اخبار

لزوم ایجاد درگاه واحد در خدمات دهی به بانوان در کمیته امداد

تهران

۱۳۹۹/۰۸/۲۶

متن کامل خبر

لزوم ایجاد درگاه واحد در خدمات دهی به بانوان در کمیته امداد
رئیس فراکسیون زنان مجلس ضمن تاکید بر لزوم ایجاد درگاه واحد در خدمات دهی به بانوان در کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در تعریف زن سرپرست خانوار، زنان بد سرپرست نیز گنجانده شود.
به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس در گفتگوی اینستاگرامی با حجت الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد درباره زنان سرپرست خانوار گفت: مجموعه کمیته امداد حضرت امام (ره) به عنوان بزرگترین مجموعه خیریه یک خیر کثیر و مستمری است که در حال خدمات رسانی است و خدا را شاکریم که این نگاه فعال هم در حال حاضر در کمیته فعال است.
وی افزود: می‌خواهم این بحث را کمی کلان‌تر از بحث اشتغال و پیرامون توان افزایی و اشتغال زنان سرپرست خانوار طرح کنم. مساله زنان سرپرست خانوار برای مجموعه فراکسیون زنان مساله بسیار مهمی است و این امر دلایل متعددی دارد. ضرورت پرداختن به مساله زنان سرپرست خانوار برای همه مشخص است متأسفانه ما در مساله زن سرپرستی خانواده‌های ایرانی یک نرخ رشد داریم که این مساله دغدغه ایجاد کرده است و باید نسبت به آن اقداماتی انجام شود.
قاسم پور با اشاره بر کم برخوردار بودن این خانواده‌ها نسبت به خانواده‌های مرد سرپرست است، عنوان کرد: این مساله دغدغه ما را بیشتر کرده تا بتوانیم موجب توان افزایی این خانواده‌ها شویم و کمک کنیم بخشی از بار مشکلات فرهنگی اجتماعی از دوششان برداشته شود. ما در فراکسیون زنان با دستگاه‌هایی که بر اساس تقسیم کار ملی، مسئولیت بحث زنان سرپرست خانوار را به عهده دارند جلساتی داشتیم و در طی این جلسات چند ابر چالش احصا شده، تعریف توانمند سازی، متولی واحد نداشتن، بودجه پایدار نداشتن و پنجره حمایتی واحد از جمله چالش‌هایی بود که در این جلسات مورد بحث قرار گرفت. برنامه‌هایی را نیز جهت پیگیری این بحث‌ها مد نظر داریم تا مسائل زنان سرپرست خانوار را به عنوان یکی از موضوعات جدی مورد اهتمام قرار دهیم.
وی با بیا اینکه در فراکسیون کاری را به یک تیم از فعالان حوزه فقرزدایی سفارش داده‌ایم و از آنها خواستیم الگوهای اقدامی که در حال حاضر در حوزه زنان سرپرست خانوار در دستگاه‌ها اجرا می‌شود بررسی کنند، گفت: الگوی کمیته امداد هم بررسی شده و نکات بسیار خوبی دارد شاید مهمترین بحثی که ما در زمینه توانمند سازی زنان سرپرست خانوار باید مورد توجه قرار دهیم، ترم توانمند سازی در یک مجموعه از اقدامات دیده نمی‌شود و درگاه واحدی برای فردی که می‌خواهد توانمند شود تعریف نمی‌کنیم.
رئیس فراکسیون زنان مجلس افزود: در برخی از دستگاه‌ها این قضیه خود را جدی‌تر نشان می‌دهد و با توجه به اقدامات مؤثری که توسط کمیته امداد در این زمینه انجام شده شاید یکی از مجموعه‌هایی که این انتقاد به آن وارد باشد خود کمیته است. ما مسئله زن سرپرست خانوار را بسیار جزیره‌ای مدیریت می‌کنیم، مجموعه‌ای خدمات فرهنگی اجتماعی ارائه می‌دهد، مجموعه‌ای ترم اشتغالزایی را پیگیری می‌کند و نهایتاً اتفاق متوازنی روی نمی‌دهد.
