اخبار

نشست تخصصی مشاغل خانگی زنان، چالشها و فرصت های پیش رو در ایام کرونا در ارومیه برگزار شد

آذربايجان غربي

۱۳۹۹/۰۸/۲۱

متن کامل خبر

توسط جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی؛

نشست تخصصی مشاغل خانگی زنان، چالشها و فرصت های پیش رو در ایام کرونا در ارومیه برگزار شد

 

با حضور رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری نشست تخصصی مشاغل خانگی زنان، چالشها و فرصت های پیش رو در ایام کرونا به همت جهاد دانشگاهی ویژه زنان کارآفرین و فعالان حوزه کسب و کار خانگی بصورت وبیناری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان، پریسا علیلو مدیرکل اموربانوان و خانواده  استانداری در این نشست با اشاره به اینکه نقش زنان در مشاغل خانگی بسیار محوری است اظهار کرد: در صورت آموزش صحیح و اصولی بسیاری از بانوان جامعه به موازات ایفای نقش در منزل به عنوان زن خانه دار، قادر به نقش آفرینی در حوزه تولیدی نیز خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه با گسترش روزافزون فناوری های نوین به ویژه فناوری دیجیتالی و گسترش فضای مجازی فرصتهای اقتصادی زیادی برای مشاغل خانگی زنان ایجاد شده است اظهار کرد: 20 درصد درآمد کشورهای در حال توسعه از مشاغل خانگی به دست می آید که نمونه آن  کشورهای چین و بنگلادش هستند کسب و کار خانگی زنان از نظر ایجاد شغل ، نوآوری در عرضه محصول یا خدمت موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور می شود.

مدیرکل اموربانوان و خانواده  استانداری آذربایجان غربی با اشاره به تاثیر و اهمیت توسعه مشاغل خانگی زنان در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی اظهار کرد:باتوجه به سهم بالای زنان در اقتصاد ملی و افزایش سطح سواد در این گروه از جامعه و همچنین مسائل فرهنگی مربوط به اشتغال زنان این امکان فراهم می شود که با توسعه مشاغل خانگی از ظرفیتهای اقتصادی زنان در جامعه استفاده بهتری شود.

علیلو افزود: لازمه تحقق چنین امری، اتخاذ تدابیر هوشمندانه و برنامه ریزی هدفمند و اصولی خواهد بود و با خود باوری زنان و امتزاج آموزش و مهارت افزایی هر چه بیشتر می توان به توفیقات بسیاری در حوزه اقتصادی نائل شد.

وی اظهار کرد: افزایش بهره‌وری سرمایه و صرفه جویی در هزینه‌های جانبی اشتغال و افزایش درآمد خانواده، ارتقاء مدیریت کسب و کار خانگی از طریق پیوند با بنگاه‌های بالادستی و تشکل‌های خوشه ای،  اتحادیه‌ها، تعاونی ها و صنوف و  تسهیل مقررات مربوط به کسب و کار خانگی، از مزیت ها و تاثیرات مشاغل خانگی زنان می باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های سلامت روان داشتن کار و اشتغال است و مشاغل خانگی به نوعی شروع حرکت استقلال خواهی زنان به شمار می رود اظهار کرد: باید با بینش و آگاهی لازم افراد بیکار را به سمت حرفه و مشاغل خانگی سوق داد و همگام با آموزش حرفه و شغل مناسب هم جامعه از معضلات دور می‌شود و هم سلامت روانی افراد تضمین خواهد شد‪.

دکتر رستم زاده رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز در این نشست تخصصی اظهار کرد:امروزه توجه به زنان و مشارکت آنان در فعالیتهاي اقتصادي و اجتماعی، یکی از معیارهاي مهم در تحقق اسناد توسعه کشورها تلقی می شود.

