اخبار

مشاغل خانگی خانواده‎های کم درآمد را توانمند می کند

قم

۱۳۹۹/۰۸/۲۰

متن کامل خبر

علی حسینی در گفت وگو با ایسنا بیان کرد: راه‌اندازی کسب ‌و کارهای خانگی می‌تواند مزایای گوناگونی را برای شاغلان این عرصه داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به حذف هزینه‌های جاری محیط کار مانند خرید، رهن و اجاره، مالیات، عوارض و قبوض مصرفی، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه ایاب و ذهاب، استفاده از نیرو و تخصص اعضای خانواده، ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیر رسمی به شیوه استاد - شاگردی بین اعضای خانواده اشاره کرد.
وی افزود: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که مجری این طرح در کشور جهاد دانشگاهی می‌باشد و در استان قم نیز همینطور است. علاقمندان تا ۳۰ آبان فرصت دارند در سامانه www. inhb.ir ثبت نام نمایند و نسبت به اخذ کد رهگیری اقدام نمایند تا بتوانند از مزیت های رایگان طرح ملی مشاغل خانگی استفاده نمایند. در این طرح ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر استان شناسایی شده و محصولات و خدمات مشاغل خانگی به بازار متصل می‌شود.
حسینی اظهار کرد: هدف از اجرای این الگو، تعامل با دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی مرتبط با اجرای طرح، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره حضوری و غیرحضوری به متقاضیان مشاغل خانگی برای اتصال به بازار، ایجاد زیرساخت‌های بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی و ایجاد امکان و تسهیل نظارت بر فرآیند اجرای طرح از طریق نرم‌افزار کنترل پروژه و بازدیدهای میدانی است‪.‬‬‬
وی در رابطه با مشاغلی که متقاضیان کسب و کارهای خانگی در استان قم می‌توانند انجام دهند ابرازکرد: گلیم‌ بافی، قالی بافی، صنایع چرمی، صنایع فرهنگی و هنری، بسته بندی محصولات، ، صنایع دستی، تولید محتوا، برنامه نویسی و ویراست متون چند نمونه از این مشاغل است و برای اطلاع دقیق‌تر می‌توان به سایت مشاغل خانگی مراجعه کرد.
حسینی در توضیح مراحل انجام این طرح گفت: در حال حاضر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سه فاز انجام می شود که فاز اول شناخت ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه و پتانسیل افرادی است که در رشته‌های مختلف در آنجا وجود دارند. فاز دوم توانمندسازی افرادی است که می‌توانند در این طرح مفید باشند و در مباحث کارآفرینی و بازارشناسی آموزش‌های لازم را در اختیار گیرند و فاز سوم مختص فارغ‌التحصیلانی است که بیکارند و توانایی خاصی ندارند که این افراد تحت آموزش‌های جهاد قرار می‌گیرند و با توجه به توانایی‌ها و پتانسیل خود هدایت می‌شوند.