اخبار

جزئیات و نحوه استفاده از مزایای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در نشست خبری با حضور مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، تشریح شد.

آذربايجان شرقي

۱۳۹۹/۰۸/۰۸

متن کامل خبر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی، ظهر چهارشنبه در این نشست خبری با بیان اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، یکی از برنامه‌های وزارت کار بوده و ذیل اشتغال فراگیر تصویب شده است، گفت: عصر حاضر عصر تغییر بوده و به عنوان مثال، شیوه‌های زندگی کنونی نمی‌تواند در دوران پسا کرونا جوابگو باشد، از این رو مشاغل خانگی به شکل گذشته و سنتی مرسوم نیز پاسخگوی نیازهای بازار در آینده نخواهند بود.

حسین فتحی اضافه کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی همزمان با سراسر کشور در آذربایجان شرقی هم با مشارکت سازمان جهاد دانشگاهی استان به عنوان نهادی علمی، پژوهشی و تسهیل‌گر انجام می‌شود که امیدواریم بتوانیم بازار بزرگی در این زمینه ایجاد کنیم.

وی، ظرفیت سنجی، مشخص کردن مزیت‌های نسبی و رقابتی بازار، آموزش و در نهایت اتصال به بازار را از مراحل مختلف این طرح، برشمرد و گفت: این طرح در سایر کشورها نیز با ارایه‌ی آموزش‌های تخصصی و کاربردی و اجرای طرح‌های آموزش محور و توانمندساز به عنوان یکی از راه‌های رفع بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار، اجرا می‌شود.

فتحی، ظرفیت ثبت نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در آذربایجان شرقی را ۳۰۰۰ نفر عنوان کرد و افزود: زنان خانه‌دار، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، جوانان و سایر فعالان استان از جمله گروه‌های هدف این طرح هستند؛ برای ثبت نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نیاز به مهارت خاصی نبوده و آموزش‌های کاربردی، افراد را در جهت کسب مهارت‌ها و رساندن محصولاتشان به بازار، هدایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان پس از کسب آموزش‌ها با اتصال به پیشران‌ها و ایجاد بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها به سمت خود اشتغالی حرکت می‌کنند، اگر متقاضی ثبت نام در این طرح بیش از ۳۰۰۰ نفر باشد، می‌توان از ظرفیت سایر استان‌ها نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان پس از کسب توانمندی لازم، رها نخواهند شد، اظهار کرد: این افراد تا زمان به فروش رسیدن محصول، حمایت می‌شوند، محصولات تولید شده در سامانه‌های خرید و فروش اینترنتی که به روز هستند، تبلیغ شده و قابل فروش حتی به مشتریان خارجی نیز هستند، از این رو نگران ورود تولیدکنندگان به بازار و به مشکل برخوردنشان در فروش محصولات نیستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی متذکر شد: حمایت‌ها تا توانمندسازی و اشتغال پایدار ادامه خواهد داشت، سپس می‌توان از تسهیلات هشت میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای توسعه‌ی مشاغل خانگی، بهره‌مند شد.

دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه کلیه هم استانی‌های واجد شرایط می‌توانند نسبت به ثبت نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اقدام کنند، گفت: اغلب ثبت‌نام‌ها تا امروز از شهرستان تبریز انجام شده است و امیدواریم رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به فعالان و کارآفرینان سایر شهرستان‌های استان نیز همکاری کنند.

وی متذکر شد: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.inhb.ir نسبت به ثبت‌نام در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ثبت نام کرده و شغل مورد نیازشان را انتخاب کنند.وی با اشاره به اینکه ثبت نام در سایت طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی، هزینه‌ای به فرد تحمیل نمی‌کند، افزود: متقاضیان پس از ثبت نام در این سایت، مهارت و آموزش‌های لازم را کسب کرده و یا خودشان یا از طریق پیشران‌ها به شغل پایدار می‌رسند.