وی با اشاره به اینکه نقش زنان در توسعه، عاملی بنیادی در تحول همه جوامع انسانی محسوب می شود اظهار کرد: به منظور بستر سازي محیطی براي نقش آفرینی مؤثر زنان در فعالیتهاي اقتصادي اجتماعی و افزایش فرصتهاي شغلی و ارتقاء راندمان کاری طرح های مشابه طرح ملی مشاغل خانگی با مدل های متفاوت ارائه می شود اما موفقیت خروجی مدار طرح ها برای بانوان بستگی به طراحی مشاغل با ادبیات روحی و روانی زنان و تاکید و توجه به نقش بی بدیل او در خانواده در مدل الگویی دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت:زنان نقش موثر و کلیدی در اقتصاد خانواده و ترسیم الگوی مصرف خانواده دارند از این روز علاوه بر اینکه تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور می توانند داشته باشند الگوی تولید در کشور را هم تحت تاثیر قرار میدهند لذا با تکیه بر اهمیت و  نقش سازنده و موثر بانوان در توسعه کسب و کارهای خانگی نقش این قشر در توسعه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی خانواده و به تبع آن جامعه در مباحث مختلف بیش از پیش پررنگتر و حایز اهمیت و نیازمند توجه جدی است.

وی اظهار کرد:امروزه تغییر ارزش های اجتماعی و تمایل به ارتقای کیفیت و سبک زندگی و رفاه اقتصادی و همچنین نیاز به  استقلال کاری درکسب و کار  و در کنار خانواده بودن، منجر به گرایش هر چه بیشتر بانوان به مشاغل خانگی شده است.

مدیر طرح ملی مشاغل خانگی آذربایجان غربی  با اشاره به نقش مشاغل خانگی در اقتصاد ملی کشورها اظهار کرد:بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی جهان سوم، کسب و کار خانگی را بعنوان بخشی از فرایند توسعه در مدل پیشرفت خود بصورت کیفی جاگذاری و پیش بینی کرده اند.

دکتر رستم زاده با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی بین مشاغل خانگی و رشد ضریب اشتغال‌ یک کشور وجود دارد اظهار کرد: 30 درصد کسب‌وکارهای خرد و متوسط دنیا از جنس مشاغل خانگی است بطوریکه  این ظرفیت بی بدیل اشتغال آفرینی در کشور نیازمند بازاحیا و کالبد شکافی علمی و عملی مجدد است که این نهاد قدم های ارزشمندی در این راستا با همکاری وزارت کار و امور اجتماعی برداشته است و نیازمند همراهی و حمایت همه جانبه همه وزارتخانه ها و دستگاهها در همه سطوح است.

وی با اشاره به تاثیر مخرب بیماری کرونا بر اقتصاد بسیار زیادی از کسب و کارها اظهار کرد: این ایام بهترین فرصت برای خودنمایی مشاغل و کسب و کارهای خانگی را فراهم نموده است و دستگاههای متولی با یک کار تیمی مشترک با راهبری و اتصال متقاضیان و پیشرانان  این حوزه همانند طرح ملی مشاغل خانگی میتوانند با همفکری و مشارکت، الگویی بومی  متناسب با شرایط کرونایی حاکم بر جامعه برای کسب و کارهای خانگی ترسیم کنند تا هم حمایتی بر اقتصاد خانوارها بوده و هم اقتصاد متاثر از کرونا توان احیا برای رسیدن به نکته آغاز ریزشی ما قبل را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اکثر متقاضیان واقعی مشاغل خانگی بانوان بوده و نصف این تعداد نیز سرپرست خانوار می باشند خاطرنشان کرد: این مهم یک فرصت برای توجه جدی تر، انسانی تر، اخلاقی تر و بسیار ویژه تر همه مسئولان به این حوزه اشتغال آفرینی بوده و در ضمن محدود کردن مشاغل خانگی به زنان نیز آسیب های خاص خود را دارد که با توجه به شیوع کرونا بنظر می رسد رغبت مردان هم نسبت به گذشته بیشتر شده است اما باید بر روی بحث تبلیغات نوین فضای سایبری و مثلا اینفلوینسر مارکتینگ که می تواند برای مشاغل خانگی بسیار مهم باشد مدل بومی تر متناسب با هر شغل طراحی، تدوین و اجرایی شود و اسیب شناسی هم صورت پذیرد تا ارزش افزوده این نوع مشاغل متعادل تر و عادلانه تر تسهیم گردد.