قاسم پور با بیان اینکه توانمند سازی فرد به فرد متفاوت است و برای هر یک از افراد باید برنامه عمل و اقدام داشت، اظهار داشت: البته منظور بنده این نیست که برای هر فرد یک برنامه اقدام مجزا داشته باشیم. قاعدتاً این امکانپذیر نیست ولی برنامه اقدام باید بر اساس یک سری از اقتضائات مثل اقتضائات سنی، زیست بوم فرهنگی، اجتماعی و همچنین شرایط زندگی آن زن سرپرست خانوار مورد توجه قرار گیرد. حتماً یکی از مسائل اصلی زنان سرپرست خانوار مسائل اقتصادی است ولی بعضی اوقات چالش‌های عاطفی و چالش‌هایی با اطرافیان در حوزه خانواده با فرزندانشان دارند که آنها را به حدی از درگیری می‌کشاند که ما هرچه بخواهیم در زمینه‌های دیگر مفید باشیم ممکن است مؤثر واقع نشود. فلذا همه اینها باید در کنار هم دیده شود.
وی تاکید بر اینکه توانمندسازی باید شقوق مختلف هویتی زن را شامل شود، تصریح کرد: اگر با یک درگاه واحد شروع کنیم حتماً می‌توانیم به صورت مددکار محور و با در نظر گرفتن اقتضائات، عزت نفس، کرامت، برنامه فردی و حتی آرزوهای یک زن برنامه ریزی کنیم و در این صورت برنامه ریزی ما دقیق‌تر خواهد بود و به نتیجه بهتری خواهد رسید.
رئیس فراکسیون زنان افزود: در شقوق دیگر اگر بخواهیم انتزاعی از برنامه ریزی هایی که عرض کردم به دست بیاید قاعدتاً زیست بوم‌های فرهنگی اجتماعی و اقلیمی هر فرد باید مورد توجه قرار گیرد. چون ما عموماً ناظر بر این فضا مسائل زنان سرپرست خانوار را تمشیت نمی‌کنیم، عملاً نمی‌توانیم سیاست‌های کلی که در خصوص زنان سرپرست خانوار هم در سیاست‌های کلی خانواده و هم در برنامه‌های توسعه مطرح شده را رقم بزنیم.
قاسم پور ادامه داد: بحث دیگر که در این حوزه نیازمند یک توجه جدی است تعریف زن سرپرست خانوار است. عموماً این مساله باید بر مبنای خود اظهاری باشد البته این امر در الگوی کمیته خود را نشان نمی‌دهد، بحث دیگری که در الگوی کمیته بیشتر خود را نشان می‌دهد این است که ما زنان بد سرپرست را عموماً مورد توجه قرار نمی‌دهیم همچنین مددجویی که مددجوی اصلی کمیته نیست از این خدمات بی بهره است.
وی ابراز داشت: بحث دیگر به دلیل نبود درگاه واحد و عدم تصمیم‌گیری بر مبنای ویژگی‌های فردی افراد لزوماً نمی‌دانیم که آیا فرد قدرت تصمیم‌گیری لازم برای ادامه این مسیر را دارد یا نه، این امر زمانی خود را نشان می‌دهد که افراد در سیستم توان افزایی رسوب می‌کنند و خارج نمی‌شوند یا وقتی خارج می‌شوند در فضای آشفته اقتصادی فعلی نمی‌توانند خود را با فضا همراه کنند و در نهایت توانمند سازی یک اتفاق مداوم نیست.
وی با بیان اینکه در کارهای اشتغالزایی و زنجیره ارزش خدماتی و به فروش رسیدن حتمی محصولات تمرکزی بر کیفیت خروجی اتفاق نمی‌افتد، عنوان کرد: این عدم تمرکز بر کیفیت خروجی باعث رسوب در سیستم می‌شود. ما در حوزه توان افزایی زنان سرپرست خانوار دستمان پشت مددجو است و تا زمانی که این کار با همراهی ما اتفاق می‌افتد به خروج از سیستم منتهی نمی‌شود. ما نه خدمات مشاوره و مدد کاری داریم تا فرد بتواند بعد فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی زندگی خود را مدیریت کند و نه در کنار این بحث ناظر بر فعالیت کار می‌کنیم که توانمند سازی واقعی اتفاق بیفتد.
رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه در بحث توانمند سازی، زنان به کارگران ارزان قیمت تبدیل می‌شوند خاطرنشان کرد: صرفاً تا یک حدی اداره زندگی زن سرپرست خانوار را تمشیت می‌کنیم. البته این بحث من ناظر به بعد کلان بحث است نه کمیته امداد. بحث دیگری که در مساله زنان سرپرست خانوار زیاد گفتگو کردیم ولی الگوی خوبی در این زمینه نداریم این است که عمده زنان سرپرست خانوار هم نقش پدر و هم مادری را در خانواده ایفا می‌کنند با در نظر گرفتن این مساله ما باید بر روی مشاغل خانگی برنامه ریزی دقیق و درستی داشته باشیم ولی در این بررسی ما به این نتیجه رسیدیم که این مشاغل خانگی خلق ارزش یک برند دقیق و درست نیست.
وی درباره مشاغل خانگی توضیح داد: مشاغل خانگی در حال حاضر نازل‌ترین شغلی است که قابل انجام است. اینها بحث‌هایی است که در تعریف کلان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ما را دغدغه مند کرده که به چه ترتیب و با چه متولی گری باید بحث زنان سرپرست خانوار دنبال شود. ما هم ارتقا سواد و آگاهی این افراد را داشته باشیم، هم توانمند سازی ناظر به تک تک اعضای خانواده زنان سرپرست خانوار باشد و فقط یک توانمند سازی شغلی صرف را نداشته باشیم و هم این خانواده‌ها را از وضعیتی که هستند خارج کنیم نه اینکه نهایت اقدامات ما در حد گذراندن امورات آنها باشد.
رئیس فراکسیون زنان مجلس ابراز داشت: فعالیت‌های فعلی ما نوعاً در این حد است به طوری که حمایت‌های ما در حد یک حمایت نسبی است. من حتی جلساتی با برخی از زنان سرپرست خانوار داشتم که حدی از اشتغالزایی را خودشان انجام می‌دهند حلقه مفقوده عملکرد آنها این بود که این افراد با اینکه خود تجربه زیست سرپرست خانوار بودن را دارند نسبت به برخی مسائل آگاهی لازم را ندارند که اگر اشتغالی را ایجاد می‌کنند ایجاد شغل را در سطحی انجام دهند که مزایای فرد دیده شود. حد خودکفایی که ما در این کارها باید ایجاد کنیم این است که یک حمایت نسبی داشته باشیم و مسائل توسط خودشان مدیریت شود و ما هم تسهیل گر مدیریت مسائل آنها باشیم.
قاسم پور با بیان اینکه در مجموع کمیته امداد کارگزاری نمی‌کند بلکه راهبری می‌کند، تصریح کرد: این یک امر مهم و الگوی مناسب است که با رویکرد خوب شما پیگیری می‌شود. ولی ما از کمیته امداد حضرت امام انتظار داریم که بند ۱۴ سیاست‌های کلی خانواده را هم مورد توجه قرار دهد، با توجه به اینکه درصد بسیاری از این زنان زیر ۳۵ سال هستند، نسبت به ازدواج این زنان هم زمینه سازی مناسبی صورت گیرد.
وی تاکید کرد: بحث دیگر جزیره‌ای بودن در ارائه خدمات حل شود و خدمات ناظر به برنامه عملی باشد که تمام مسائل یک زن سرپرست خانوار و همچنین توانمند سازی خانواده را مد نظر قرار دهد. در تعریف زن سرپرست خانوار به زنان بد سرپرست، دخترانی که مددجوی مستقیم کمیته امداد نیستند نیز توسعه یابد.
وی در پایان عنوان کرد: حضور حضرتعالی در این موضوع برای بحث زنان سرپرست خانوار یک فرصت است که ما این فرصت را مغتنم می‌شماریم، هم برای بحث برنامه هفتم با رویکرد اشتغالزایی که شما اهتمام ویژه دارید و از این ظرفیت و تجربه آن استفاده خواهیم کرد و مواردی را که کمیسیون اجتماعی و فراکسیون زنان باید کمک کنند به حل و فصل مسائل موجود پیگیری خواهیم کرد که چالش‌های آن به حداقل برسد.