیگر به این مجموعه هستیم.

گیویان پور افزود: جهاد دانشگاهی با وجود سبقه خود در حوزه فعالیت های پیاده سازی و اجرای اهداف اشتغال خرد، توانمندی پیاده کردن طرح توسعه ملی مشاغل خانگی را دارد و اصفهان نسبت به سایر استان ها در این زمینه موثرتر عمل کرده و به نظر می رسد این طرح ظرفیتی برای شهرستان های استان مهیا کند تا از خدمات توسعه طرح ملی مشاغل خانگی بهره مند شوند.

وی گفت: اخیرا معاون وزیر کار، ۱۰ درصد تسهیلات اعتبار اشتغال روستایی را به طرح توسعه مشاغل خانگی اختصاص داده است تا با تامین اعتبار بیشتری و پشتیبانی مالی بهتر، این طرح اجرایی شود.

مدیرعامل جمعیت احیاگران روستاهای ایران با اشاره به اینکه در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد توسعه ای جهت هماهنگی و همچنین پیشران و پایدارسازی اشتغال به صورت منطقه ای و محلی می تواند عمل کند، اظهار کرد: جمعیت احیاگران روستایی به عنوان یک جمعیت مردم نهاد، جهت تعامل با جهاد دانشگاهی و در قالب تفاهم نامه ای برای توسعه مشاغل خانگی در چند بخش اجرایی برای کمک به پایداری و اشتغال زنان مشارکت می کند.

وی در خصوص پتانسیل جمعیت روستایی برای مشاغل خانگی، گفت: در روستاها عمده مشاغل در حوزه کشاورزی تعریف شده و مشاغل زنان بعضا به حوزه صنایع تبدیلی، تکمیلی، خدمات گردشگری و صنایع دستی برمی گردد.

گیویان پور با اشاره به پتانسیل بالقوه روستاها در حوزه کسب و کار، اظهار کرد: باید با ساماندهی مشخص از کسب و کار روستاها از مسیر آموزش تا مشاوره و همچنین زمینه تولید و در ادامه برای اتصال بازار، حمایت کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی سال های گذشته در حوزه کشاورزی با تکمیل زنجیره تولید و ارزش روبرو نبودیم و به دلیل خام فروشی محصولات ارزش افزوده ای برای مناطق روستایی ایجاد نشده است، توضیح داد: به عنوان مثال اگرچه مناطق روستایی اصفهان در حوزه دام، لبنیات، باغداری و ... ظرفیت بالایی دارند، اما در حوزه صنایع تکمیلی و فراوری این محصولات و رساندن آنها به مدل تجاری اقدامی صورت نگرفته و کمترین سود نصیب کشاورزان می شود.

به گفته مدیرعامل جمعیت احیاگران روستاهای ایران، طرح توسعه مشاغل خانگی می تواند با تکمیل زنجیره در روستاها و اتصال به بخش های مختلف از جمله بخش خصوصی و ... در بازار شکل بگیرد، اما متاسفانه طی سال های گذشته کمتر زیرساخت های تجاری آن شکل گرفته و به مزیت های نسبی و رقابت منطقه ای فعالیت های شبکه ای و بازارسازی به صورت تخصصی نگاه حرفه ای نداشته ایم.

وی تاکید کرد: تکمیل زنجیره ارزش با شبکه سازی در بخش های تولید تا مصرف اقدامی ست که این جمعیت با استفاده از مدل های تجربه شده جهت احیای اقتصاد و اشتغال در اختیار همکاران طرح در سراسر استان خواهد گذاشت.