اخبار

مشاغل خانگی فرصتی برای ایجاد اشتغال پایدار در استان

سيستان وبلوچستان

۱۳۹۹/۰۸/۲۲

متن کامل خبر

به گزارش ایسنا سیستان و بلوچستان، نشست هم‌اندیشی در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با حضور ریاست جهاد دانشگاهی استان، ماندانا زنگنه سروش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان و مدیر اجرایی طرح، در دفتر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شد.
منصور تاجری ، رئیس جهاد دانشگاهی استان بیان داشتند طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که با نقش آفرینی جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد واسط، تسهیل‌گر و توسعه‌ای در حال اجرا می‌باشد ، این طرح با کارفرمایی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی بعنوان مجری سپرده شده است.
وی با اشاره به اهمیت طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، بیان کرد: این طرح در سه فاز شناسایی مزیت‌ها، آموزش، مشاوره و توانمندسازی و در نهایت اتصال به بازار در حال اجراست.

برنامه‌ریزان واجراکنندگان این طرح نیز در پیاده‌سازی آن از جزئی‌نگری پرهیز نموده و با نگاهی کل‌نگر و سیستمی به شرایط موجود در پی ارائه راهکارهای بومی و منطقه ای اثرگذار با هداف ایجاد اشتغال پایدار در استان می باشند.
 ماندانا زنگنه سروش ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز بیان کرد: توسعه مشاغل خانگی در شرایط امروز یکی از راهبرد های مهم در ایجاد اشتغال است لذا باید جهت پایداری سازی این مشاغل توجه ویژه ای برای فروش در بازار این محصولات  داشت.

وی بیان کرد : نهادسازی و راهبری فعالین این حوزه بسمت ایجاد تشکل ها ، در کنار پیگیری نیازهای قانونی این مشاغل می تواند شکوفایی بهتری را در چرخه اقتصاد استان رقم زند و امید است یک فرآیند نوین را در این مسیر با حضور جهاددانشگاهی شاهد بود تا اتصال های فعالیت های قبلی انجام شده در این حوزه را در آینده دید.

مطالعات قبلی اشتغال انجام شده در استان بیشتر پوشش دهنده مشاغل سنتی بوده است و نوآوری و ایجاد عناوین شغلی جدید ، راه کارهای فروش محصولات و بازارسازی را بخوبی پوشش نداده است.

لذا لازم است جهت ایجاد مشاغلی که بازار خوبی دارد اقدام عاجلی را در میدان عمل صورت داد و در این مسیر حمایت و همراهی از طرف ما خواهد بود.
مرتضی نوری، مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی در استان در این نشست ضمن تشکر از فرصت داده شده ، بیان کرد: تمام حرف ما این است که قرار نیست همه چیز با وام حل شود، زیرا مشکل اصلی ما در این استان، کمبود وام و اعتبارات نیست و باید به دنبال راهکارهای موثر دیگر بود.
وی افزود: در این طرح ما تلاش خواهیم کرد با فرآیند سازی و ایجاد شبکه های مردمی زنجیره ارزش ، یک تحول را در مشاغل خانگی استان با همراهی دستگاه ها و سازمان های دیگر رقم بزنیم.

استاندارد سازی ، برند سازی و ایجاد زنجیره های ارزش از محورهای مهم کاری ماست که میتواند زمینه را برای حضور موفق این مشاغل در بازار فراهم نموده و  هدف این طرح که ایجاد ، توسعه و پایدارسازی مشاغل خانگی هست را محقق سازد.
گفتنی است، علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این طرح می‌توانند به سامانه inhb.ir مراجعه کنند. همچنین شرایط متقاضیان ثبت‌نام در این طرح، حداقل سن ۱۸ سال، بومی استان محل ثبت‌نام، عدم اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی است.