وی، بیکاری را مشکل اصلی دانش آموختگان دانشگاه‌ها عنوان کرد و طرح ملی توسعه‌ی مشاغل خانگی را فرصت مناسبی برای کسب مهارت و رسیدن به اشتغال پایدار توسط دانشجویان، دانست.

 محسنی ادامه داد: شروط در نظر گرفته شده برای ثبت نام در این طرح بسیار ساده بوده و شرطی مانند شرط سنی چندان مطرح نبوده و کافی است فرد زیر ۱۸ سال نباشد.

وی، دسترسی به بازار را از عمده مشکلات پس از شیوع بیماری کرونا دانست و گفت: این مشکل با راه اندازی فروشگاه‌های اینترنتی، برطرف شده و محصولات تولیدی با قیمتی به صرفه و مناسب بدون واسطه در سایت به فروش می‌رسند.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با همکاری این سازمان و اداره کل امور بانوان استانداری آذربایجان شرقی، گفت: محصولات و صنایع دستی تولید شده در این طرح نیز به صورت بدون واسطه و اینترنتی به فروش رفتند، همچنین ماسک و لباس گان هم از دیگر محصولات تولیدی بود که به دلیل اشباع در بازار داخلی به مشتری خارجی فروخته شدند.

جلیل روحانی، رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در ادامه‌ی این نشست با اشاره به امکان افزوده شدن رشته‌های دیگر به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، اظهار کرد: رشته‌های کنونی در فاز اول مطالعاتی طرح و با توجه به مزیت‌های نسبی استان، در نظر گرفته شده‌اند و در مراحل بعدی امکان افزوده شدن رشته‌های دیگر هم وجود دارد، تعداد رشته‌های مشاغل خانگی بالغ بر ۳۵۰ رشته است.

وی، اجباری نبودن حمایت‌های بیمه‌ای در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، را مزیت این طرح عنوان کرد و گفت: اگر پوشش بیمه‌ای اجباری بود، بسیاری از پیشران‌ها از طرح فراری می‌شدند، چنانچه این طرح و آموزش‌ها منجر به اشتغال پایدار شد، پیشران‌ها می‌توانند در مرحله تولید و فروش افراد تحت آموزششان را بیمه کنند.

وی متذکر شد: ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی قبلا هم انجام شده بود و اکنون نیز در حال انجام است، اما ظرفیتی برای آن مشخص نشده، ۳۰۰۰ نفری که می‌توانند در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ثبت نام کنند، جدا از طرح سازماندهی و حمایت هستند.

فرامرز نوری، مدیر اجرایی طرح نیز در جلسه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، گفت: این طرح در استان ما نیز از یک و نیم ماه قبل شروع شده و سازمان جهاد دانشگاهی نیز شبکه سازی بین نهادهای مختلف، سمن ها و کارآفرینان را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: بررسی مزیت‌ها و امکانات استان، ثبت نام و هدایت فرد، توانمندسازی، شناسایی و ارزیابی متقاضیان، مشاوره، تیم سازی و شبکه سازی و بازاریابی از جمله مراحل ثبت نام در این طرح به شمار می‌آیند.

وی، داشتن حداقل سن ۱۸ سال، بومی بودن، عدم اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی را از شرایط حضور متقاضی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد.

نوری در بخش پایانی سخنانش متذکر شد: پس از ثبت‌نام فرد، با متقاضی تماس گرفته شده و در صورت داشتن شرایط لازم خود فرد به عنوان پیشران تعیین می‌شود؛ مشاغل خانگی دیگر به شکل سنتی نیستند و به عنوان مثال در بافتن فرش‌ها از نخ‌های نانو استفاده می‌شود.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر وومشاهده‌ی عناوین شغلی به سایت، www.inhb.ir مراجعه کنند.

همچنین در حاشیه این نشست خبری دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی در ساختمان مجتمع آموزشی تحقیقاتی جهاددانشگاهی استان افتتاح شد.